Gå til innhold
Arkivverket

[#81469] Hjelp til tyding av vielse i Hjørundfjord, Møre og Romsdal 24.06.1748


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 24.06.1748 giftet Knud Erichsen seg med Siri Pedersdtr. Jeg trenger hjelp til å tyde gårdsnavnene til begge to. Jeg mener også å kunne lese at de måtte ha bevilling da de var beslektiget i 3dje ledd. Står det noe mer av interesse rundt det? Se vielsen på høyre side i kirkeboke 24.06. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15964&idx_id=15964&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser hans gårdsnavn som 'Bierke' og hennes som 'Leeret'. Den ene av forloverne hadde vel også 'Bierke' som gårdsnavn.Om bevillingen står det ikke noe mere enn det du allerede har nevnt, nemlig at de var beslektet i '3die' ledd.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Else har lest rett: På s. 217 i bd. 4 av Hjørundfjordsoga står det at Knut Eriksson Bjørke (ca. 1720-1784) giftet seg i 1748 med Siri Pedersdtr. Leira (1722?-1800). Året etter tok de over Steffagarden (br. nr. 3) på Morka i Skjåstaddalen i Hjørundfjord etter Knut sin bror Jon. Siri og Knut fikk sju barn, og fem levde opp i flg. Hjørundfjordsoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.