Gå til innhold
Arkivverket

[#81504] Knud Olsen Feragen og Kari Larsdatter på Røros


Gjest Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Øien

Jeg har prøvd å lete etter foreldrene til Knud Olsen Skomager/Feragen, ca 1670-1747, og hustru Kari/Karen Larsdatter, ca 1675-1759, som levde på Røros.Oppkalling i slekta tyder på at en av dem hadde ei mor ved navn Bente. Jeg har kun søkt i kirkebøkenes dødsfallister etter 1727, og finner da to aktuelle kandidater: 1. Bente Eriksdatter, ca 1656-1738. Enke etter Lars Halvorsen 2. Bente Ingebrigtsdatter, ca 1645-1738. Enke etter Lars Garmager.Det er ikke avholdt skifte etter noen av disse ved Røros Bergrett, og heller ikke i manntalet 1701 har jeg greid å finne de to Larser.Er det noen andre som har jobbet med dette problemet, og som vet noe som kan kaste lys over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Knud Olsen er ifølge manntallet 1701 født i Herdal:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=roer1701&gardpostnr=175&merk=175#ovre>LenkeI manntallet over Verkets folk 1701 er det en Knudt Schomager som er gift og har en datter.De fleste barna til Knud Olsen Feragen og Karen Larsdatter er født før 1720. Etter 1720 finner vi Gjertrud døpt 23/11-1721 og Kirsten døpt 12/3-1724. En av fadderne ved hennes dåp er en Halver Laursen, høyre side:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1724, side 108-109. Permanent sidelenke: LenkeEnchen Lars Halvorsens (Bente Eriksdatter??) med to sønner Erich og Halvor i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

I det første innlegget glemte jeg helt å skrive noe mer om Knud Olsens opphav. For noen år siden kom jeg over en trykt utgave av Schnitlers protokoller i forbindelse med grenseoppgangen i 1740-åra. I 1742 ble det tatt opp vitneforklaringer i Rørostraktene, og et av vitnene må være 'vår' Knud Olsen. Han kalles iallefall Knud Olsen Feragen, sies å være 74 år, gift og far til 9. Det interessante er at han også sier hvor han er født, nemlig Stjørdalen Prestegjeld og at han var sønn av en bonde der.Innføringen i 1701 må derfor enten være en annen person, eller så må det være en feilskriving av fødestedet. Jeg tror helst det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er enken og barna nevnt i skiftet:Enken Karen LarsdatterLars Knudsen, på KongsbergOle Knudsen Ryen i BrekkenSvend Knudsen, på Kongsberg Karen Knudsdatter, gift med Abraham Larsen SvenskeBenthe Knudsdatter, gift med Jon Pedersen Ryen ved FemundenMaritte Knudsdatter, gift med Knud Christensen TellebondeAnne Knudsdatter, gift med Anders Jacobsen SundGjertrud Knudsdatter, gift med Jørgen Jacobsen SundKirsten Knudsdatter, trolovet med Ole Olsen Koyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Jeg har notert årstall for noen av barna. Fødselsår er med unntak av de to siste døtrene basert på alder oppgitt ved begravelsen.Sønner:1. Lars2. Ole, ca 1711-873. SvendDøtre:1. Karen, ca 1712-722. Bente, død 1792 (var da oppgitt å være 92 år gammel, men denne angivelsen er nok for høy med tanke på hennes plassering i søsterflokken)3. Marit, ca 1713-694. Anne, ca 1719-955. Gjertru, 1721-18026. Kirsten, 1724-?. (Som nevnt over gm Ole Olsen Koien. Senere, i 1757, ble hun som enke gm Faste Henningsen Aalborg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Ut fra innlegg 2, har vi altså følgende teori:Lars Halvorsen, død ca 1695-1700 G.m. Bente Eriksdatter, ca 1656-1738. Barn som er kjent:1. ? Karen Larsdatter, ca 1675-17592. Erik Larsen, ca. 1685-?3. Halvor Larsen, ca. 1694-1742.Spørsmålet er om det stemmer at Karen Larsdatter tilhører denne søskenflokken. Jeg skal nå sette opp de argumentene vi har for og mot:Det som taler for dette er for det første foreldrenes navn Lars og Bente. Det er lite tvil om enten Karen eller hennes mann Knud måtte være barn av ei Bente. Dette ser vi av oppkalling ved at deres nest eldste datter fikk dette navnet, samtidig som at navnet ble hyppig brukt også i den neste generasjonen. (Iallefall brukt av både Anne og Gjertru Knudsdøtre). Det var vel også vanligst å kalle opp farmot først, derfor skulle man tro at neste eldste datter Bente Knudsdatter var oppkalt etter mormor. Dette støttes også av at Bentenavnet, såvidt jeg kan se, ikke var i bruk i Knuds hjembygd Stjørdal på et senere tidspunkt (1801). Alt dette underbygger at Karen var datter av Lars Halvorsen og Bente Eriksdatter. Vi skal likevel huske at det fantes minst et annet par med navnekombinasjonen Lars og Bente på Røros i det aktuelle tidsrommet(jfr innlegg 1)Et annet argument for at dette var Karens foreldre, er det faktum at Halvor Larsen var fadder for Karens yngste datter. Men heller ikke dette kan brukes som et avgjørende bevis. Da Halvor Larsen døde i 1742 står han nemlig oppført med etternavnet Feragen. Dette kan tyde på at han var nabo, og at det er årsaken til at han sto som fadder. Naturligvis kan det tenkes at han bodde i Feragen FORDI han var i slekt med familien! Ja, kanskje bodde han i samme huset?Det viktigste argumentet mot at Karen tilhørte denne søskenflokken, er hennes alder. Hun blir påfallende mye eldre enn sine to brødre, og siden disse to brødrene er oppkalt etter bestefedrene sine er det trolig at de er de eldste guttene i søskenflokken. Naturligvis kan det ha vært eldre brødre med de samme navnene som døde ung. Vi skal også huske at Karens alder kun er basert på alderen oppgitt da hun døde. Det kan derfor tenkes at hun kan ha vært flere år yngre enn det som er oppgitt. Dette understøttes av at hun fødte barn både i 1721 og 1724, da hun altså skal ha vært henholdsvis 46 og 49 år gammel. Å føde barn i denne alderen er naturligvis ingen umulighet, men det kan underbygge en teori om at hun i virkeligheten kan ha vært født omkring 1680.Som vi ser: Det er ikke mulig å konkludere verken den ene eller den andre veien ut fra det vi vet så langt. Vi får fortsette å lete etter flere holdepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg har nå gjort noe jeg burde gjort før: sjekket avskrifter jeg har fra Tore Vigerust, som er manntallet over Verkets folk 1705 og Røros Skoles regnskaper 1701-09.Knud Olsen finnes åpenbart ikke i Røros skoles regnskaper 1701-09.Knudt Schomager, gift og med en datter i manntallet 1705,nevnt tidligere ovenfor, er sannsynligvis identisk med Knud Arnesen 58 år og skomager med en sønn Arne på 17 år. Det var skifte etter Knud Arnesen 1/6-1708 (etterlot seg enke, en sønn Arne pluss seks døtre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg må legge til følgende når det gjelder Røros skoles regnskaper:Det er nevnt en del folk, blant andre enker, som har drenger i arbeid for seg på gruven. Disse er ikke navngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.