Gå til innhold
Arkivverket

[#81442] Fotobehandlingsprogram.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Jeg brukte tidligere et fotobehandlingsprogram som jeg syntes var ganske enkelt og greit å bruke. -- For en stund siden måtte jeg kjøpe ny maskin og da kunne jeg ikke lengre bruke det gamle programmet opp mot det nye systemet som heter Windows 7. -- Jeg sitter da med en mengde scannede gamle bilder jeg ikke får brukt. -- Har noen forslag til annet program som er enkelt å bruke og kan benyttes opp mot Windows 7 ? -- Har inntrykk av at det meste nu er basert på digitale bilder m.m., mens jeg kun har 'gammeldagse' papirbilder. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Alv. Mitt forslag til et godt fotoprogram er Adobe Photoshop Elements 8 Win IE. Alle bilder du har på din pc er digitale bilder inkl scannede bilder. Med dette programmet kan du administrere dine bilder på en grei måte.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. -- Ja her var det jo litt av hvert. - Kanskje burde jeg konferere med noen som kjenner og har brukt et program. -- Som nevt, må jeg ha noe som kan brukes opp i mot Windows 7, da jeg forstod dette var hovedgrunnen til at det gamle programmet ikke kunne brukes på den nye maskinen. -- Som også nevnt, har jeg kun papirbilder som jeg scanner. - Synd med alt det gamle jeg ikke lengre kan bruke. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

PC-verda er ikkje mi verd, men såpass har eg da gått utanfor Mac-sirkelen at digitale foto frå ein eldre versjon av Windows skal kunne la seg opne og behandle også på nyare versjonar av Windows. Eg forstår derfor ikkje problemstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Vel, alt jeg hadde på min gamle maskin blev overført til min nye. - Den forklaringen jeg fikk for at jeg ikke kunne bruke fotobehandlingsprogrammet, var at det ikke kunne brukes opp imot Windows 7. - Før hadde jeg Windows XP. - Ellers er jeg vel ikke stort bedre enn en brukende amatør på alt teknisk. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei. Jeg anbefaler gratis programmet Picasa. Du kan laste det ned her: http://picasa.google.com/Programmet finner alle bildene du har på pCen. Du kan redigere bildene noe. Redigeringene lagres i en egen fil, slik at den opprinnelige bildefilen er urørt. Jeg har masse bilder, en full 250 gbyte disk, og er veldig fornøyd med Picasa. Jeg har også andre bildeprogrammer til mer avansert redigering, men det er Picasa jeg bruker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Og dersom du framleis ikkje finn ut av dette, har du berre ein ting å gjera: Få assistanse frå verkeleg pc-kyndige folk. Dei finst i dei fleste lokalsamfunn landet rundt. Eit naudrop frå ein sambygding vekkjer høgst truleg positiv reaksjon. Spør deg rundt, eller tenk over om du kjenner til folk som jobbar med datamaskinar til dagleg. KJenner du ingen, så kjenner vel andre til slike.Har du skanna ein vesentleg mengde foto kan du ikkje slå deg til ro med at du ikkje får dei opp på din nye pc med ein annan versjon av Windows enn du hadde før. Er innhaldet på den gamle maskinen flytta over på den nye, skal bileta vera der, og du skal kunne jobbe vidare med dei på same vis som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Vel, jeg forsøkte å kontakte Microsoft direkte og fikk da tips om at et datafirma burde kunne konvertere mine gamle bilder til et format som kunne brukes opp mot mitt opetativsystem på den nye maskinen. -- På forespørsel om dette til forhandleren her, fikk jeg opplyst at det skulle koste flere tusen. - Logisk tenkt, kunne jeg da i prinsippet kjøpe en 'gammal' maskin og få overført mitt gamle fotobehandlingsprogram til denne for pengene. -- Uansett forstår jeg det slik at jeg må ha et nytt fotoprogram til den nye maskinen, dersom jeg skal scanne nye bilder. -- Vel, enkelt skal det vel ikke være med all denne teknikken ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Vel, jeg forsøkte å kontakte Microsoft direkte og fikk da tips om at et datafirma burde kunne konvertere mine gamle bilder til et format som kunne brukes opp mot mitt opetativsystem på den nye maskinen. -- På forespørsel om dette til forhandleren her, fikk jeg opplyst at det skulle koste flere tusen. - Logisk tenkt, kunne jeg da i prinsippet kjøpe en 'gammal' maskin og få overført mitt gamle fotobehandlingsprogram til denne for pengene. -- Uansett forstår jeg det slik at jeg må ha et nytt fotoprogram til den nye maskinen, dersom jeg skal scanne nye bilder. -- Vel, enkelt skal det vel ikke være med all denne teknikken ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det er fortsatt veldig uklart for meg hva problemet ditt består i. Ut fra ditt siste innlegg ser det ut som om det er formatet på billedfilene dine.Graphic Converter har eksistert i mange år på Mac og konverterer mellom mange formater. Programmet synes også å eksistere på PC og bør kunne hjelpe deg med konverteringen: http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,62429-order,4-c,tools/reviews.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Når det kommer til tekniske ting vedr. data og operativsytemer er alt i grunnen 'latin' for meg. - Begreper som Tif, Gif eller Jpeg er da også uten noe jeg kan ha noen formening om. - Slik er det når man selv er 'antikk'. -- Når ikke engang ansatte ved Microsoft (som hadde solgt meg det gamle fotoprogrammet), kunne løse problemet, er det vel ikke særlig mye å hente andre steder ? -- Som jeg forsøkte å forklare, skulle det være mulig å få konvertert de gamle lagrede bildene, slik at de kunne benyttes, men det skulle altså koste en 'formue' å få hjelp med. -- At jeg selv skulle forsøke på dette, er utelukket. --Jeg får nok heller forsøke å få lagt inn et nytt fotoprogram uten for mye 'fikse løsninger' og heller da forsøke å scanne inn de bildene jeg kommer til, en gang til. - Problemet er da hva jeg skal velge. - Dernest å få hjelp av noen som kan legge dette inn for meg, uten at det skal ta flere timer og for solide 'konsulenthonorar'. --M.h.t. Mac, slik det var nevnt i siste innlegg, så er vel det et eget system ?? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror nok at du er tjent med å få noen til å hjelpe deg på stedet. På de fleste steder finnes det unge som er datakyndige og kan hjelpe uten at det trenger å koste deg skjorta. Jeg støtter innlegg (8).Ellers mente jeg med mitt forrige innlegg at et meget anerkjent program fra et annet operativsystem også synes å finnes for PC, og at programmet trolig kan hjelpe deg.Konvertering greier du selv, bare du får noe til å vise deg hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Filformatet er det samme som 'etternavnet' på filen. Worddokumenter heter .doc eller .docx til etternavn, og bildefiler har f.eks .gif, .jpg eller .tif (og mange flere). Hvis du hadde greid å finne ut hva filene dine har for filetternavn, ville du helt sikkert fått hjelp videre her.Du finner ut filetternavnet ved å f.eks klikke på filen og se hva som kommer opp av informasjon på skjermen. En feilmelding vil også antakelig røpe hva slags filetternavn filen her.Har du prøvd å dobbeltklikke på filene og se hva som skjer?mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Det eneste som kommer opp som 'etternavn' på navnet er mix. - Hvilket ikke sier meg noe som helst. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Mix er formatet på bilder som er lagra i Microsoft sine programmer PhotoDraw eller Picture It. Du kan åpne bildene i ein datamaskin med et av de programmene, og lagre de som jpg-filer.Her er forum der ein har hatt et lignende problem, og der er også ei oppskrift på å gjøre bildene om til jpg-filer uten å ha PhotoDraw - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Ja, da er jeg tibake der jeg var tidligere; At jeg måtte ha hjelp av en 'konsulent' som skulle ha såpass for jobben at jeg fant ut at jeg like gjerne kunne kjøpe meg en ny datamaskin med 'gammaldags' operativsystem. - Så må jeg jo allikevel ha nytt fotoprogram, da det gamle ikke lengre kan brukes på den nye. -- Vel, vel. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Xnview er gratisprogram som kan åpne Mix-format samt stort sett alle andre tenkelige bildeformat. Det kan også konvertere bildene til mer kjente format som jpg eller tif (også flere på en gang uten at du trenger å åpne hvert enkelt bilde). Dette kan du klare helt fint selv.http://download3.xnview.com/XnView-win-full.exeSi fra om du trenger trinn-for-trinn instruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. -- Dette hørtes interessant ut, dersom dette da kan benyttes opp mot Windows 7, som jeg har på min nye maskin. -- Kanskje det kunne være lurt å få litt hjelp pr. telefon, slik at jeg ikke går vill i begrepene ? -- Tel. 75049125. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Dette programmet har jeg selv installert under Windows 7 så det blir ikke noe problem. Men vær klar over at Xnview ikke kan skrive .mix format, bare lese. Hvis du skal endre filene må du altså lagre til et annet format (f.eks jpg).Det er bare å klikke linken over og laste ned til f.eks skrivebordet. Så dobbeltklikker du filen og følger instruksjonene. Norsk språk kan du velge etter installasjon, fra Tools-Options-Interface.Det meste skulle være greit å finne ut av i programmet, men hvis du skal konvertere flere filer automatisk så krever det en litt mer avansert funksjon. Si fra hvis dette blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - De fleste av mine bilder er lagret i ulike mapper. - Så har jeg en del som ikke kom så langt, innen maskinen gikk i stå. -- Er redd dette kan bli litt komplisert for meg å sette i gang med, uten at jeg er rimelig sikker på å 'komme i mål'. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Hvis du installererer programmet først og ser om det åpner filene dine riktig så kan du være nokså trygg på å komme i mål.Lagt ved skjermbilde av konverteringsfunksjonen i Xnview. Den ligger under Verktøy-konverter flere. Her har jeg markert de innstillingene du trenger å tenke på. Du velger en mappe med bilder som skal konverteres, velg filtype jpg, kryss av 'Use original path as output'. Da havner de konverterte filene i samme mappe som originalene. Pass på at det ikke er krysset av for 'Slett original'.Alternativt kan du selsagt åpne ett og ett bilde manuelt og velge 'lagre som' med nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for bryderiet. Tanken var sikker god, men jeg tror ikke dette er noe jeg skal gi meg ut på. -- Jeg får vel bare klare meg uten foreløbig. Jeg har jo ihvertfall nu en maskin det er mulig å skrive på. Det er da ikke verst, bare det. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.