Gå til innhold
Arkivverket

[#81460] Sissel Jørgensdatter Krybel, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I Nord-Odal Bygdebok V finner jeg på side 140, Sørkedalen u/ Austvatn Sissel Jørgensdatter Krybel fra Sør-Odal (ca. 1678-1748) som ble gift 1719 med Ola Gunnersen 'Sorchen'. Jeg har ikke funnet Sissel i Sør-Odal, men det mest naturlige er at hun er datter av korporal Jørgen Jørgensen Krybel på Kvernstua u/ Rustad (Raustad). Hun er imidlertid ikke oppført i Sør-Odal Bygdebok IV side 237. Er det noen som kan bekrefte, evt. avkrefte at min antakelse er riktig? Eller som har andre opplysninger om Sissel?Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk Gunn!Innsenderen til FamilySearch har vel hatt den samme antakelsen som meg. Men innsendte bidrag til FS gir aldri noen fasit. Jeg kjenner både Roar Lishaugen som har nedlagt et stort forskningsarbeide på Krybel-familiens aner, og Finn Sollien som har vært til stor hjelp ved flere anledninger. Sistnevnte pleier å følge med på Brukerforumet, så kanskje han vil bidra. Siden jeg la inn mitt første innlegg har jeg sett i kirkeboken. Ole og Sissel ble 'copuleret' 8.12. 1720, så årstallet i bygdeboken er feil. Dessverre er ikke Sissels bosted nevnt.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Jeg har kun denne ene Jørgen Krybel som er g.m. Ragnild Olsdatter. Har registrert disse barna døpt i Odal: Jørgen 1691-1699, Hans 1693, Åse 1696, Marit 1699 og Dorthe 1703. Så har vi følgende: Sissel som skal være født ca.1678, Kristen død 1724, etter alder ved død f. ca. 1679, ei Mette døde i 1731, Marthe g. m.Lars Jonsen. Har du funnet når Ragnild døde, hennes alder kan gi en pepinn på om hun er mor til Sissel, Kristen, Mette og Marthe. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ragnhild Olsdatter ( Ragne Olsdatter hustru til Jørgen Krybel hadde jeg notert døde i Strøm 72 år gammel. Fant dødsfallet i den kronologiske liste i kirkeboka for Strøm , her i 3. rubrikk: LenkeIkke så lett å lese denne skriften, men i 150 % forstørrelse går det :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Finn og Gunn.Opplysninger om årstall for Jørgen, Ragne og de barn som er oppgitt i bygdebøkene har jeg sjekket mot kirkebøkene da jeg jobbet med den delen av min mormors slekt i 2005. Jeg har gjennom årene fått bra trening i å lese kirkebøker slik at jeg ikke har noen problemer med å lese skriften i på sidene 342 og 343 som Gunn hadde lenke til.Jeg har kommet til at Sissel MÅ ha vært Jørgens og Ragnes datter. Kristen, Mette og Marthe har jeg ennå ikke kommet borti, Finn. Kan du hjelpe meg med de kildene der de'opptrer'?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Det samme har jeg, Gunn. Jeg har funnet bekreftelser i kirkebøkene på alle de oppgitte datoer på de av Jørgen Jørgensen Krybels barn er oppgitt i bygdeboken. Det som mangler nå er opplysninger om de andre barna som Finn nevnte.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at Finn kom på banen her også:-) Jeg strever med skriften i de kronologiske lister. Gir meg for i dag med letingen.Kan ellers fortelle at jeg i sommer fikk tatt et kort besøk ved Strøm Kirke og også tatt bilde av nåværnde Krybbelsrud Gård .Min tippoldefar Hans Jørgensen kom fra dette stedet. F. 1808 , Strøm , Sør-Odal. ( Han reiste til Kristiaina som 18-årig skredderdreng.)Har fått mye hjelp til Krybel-slekt bakover .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Gunn.Jeg har vært i Strøm kirke én gang for mange år siden, før jeg begynte med slektsforskning. Jeg må nok gå lenger tlbake for å finne mine aner i Krybelslekten. Jørgen Jørgensen Krybel var min mormors farmors farmors morfars bror. Hvis vi regner en generasjon = 30 år, skulle vel det gjøre oss til sånn omtrent 9-menninger.Med familehilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Jørgensbarn av Krybel som Tom etterlyser data på. Kirkeboka for Strøm er min kilde: Kristian Fredrik Jørgen Krybel, tjenestekar på Søndre Nust, død 52 år gammel og begravet i Oppstad kirkegård 14/5 1713. Side 499 i kirkeboka. Her mangler vi farsnavnet, er litt for gammel til å være en sønn av Jørgen og Ragne/Ragnild. Kristen Jørgensen Krybel d. 45 år gammel, begravet i Strøm kirkegård 26/3 1724. Dimittert fra Det Norske vervede reg. Husmannsenke Mette Jørgensdatter Krybel d. i Garnisonen (alder ikke oppgitt) begravet i Strøm kirkegård 14/3 1731. Enken Marthe Jørgensdatter på Sundby trolovet 24/7 1712 og viet 4/10 i Strøm kirke m. ungk. Lars Jonsen Lauvåseiet. Reservesoldat med perm. fra hr.kapt. Meyers komp. Forlovere Ole Sundby og Torkild Grimsland. Marthes første ektemann var Kolbjørn Knutsen Raustad. Kolbjørn døde på Raustad 40 år gammel og begravet i Strøm kirkegård 24/5 1694. Håper du er fornøyd med dette Tom, og sjekk kilden. Hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takker for hyggelig hilsen fra Tom :-) samt flotte data fra Finn her.Skal føre inn flere opplysninger i mitt slektsprogram nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(14)Tar du kontakt med meg Gunn på (fisollie()online.no) så har jeg mere å lager, og du har noe som jeg trenger. Hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk for nyttige opplysninger Finn. Christian Frideric Jørgens. Kribel, Som var H. Cap. Kribels søn, som det står i kirkeboken er altså kaptein Georg (Jørgen) Krybels sønn og en yngre bror av Jørgen Jørgensen Krybel. Han var gift, men jeg har ikke funnet noen kone til ham. Hun var sannsynligvis død før kirkeboktiden.Mange hilsenerTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Finn!Nå har jeg sjekket de andre opplysningene dine. Jeg har følgende:1. Kristen Jørgensen Krybel ble begravet, som Gunn skriver, 31.3.1724.2. Marthe (det står det i kirkeboken) ble, som du skriver, begravet 14.3.1731. Som du også skriver, var hun 'Huusenke'. Det observerte jeg da jeg i sin tid fant henne i kirkeboken, men jeg har ikke funnet ut hvem hun var gift med. Har du noen opplysninger?3. Jeg har Georg (Jørgen) og Sissels datter Marte som var gift med Kolbjørn Knutsen fra Øvre Nordset og som kom til Rustad. Men jeg har ikke visst at hun ble gift på nytt. Så takk for den opplysningen. Det står ikke noe dødsår i bygdebøkene, men jeg regner med at det var hun som ble begravet i Strøm 4.9.1729. Hun døde som enke, 82 år gammel på Grimsland, men jeg har ikke funnet henne der.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Premer

Mac'en sa 'pling' for melding om e-post. Det var de to siste innleggene fra deg, Rolf. Nå har jeg det jeg trenger om Sissel og Ole. Takk for god hjelp fra alle bidragsytere :-)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.