Gå til innhold
Arkivverket

[#81472] Registeringsarbeidet


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

HeiKommer med et problem som ikke bare jeg har, men svært mange slektsforskere.Jeg savner utskriftsmulighetene i Augustus. Det vil si der man kan skriver ut f.eks en registering på døpte, der man ønsker seg en utskrift sortert f.eks på farens fornavn, morens fornavn etc. Det er i utgangspunktet problemet da mange sleksforskere ønsker seg slike lister.Om man ikke vil ha slike utskrifter i Augustus ville ønske være å få filene i Augustus exportert/konventert til et annet program. Det lar seg ikke gjøre da alle fornavnene, i dette tilfellet både farens, morens og barnes fornavn kommer under samme kolonne, og da er man like langtDette problemet har jeg fått fra mange slektsforekere. Jeg har inntrykk at denne dataregisteringen som foregår, går på basis av Digitalarkivet/Riksarkivet premisser og ikke på slektforskerne sine. Vi skal være klar over at denne grubben (slektsforskere) ikke er så mange som er datagenier og kvier seg for å ta opp problemet.Jeg skrev for mange år tilbake om saken til DIS Norge, men jeg fikk ikke en gang svar på henvendelsen.Jeg har tatt opp problemet med de som har laget Augustus samt en som sitter i kilderegisteringen. Disse to har forståelse for problemet, men det er ikke alltid opp til dem. For de som registerer i de forskjellige programmer og konverterer dette til Augustus eller PDF skal være klar over at de ikke får det konventert tilbake igjen, det har jeg prøvd. Kontakter du Digitalarkivet om utskrifter så er nok svaret at det får du ikke da det kun er oppdragsgiveren som har eneretten.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Svein.Med forutsetning at du har Microsoft Access, så er det ikke noe problem og åpne databasen til Augustus 2 i Access, sortere denne nøyaktig slik du vil og få utskrifter slik du ønsker, men siden Augustus er lestet på en mdb-database, så må du bruke en Access-kompatibel programvare for å åpne databaen. Excel holder ikke.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei RemiNei jeg har ikke Access, og det er det vel mange som ikke har og like mange som ikke kan bruke det. Har Augustus hatt bedre utskrifsmuligheter så har det vært unødvendig med Access.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Svein Edvardsen

HeiHar lest innlegget og det ser spennede ut, men jeg har kun Excel 2000.En annen sak er at det ikke skulle være nødvendig for båte Digitalarkivet, riksarkivet etc samt alle som steller med dette, og gjøre det så komplisert at det ikke skal være mulig å kjøre ut lister på en vanlig måte uten å være måte datageni og mere tilSvein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, jeg får ikke gjort noe mer i øyeblikket, da måtte det evt dukke opp programvare som gjør den konverteringen som Excel 2010 gjør når man åpner xml filer - men som Excel 2000 ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Petter Stene

Svein,Det finnes programmer som kan behandle MDB (Access) datafiler, men jeg anbefaler ikke noen å bruke disse direkte mot Augustus 2 sine datafiler.Derimot kan du ta kopi av datafilene, og arbeide mot kopiene uten fare for at noe blir ødelagt.Følgende er et gratis program for å se, editere, filtrere, sortere og søke i MDB filer uten å ha Access installert.MDB Viewer Plus - Version: 1.77 LenkeHar ikke prøvd det selv, så jeg er usikkert hvilken grad av genialitet på data som kreves... ;)Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

En annen ting jeg kom på i farten, og kanskje Geir kan svare på det. Kan funksjonaliteten (macroen) også brukes i Open Office ? Den er jo gratis...Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg tror ikke at excel makroer kan importeres i Open Office, men hovedproblemet er at jeg ikke har funnet noen måte å importere xml fila i Open office på samme måte som i Excel 2010. Hadde det vært mulig kunne jeg ha programert i Open Office sitt macrospråk - selv om jeg aldrig har gjort det før.Det finnes muligens en annen måte å gjøre det på, uten at jeg har satt med skikkelig inn i det. Det finnes et språk for å omforme xml data - xmlt. Hvis det finnes noen kløppere i å bruke det på dette forumet - så vet de hva de kan bruke litt av juleferien til.En annen mulighet er å laste ned en 60 dagers prøveversjon av Office 2010 fra Microsoft. det sies at denne skal kunne kjøre paralellt med andre versjoner, uten problemer, men det har jeg ikke prøvd.Svein, hvis noen av filene dine inneholder døpte, så send dem til meg så skal jeg konvertere til Excel. geir pkt thorud på getmail pkt no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.