Gå til innhold
Arkivverket

[#81482] Rigimentsskriver Nikolaus Orloff , 1668


Gjest Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn P. Hagen

Rigimentsskriver Niclaus Orloff død 1668.gift med Marte Østensdtr. Prestedtr frå Ringebu. Ei dtr. Maren gift med sogneprest i Ringebu Otto Ørbech.Er det nokon som har opplysninger om Niclaus, forfedre, etterslekt, alt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(1) Jeg kan ikke svare på det som spørres etter, men mener å huske at Niclaus er nevnt som søskenbarn til Christen Christensen Gammelgård, prest på Lesja. Om dette kan verifiseres så kan det være til hjelp for å spore Niclaus sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det er jo bare tøys.Du må jo ikke vise slik til databaser når det ikke er sant. Hvordan skal vi da få luket ut slike villedende påstander ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

dette er ikke første gang at personsammenblandingen av Nicolai Orloff og Nicolai Paulsen er diskutert her i Digitalarkivets Brukerforum !Kan vi ikke snart slippe dette rotet . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kildematerialet er slik at det burde kunne avklares om Orloff hadde barn med Marte, og eventuelt om barnet/barna har etterslekt. Det er bare å finne ut hvem som overtok deres (eller kun enka Martes) bo og bolig. Det krever noe arkivarbeide - av en kompetent person (må kunne lese gammel skrift) - men kilder er det visst nok av. Vi kan fastslå boligadressen deres helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forvekslingen kan komme av at Sollied kaller kjøper og selger av Ullevold i Aker for landkommissær Nicolaus Paulssøn Orloff i 'Akersgårder'. (Skjøte på Ullevold av 01.06.1662, videresolgt ved skjøte av 11.03.1672 - bokholderen hadde vært død i 3,5 år da, begravet i Hellig Trefoldighets kirke 14.08.1668).Enken dør forøvrig i 1678 og begraves i samme kirke 23.03.1678.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Orloff er nevnt i NST 1 (1927) og i Personalhistorisk Tidsskrift 5 (1884). Jeg har begge artiklene og de er sendt Torbjørn på e-post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser at Orloffs patronym er langt eldre dato enn 1947 og at Sollied er i godt selskap; Chr.M.Munthe i 1920 (Norsk Tidsskrift for ....) og Finne-Grønn i 1928 (NST I). Thomle bruker kun 'Nicolaus Orloff' i PHT 1884 og 1894.Mht. Sollied husket jeg bare Ullevold i farten, men han gjentar patronymet også andre steder (se f.eks. Sogn).At Sollied 'skriver av' Finne-Grønn kan jeg akseptere som trolig, men derfra ???? Sollied oppgir skjøtene som kilde uten at vi vet hva som faktisk er skrevet på disse (er de kontrollert av noen?).Tore, var det noen før Munthe og i tilfelle hvem/hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I Finne-Grønns artikkel 'Kjøbmand Peter Bulls optegnelser fra Norsk Tidsskrift for Genealogi.....1910 (som jeg har publisert) så er Maren kun omtalt som Maren Nicolausdatter Orloff. Hun ble i følge boken begravet 18 januar 1749 i Tønsberg 87 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld, det er Nicolaus Orloffs påståtte patronym jeg omtaler i (14) som altså Munthe, Finne-Grønn og Sollied i angitte kilder angir som Paulsen (i en eller annen variant), bare Sollied med en mulig kildeangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk til dei som har bidratt her.Er det nokon som kan vise til ei primerkjelde som seier at Maren Orloff(gift med Otto Ørbech) var dtr til Nikolaus Orloff? Og at Marte Østensdtr var hennes mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.