Gå til innhold
Arkivverket

[#81481] Oppkalling av besteforeldre der den ene forelderen var f. utenfor ekteskap


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Før 1915 hadde ikke barn født utenfor ekteskap rett på arv etter sin far, hvis ikke det ble lyst i kull og kjønn før han døde. Dette skjedde av og til, men vel helst dersom faren ikke hadde barn i ekteskap.Når barnet som ble født utenfor ekteskap selv ble forelder, var det vanlig at faren ikke ble kalt opp. I mitt materiale synes det som om heller ikke moren ble kalt opp, faktisk.Spørsmålet mitt er ganske enkelt om noen har kommet over noen tilfeller der faren likevel ble kalt opp, vel og merke der foreldrene aldri giftet seg med hverandre? Og hvordan var det med oppkalling av moren?Derimot har jeg sett at barnet en sjelden gang kunne få barnefarens fornavn, som f.eks. Thomas Thomassen, men det blir en litt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ikkje heilt det du spør etter, men - på våre kantar var oppkalling etter barnefaren slett ikkje uvanleg, særleg når han stakk av frå ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Du spør om eksempler på oppkalling av far der barnet ble født utenfor ekteskap. Min erfaring er at patronymet ble brukt som for barn født i ekteskap, på 18oo-tallet. Et eksempel, fra Eidanger: Niels Jacobsen Klevstrand (1833-1903) var sønn av enkemannen Jacob Wilhelm Rasch og piken Anne Nielsdatter Klevstrand (1811-1834). Niels Jacobsens eldste datter het Anne Marie. Et annet eksempel, fra Rakkestad: Elise Marie Hansdatter (1865-1931) var datter av enkemannen Hans Johannesen Bergenhus og enken Ellen Sophie Iversdatter. Disse eksemplene er fra min egen familie. Etter min erfaring er slik oppkalling ikke sjelden. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her blandar du vel begrepa litt - bruk av patronym er heilt sjølvsagt i tidlegare tider, fordi du kort og godt ikkje har noko fullstendig namn utan, og dette har ikkje noko med oppkalling å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(3) Så fremt farens navn var kjent, måtte sønnen eller datteren få farens patronym, ettersom det var slik navnetradisjonen var. Men det blir likevel noe litt annet enn det jeg spør om, men det er mulig det er uklart formulert, så jeg prøver på nytt.Mitt spørsmål går på om det 'uekte' barnet i sin tur kalte opp sin far (spesielt, eller mor). Hadde f.eks. Niels Jacobsen Klevstrand noen sønn han kalte Jacob (evt. Jacob Wilhelm)? Siden han hadde en datter han kalte Anne Marie, kan i hvert fall det tolkes som at han kalte opp sin mor. Hadde Elise Marie Hansdatter en sønn hun kalte Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Det var interessant info. Har du funnet noe som tyder på at datteren likevel kan ha hatt noe kontakt med sin far? Han var vel bidragspliktig på den tid - men utover det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

(6 og 7) Jeg kan ikke nok om bidragsplikt, men er igang med å bla meg gjennom søknader om oppfostringsbidrag etter anbefaling på SAH, for om mulig også å finne mer sikker informasjon om foreldrene.Dersom jeg har rett barnefar, kan det se ut som moren og datteren bodde hos farens foreldre på Nes H. ihvertfall en stund. Hvor Gulbrand har oppholdt seg er usikkert, og denne Gulbrand, sønnen, flytter jo på seg, og gifter seg med en annen kvinne i 1850 og får barn, når Martha Marie er 9 år. Jeg vet også at hun må ha flyttet tilbake til Fåberg med moren senest 1851, siden hun er både vaksinert og konfirmert der. Marthe Maria kan dermed ha kjent sin far og farforeldre, ihvertfall som barn- men dette er foreløpig bare spekulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Min farmors far Ole Johan Bendiksen ble født i Stjørdal 27.02.1875, og hans mor Birgitta Johannesdatter var født 17.07.1750. Birgitta var uekte datter av Johannes Olsen Dypvik fra Åsen og Guru Olsdatter Brennestrøen fra Frosta. Jeg regner med at Johan som andre navn til min oldefar her var oppkallelse etter morens far Johannes, for blant forfedrene til Ole Johan til og med tippoldefedre finnes det ingen Johan eller Johannes utenom morfaren Johannes Olsen. Jeg er usikker på om datteren hadde kontakt med sin far, men de bodde begge i Åsen og på gårder ikke langt fra hverandre ved folketellingen 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Min oldemor, Grete Martinsdatter, var født utenfor ekteskap. Hun fikk 4 sønner og 1 datter i sitt ekteskap - ingen oppkalling etter faren. MEN som enke fikk hun en sønn, som ble døpt Martin (som døde bare 6 år gammel), tror neppe at det var en tilfeldighet.....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for flere interessante eksempler. Det siste med Martin høres nesten ut som en form for ironi, Astrid ;-).At et barn av og til ble oppfostret av faren eller hans familie, kan man av og til se eksempler på, og jeg har også sett det i egen familie, men uten at barnefaren ble oppkalt av den grunn. Derfor var jeg nysgjerrig på om det kunne være noen spesiell kontakt mellom far og avkom i de tilfeller der han faktisk ble oppkalt, som vi har sett eksempler på i denne tråden.Finnes det i det hele tatt noen systematisk forskning som er gjort på 'uekte' barn og oppkalling av barnefar i neste ledd?Hvis noen har flere eksempler, og gjerne fra 1700-tallet, er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Grunnen til at jeg er interessert i dette temaet, er for å undersøke om en formor på 1700-tallet, som kalte opp sin far, kunne være identisk med en ved samme navn som var f. utenfor ekteskap. Dersom det finnes eksempler på at slik oppkalling skjedde av og til, er det mulig jeg har funnet frem til riktig person. Nå har vi sett her at slik oppkalling skjedde av og til på 1800-tallet, spørsmålet er så om det finnes sikre belegg også tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Min 3 x tippoldefar er mest sannsynlig f. utenfor ekteskap. Simon Torjussen f. 1770 og han kalte opp sin eneste sønn etter sin far, Torjus Simonsen.Merkelig på grunn av situasjonen, men nå vet ikke jeg hvor eller hos hvem min 3 x tipp vokste opp!Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg kan jo 'fylle på' med litt mer om mine oldeforeldre, Grethe Martinsdatter og Lars Svendsen, for 3 år før de giftet seg, fikk han en datter utenfor ekteskap, Anne Marie, som vokste opp hos Grethe og Lars. Siste 'livstegn' fra henne, er konfirmasjonen i 1875 - jeg leter fortsatt etter flere spor. Hennes kjødelige mor levde og reiste til Amerika, jfr. debattinnlegg 45486, så min arme oldefar (ja, de var fattige) tok ansvar, gitt!.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen. Da ser det ut til at det kan finnes belegg fra 1700-tallet også. Har noen flere eksempler, er det bare fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.