Gå til innhold
Arkivverket

[#81501] Jon Jonsen Brauter Nes Akershus.


Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

I temaet 'Hviken Andreas Olsen...' nr 81390 er Karen Kristine Jonsdatter en av aktørene. Hun er datter av Jon Jonsen og Kari Arnesdatter på Kvennum under Brauter. I følge Nes bygdebok nr 5 side 42 er Jon født 1798 og død 1846 og Kari Arnesdatter er født ca 1796. Eg kan ikke finne noen flere opplysninger om disse to og vil dermed rette ett spørsmål til forumet om det er noen av dere som har kjennskap til disse personene. På førehand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Etter et kjapt søk i ft 1801, finner du kun 3 stk Kari Arnesdtr, hun er 4 år gml og datter av Arne Larsen og Mette Henriksdtr. Du finner dem på Østre Åvold. De andre Kari, er hhv 11 og 83 år gml LenkeSannsynligvis er Mette som blir gift her datter av Henrik Andersen som du finner mer om på Prestilang s 445 i bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Som vi ser av FT1801, var mor til Jon enkje. Her er ekteskapet hennar i 1790 (nr. 40): LenkeMannen var 'Soldat og Ungkarl John Matthies. Foldveld', og ho var 'Pigen Karie Børgesdtr.' (ingen stad oppgjeven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det står om Jon Matthiesens foreldre og søsken på s. 60 i bd. 5 om husmenn på Folvell. De er Mattis Jonsen 1722-1725 og Malene Olsdatter.Kari Børgersdatter f. 1752 er datter av Børger Thorersen (fra Fjuk - kommer til Folvell) De står det om i bd. 4, s. 598 og bd. 5, s. 52. Sønn av Thorer Børgersen og Kari Andersdatter fra Blaker (Grinder?) står det. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - i innlegg nr 5 nevnes det at Kari Børgersdatter f. 1752 - må vel være 1725? - er datter av Børger Thoresen Folvell. Jeg finne henne ikke i bygdebøkene for Nes og heller ikke blandt døpte i Nes 1725. Den nærmeste jeg har funnet er en Kari Børgersdatter døpt i Aurskog i 1726 som datter av Børger Mangen - jeg ville bli svært takknemlig om noen kunne bekrefte Kari sitt opphav.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg refererte til bygdebokens bind 4 Fjuk, bruk II, første avsnitt, fjerde linje: 'Børger Thoresen (se Folvell), var på Fjuk da han i 1751 ble gift med Berte Kristensdatter. Barn: Kari f. 1752. Børger døde i 1752, og enka giftet seg året etter med Nils Svardal og flyttet til Aurskog.'Børger Thoresen skal være født i 1719. se bd. 5, s. 52 Søndre Folvell tredje avsnitt ovenfra.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.