Gå til innhold
Arkivverket

[#81503] Døde på Munkholmen festning


Gjest Torgrim Sørnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

De fangene som døde på Munkholmen i Trondhjemsfjorden på 1700-tallet, hvor ble de begravet? I hvilken kirkebok kan man lete etter dem? Finnes fangeprotokollene derfra ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg kan muligens være mere spesifikk: Jeg leter etter Mathias Christian Fliegenring, som ble dømt til å settes på Munkholmen på livstid i november 1728, men som så har 'forsvunnet' for meg sporløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Trondheim Byleksikon (1996) opplyser at Fliegenring, som ble sinnssyk og drepte sin datter i 1728, døde mens han var i arresten i rådstuekjelleren. Det kan nok være han som blir begravet fra Domkirken 20/1 1729. Mester Mandens Liig mener jeg det står. Fangeprotokoller kan jeg ikke hjelpe med.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Du har nok rett; 'Mester Mandens Lig' står det jo. Men han ble jo mot slutten av varetekten overført fra Rådstuekjelleren til Brannkorpset, fordi han holdt på å krepere av skjørbuk. Så muligens døde han der og rakk aldri å komme ut til Munkholmen. Mot slutten av saken mot ham kommenterer jo dommerne på at han ser døende ut.Mange takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Du har nok rett; 'Mester Mandens Lig' står det jo. Men han ble jo mot slutten av varetekten overført fra Rådstuekjelleren til Brannkorpset, fordi han holdt på å krepere av skjørbuk. Så muligens døde han der og rakk aldri å komme ut til Munkholmen. Mot slutten av saken mot ham kommenterer jo dommerne på at han ser døende ut.Mange takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det gamle rådhuset ble ferdig i 1706, og har i dag adresse Kongens gt 2. Arrestlokalet lå i underetasjen. Der fantes også leilighet for vaktmesteren, rom for byens vektere og to rom for brannvesenet iflg Byleksikonet. Forholdene i arresten var fryktelige. Han kan da kanskje ha blitt flyttet til et av brannvesenets rom på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Igjen tusen takk for god hjelp; det begynner nå å tegne seg et bilde for meg av mannens siste dager. Forstår jeg deg slik at denne rådhuskjelleren fremdeles eksisterer? Og i så tilfelle kan fotograferes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det gamle rådhuset er en del av Trondheim Folkebibliotek, og har bl a kafeteria i 1. etasje. Hvordan det ser ut i kjelleren, og om man kan få tilgang, vet jeg ikke.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.