Gå til innhold
Arkivverket

[#81474] Berit Iversdtr. f. ca. 1768 Koye, Møre og Romsdal. Hvor er det?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Berit Iversdtr. giftet seg 26.12.1790 i Bolsøy med Hans Rasmussen Lønset. Ved vielsen er vi kommet frem til at brudens gårdsnavn er Koye. Er det noen med god lokalkunnskap om Møre og Romsdal som kan fortelle meg hvor jeg finner den gården, og samtidig kan bidra med å finne Berthes foreldre?Her er lenke til vielsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16053&idx_id=16053&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget ditt Otto.Det er ingen med for eller etternavn på Iv på Lagerud i 1801. Men jeg skal grave litt i kirkebøkene å se hva jeg kan finne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Ann-Mary for lenken til de to barnedåpene. Fadderen fra Koye i 1791 var såvidt jeg kunne se Guri Iversdtr. Og da var det trolig en søster av Berit.Men jeg har fortsatt ikke funnet Berit født noe sted. Hvor sannsynlig var det at noen i 1791 dro fra Øyer i Oppland til Lønset i Bolsø for å være fadder? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Har saksa dette frå ein artikkel som heiter 'Husmannsplassene på Moldegård' av Per Gjendem. Her blir vist til ei Guro Iversdtr. frå Koia, Lesja. Kanskje eit skot i blinde også dette. Vi får sjå.Ad3: Sivert Madsen Aarø 1835-1861 Sivert Madsen Moldgjerde f. ca 1803 på Indre Aarøe og døde 7 des 1863 på Plass B Moldgjerde. Han giftet seg 2 okt 1831 i Molde med Kristi Rasmusdtr. Gjelinn Nerem. Datter av Rasmus Sørensen Lindset Nerem og Marit Pedersdtr. Vike. Hans foreldre er Mads Christensen I. Aarøe Moldgjerde f. 1769, sønn av Christen Christiansen Mjelve og Anna Iversdtr. Eikrem. Mora var Guro Iversdtr. Koia f. ca 1779 på Koia, Mølmen, Lesja. Foreldrene hennes var lesjingene Iver Torsen Jønlokobakken Ugelstad og Guri Sivertsdtr. Mølmen. Mads gifta seg oppatt 7 jan 1835 med Mildri Larsdtr. Elvsås f 1787. d. 27 aug. 1856. Dette var altså utvandrere fra Lesja til Eide, Kvernes prestegjeld. For å finne disse familiene må en konsultere bygdebok for Lesja og ditto for Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Otto for et svært interessant bidrag. Jeg har nettop sjekket databasene for døpte i Oppland, Øier uten hell. Men da skal jeg ta en titt på Lesja. Eventuelt kan jeg be om et oppslag i bygdeboka for Lesja. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Av innhaldslista for Bygdebok for Lesja bind I kan det sjå ut som Koia er knytt til Bjorligrenda, like over fylkesgrensa og at Mølmen er ein annan stad i kommunen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Av innhaldslista for Bygdebok for Lesja bind I kan det sjå ut som Koia er knytt til Bjorligrenda, like over fylkesgrensa og at Mølmen er ein annan stad i kommunen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Otto. Jeg skal be om oppslag i Bygdebok for Lesja, Koia u/ Bjorlie. Jeg fant forøvrig at Iver og Guri fikk en datter Berit 21.04.1768 i Lesja. Jeg klarte ikke å se gårdsnavnet, men det er trolig ' min' Berit. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Dette var artig. Det dukker opp til slutt.Disse menneskene skrev jeg om i Eideboka b. 1, s. 397 for 23 år sia. Per Gjendem har henta sine opplysninger fra denne boka.Dette må være den Berit (Brit) som er f. 1768 enten på Sør-Slettom, Bakken (Jønnloklbakken) og Koia, alle 3 garder på Bjorli, Lesja, hvor hennes foreldre, se innlegg 6, hadde bodd.Familien flytta til Hjelset i Bolsøy rundt 1786. De bodde der fram til ca. 1791-92 da de flytta til Ugelstad i Eide hvor sønnen Sivert hadde kjøpt seg gard i 1791.Berit si søster, Mari f. ca. 1771, er en av mine tippe-tippe-tippoldemødre på farsida.Jeg legger ved kopi av bygdeboka for Eide.Du finner mer opplysninger om deres forfedre i Lesjaboka b. 1, s. 68, 71 og 375.

bilete10179. 1, s. 396 - 397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Jonny. Det var problem med kopi av bygdeboka for Eide, men jeg har funnet Guri Sivertsdtr. død i 1807 og Iver Toresen død i 1813 i Kværnes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.