Gå til innhold
Arkivverket

[#81466] Mor til Møllarguten


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,jeg tar sjanse på en kryssreferanse til et annet forum, som alternativ til å legge ut alt på nytt her. Håper det går bra. Dersom det er ønskelig er det bare å svare her på innlegg i det andre forumet.Håper på mer skriftlig respons denne gangen...LenkeMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Er visst ikke bare mora det kan stilles ? ved. Har du sett sida til Akkerhaugen? Der står at stua kom fra Gunnarsrud, men iflg. en mail lenger ned på siden passer ikke tuftene på Gunnarsrud til den stua. På s.229 i BB1 Ryntveit står at Kåsa ikke er med i tellingene og ant. er det samme som Vegen og der bodde Lars Sigurdson fra Gunnarsrud. Det er vel den samme som var forlover til den Gunhild som giftet seg 1811 og da var vel det hun fra Gunnarsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Berit, Mange takk for innlegg.Iflg de som vet hvor de gamle tuftene er og hva de het (PA Kaasin http://www.akkerhaugen.no/Myllargutstugo.htm har jeg hatt dialog med i denne prosessen) er Gunnarsrud en plass under Ånås og Kåsa en plass under Ryntveit. Dette er 2 forskjellige hustufter/plasser som ligger under 100 m fra hverandre på hver side av grensa mellom gårdene Ånås og Ryntveit. Det er tømra fra Kåsa som i dag er restauret og omtalers som ”Myllargutstugo”. Denne tømra passer ikke på tuftene som var Gunnarsrud, slik PA Kaasin sier på web-siden.Du har helt rett i at det ikke bare er mora det stilles spørsmåltegn ved mhp opphav. Det er fødselsår, fødested og farskap som tradisjonelt har vært debattert. Det er fødselsår og fødested jeg primært skal orientere om 18.11. på Gvarv. Kommer nok innom farskapsdebatten også. Hvor mora kommer fra er ikke skikkelig drøftet, det har av mange blitt tatt for gitt.Du har rett i at Gunnhild Sigurdsd fra Gunnarsrud hadde en bror Lars som bodde på Gunnarsrud. Det finnes imidlertid 2 stk Lars Sigurdsen i Sauherad på dette tidspunkt (1811). En Lars Sigursen Jongsås (SA II 611/SA III 543) kan også ha vært forlover i 1811.Det er derfor jeg har problem med å konkludere om mor til Møllarguten kom fra Bukksåsen eller fra Gunnarsrud.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det sto en artikkel i Spelemannsbladet 3 og 4 2002 om fødselsåret. Vet ikke om du har sett den? Vet at det er mora du er ute etter, men samler man alle tråder osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Berit,Hvis det er artikkelen til Herleik Baklid du refererer til så har jeg både artikkelen og dialog med Herleik om fødselsåret.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det var den jeg mente. Under Gunil i begr.boka står en Gunder Sigurdsen død, begravet samme dag uten alder og bosted. Døde hun i barsel og at den Gunder er en sønn selv om patro er feil? Var presten rotete kan han jo i farta ha skrevet feil selv om dette er veldig laaaaaaaaaaaaaaangsøkt. Jeg lurer fordi jeg ikke finner noen Gunder Sigurdsen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Gunder Sigursen er vel neppe et barn som gravlegges. Da pleier det å innledes med hvem som er far til barnet.Det finnes 4 kandidater til Gunder Sigurdsen i 1801. En er 9 år og sønn til Sigurd Torsteinson Norendal. Han dør i 1847 iflg Sauheradsoga.Den 2. er 32 år i 1801 (Gunne/Gunder) og er gårdbruker på Folgedalen i Nesherad. Han dør iflg Sauheradsoga i 1845.Den 3. er bror til Gunhild Sigurdsd fra Bukksåsen, men han dør iflg Sauheradsoga i 1806 på Bukksåsen. Han er 32 år i 1801.Den 4. er bror til Gunhild Sigurdsd fra Gunnarsrud. Han er 9 år i 1801 og bor sammen med sine foreldre på Gunnarsrud. Han gifter seg i 4.3. 1813 og får 2 barn utenfor ekteskap samme år. Det står ikke noe mer om han i Sauheradsoga etter at han gifter seg i mars. Det kan være han som gravlegges samme dag som mor til Møllarguten.Eller det kan være en fra et annet sogn...Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Siste del manglet i mitt forrige innlegg, men nå er jo det avklart. Den Gunhil som er på Gripenstad i 1801 ser ut til å være en av tre søsken. Kan moren være den som står over? Den enka som solgte Bukksåsen til Sigurd Gunnarson hadde en sønn Sigurd f. 1733. Hvor ble det av han? Denne familien hadde jo link til Gripastad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Her er barneflokken på Bukksåsen og deres barn med faddere, så langt jeg har funnet de:SIGURD GUNNARSSON frå Gillarberget u. Ryntveit 1735-90, g 1765 m Anne Olsd. frå Lia u. Haukvik (f på Stordalen u. Nordagutu) ca. 1741-90, husm. frå ca. 1765. Barn:1) Åste f 1766, g 1792 m Torkel Danielsson Åsen, 1.1) Daniel f 1792, faddere Ole Tollevsen, Per Danielsen, Anlov Olsd, Margit Jonsd, Mari Anunsd 1.2) Anne f 1798, faddere Jon Bunkholt, Aaste Biørnsd, Jon Bonkholt, Mari Biørnsd, Tosten Jonsen 1.3) Kari f 1803, faddere Biørn Bunkholt, Greger Rollevsen, Ole Jonsen, Mari Bunkholt, Helge Olsd2) Gunnar f 1769, 1769-1806, g 1794 m Margit Olsd. Frå Tangen u. Vegheim 1770-18 ?, tok over plassen etter faren. Barn: 2.1) Anne f 1797, faddere, Ole Smedsvollen, Rollev Rogholt, Halvor Christensen, Aase Loval, Anne Hansd 2.2) Sigurd f og d 1803, faddere Halvor Smedsvollen, Halvor Christensen, Aase Loval, Gunnil Jørgensd, Anne Nilsd3) Gunhild f 1772, levde i 1790, 22 i 1801 gm far til Møllarguten?4) Anne f og d 1776,5) Anne f 1777, levde i 1790, 24 i 1801 på Holte, mulig gift 1806 med Tollev Jonson fra Stenningen (Sunde) (SA II 195) 5.1) Anne f 1806 faddere Tollev Holte, Rollev Holte, Aaste Andersd, Mari Larsd, Per Eriksen 5.2) Jon f 1809, faddere Tosten Gregarsen, Tosten Larsen, Aaste Sigursd, Ingri Tollevsd, Mari Jonsd6) Ingeborg 1781-90,7) Åste f 1784, levde i 1790. (ikke nevnt i 1801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det var disse på Grippenstad 1801 jeg tenkte på: Aase Olsdtr 60 Enke Gunil Sigursdtr 22 Bergit Sigursdtr 19 Guro Sigursdtr 10Hans Sigurdsen hadde en sønn Sigurd f.1733 og enka solgte til Sigurd Gunnarson. Jeg lurte på om Aase Olsdtr over kunne være enka til den Sigurd og Gunil dermed datter til Sigurd Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Siden han heter Olsen er han ikke sønn av Hans så da er fremdeles den Sigurd ute i terrenget hvis han ikke er død. En ting jeg reagerte på er at ingen fra Gunils familie var faddere til noen av ungene. Med mindre hun kom langveis fra er jo det litt uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Igjen med referanse til tråden i “Slektsforum” så er nå tråden oppdatert:Lenke2 “utenbygds” kandidater er sjekket ut av saken, tror jeg.2 kandidater født i Sauherad: Noen tynne indisier er funnet, og en hypotese er framsatt.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Om det finnes et skifte etter en av foreldrene til Gunhild fra Gunnarsrud eller hennes søsken (som ikke får barn) så er sjansen stor for at dette er løst.Eller finnes det et skifte etter Gunhild Sigurdsd som gravlegges i 1833?Jeg har så langt ikke funnet noe.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.