Gå til innhold
Arkivverket

[#81446] Lurøy-jente på jordmorskole ved Rikshospitalets Kv.klinikk, Kristiania 1886/-87


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Min tipp- tippoldefars yngste søster, Tolomine (f. Jørgensdatter) Brandser ble født på øya Nord-Solvær i Lurøy kommune den 29. februar 1864 og var yngst i en søskenflokk på tolv. Da Tolomine ble voksen ønsket hun å ta jordmorutdannelse. Men det var dyrt og kostet mange penger å reise helt til hovedstaden og bo der og ta utdannelse. Hun spurte derfor sin kjæreste, lærer Erland Brandser, om han kunne tenke seg å kausjonere for et lån til henne fra kommunen. Men hun fikk blankt avslag. Moren måtte derfor sette gården i pant for å få lån på de 300 kronene utdannelsen ville komme til koste. I 1886 dro hun til Kristiania og begynte ved Rikshospitalets Kvinneklinikk for å ta jordmorutdannelse. Da hun var ferdig våren 1887 fikk hun tilbud om stilling ved Kvinneklinikken. Men hun måtte avslå tilbudet da hun hadde bundet seg til hjemkommunen ei viss tid på grunn av det kommunale lånet hun hadde fått. Etter plikttjenesten i Lurøy fikk hun stilling i Dønnes kommune på Dønna hvor hun tjenestegjorde til i 1897, da hun og familien flyttet tilbake til Lurøy kommune. Hun virket som jordmor i hjemkommunen til hennes svigerdatter overtok i 1928. Tolomine døde i 1932, etter å ha vært plaget med hjertefeil i flere år.Jeg legger ved et gruppebilde fra avgangsklassen våren 1887. Tolomine står bakerst til høyre. Skulle noen dra kjensel på noen av de andre på bildet er jeg veldig interessert i å høre fra dere.I tillegg har jeg lånt to bilder av Tolomines barnebarn, som angivelig skal være av en og samme professor ved Rikshospitalets Kvinneklinikk fra den tiden Tolomine var elev der. Legger ved også disse i håp om at noen kan gi meg navn på personen.Mvh. Rune

bilete10173.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kanskje dette kan være den ukjente professor?LenkeIflg. Norges læger ble han utnevnt til professor i medicin ved Christiania Universitet 17-1-1876 med speciel forpligtelse til at foredrage fødselsvidenskaben samt fruentimmer- og børnesygdomme.Fra 1876 blev han ansatt som overlæge ved fødselsstiftelsen og børnehospitalet i Christiania og som bestyrer av Christiania jordemoderskole.Han døde i Christiania 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Carsten!Personen du nevner ser jo ut til å kunne stemme bra med professoren jeg er ute etter. Så takk skal du ha:-)Noen som vet hvor man kan henvende seg angående Jordmorskolens historie? Jeg går ut ifra at noen har ansvaret for det historiske materialet?Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Heisan Kai :-) Leita etter ditt tema om same, men fann at lenka eg laga var 'utgått på dato' så då let eg vera å laga lenke til det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.