Gå til innhold
Arkivverket

[#81512] US Census Oscar Axel Karlson, f 1882 i Ålesund, død i Brooklyn, Conn. 27.10.1934


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

Han finnes i FT for 1900 i Ålesund. Da vet jeg ikke noe mer om ham før jeg fant dødsannonsen hans i lokalavisa. Der står det at han døde i Brooklyn. Vet ikke noe om ham i tiden mellom 1900 til 1934. Finner ham ikke blant emigrerte fra Ålesund I DA. Han hadde en bror, Gustav Adolf Karlson, f. 1888 i Ålesund, som emigrerte fra Ålesund til USA i 1911 og slo seg ned i Brooklyn, så det er mulig de bodde sammen. Er det noen som har mulighet for å slå opp i US Census og se om de finner spor etter Oscar? Jeg antar han ble begravet i USA. Jeg finner at Gustav Adolf var ug da han emigrerte i 1911 og står oppført som em da han var hjemme i 1920. Er det mulig også å finne noe ekteskap her?Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Dette må vel være din Oscar, selvom det står fødested Sverige. Name: Oscar Karlson Arrival Date: 22 Aug 1907 Age: 26 Estimated birth year: abt 1881 Gender: Male Ethnic Background: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Republic Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Alfred Carlson Last Residence: Sweden Birthplace: Shaycrshuct, Sweden Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Takker så mye for svar. Det kan være min Oscar, men han er definitivt født i Ålesund. Faren kom riktignok fra Sverige, Bohuslän. Vet ikke hvorfor vennens navn står oppført; er det kanskje ham han skulle besøke? Alfred Carlson er i alle fall ikke i familie. Står det ikke noe om Oscars 'Last residence'? Hvis dette er min Oscar, så har han kanskje reist ut fra Sverige. Hvor fant du disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Har opplysningene fra ancestry.com. Som du ser er han; Ethnic Background: Norwegian.Jeg tror 'vennen' er broren Gustav Adolf Karlson.Siden du ikke kan finne han emig. fra Norge, så har han nok reist fra Sverige, det var jo også hans siste oppholdssted,Last Residence: Sweden.Skal se om jeg finner han iUS Census. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant denne . Her er det oppgitt at han emigr. i 1904.På orginalen står han oppført som sjømann.SFaren oppgis å være svensk. 1910 United States Federal Census about Oscar A Karlsen Name: Oscar A Karlsen Age in 1910: 27 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Brooklyn Ward 8, Kings, New York Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1904 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter Arvallo 36 Oscar A Karlsen 27 Michael Perotti 17 Henry Shur 19 Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev
Gjest Berit Carlsen

Flott - dette er nok mannen. Alt stemmer. Det ser ut som han bodde på et sjømannshjem? (Norway home). Er der flere tellinger mellom 1910 og 1934 hvor han kanskje kan finnes? Er litt spent på om han giftet seg, men tror helst han var single. Når det gjelder broren Gustav Adolf, så emigrerte han så vidt jeg vet først i 1911. Er det mulig at du kan søke etter en kone, for som nevnt i innlegg (1) så var han enkemann i 1920. Han giftet seg i alle fall i ca. 1930 på nytt med Bertha Rachel Engström i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Til Mette. Hvis du søker etter giftemål til Gustav Adolf, så hadde han to etternavn: Engeland Karlson (han skrev seg senere som Karlsen). Glemte å skrive dette. Oscar var ikke døpt med mellomnavnet Engeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!I don't know if this is the right person... Kings Co, NY, 1920 census...Oscar Carlson age 35, immigrated 1906...he is born in Norway, but his father was Swedish.Oscar is married to Alfreda age 31 from Sweden...3 children....all born in NY.I was a bit unclear which is the correct immigration year for Oscar...is it supposed to be 1907?Also, was there a possibility he was married before he married 'Bertha'?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Hei igjen!Thanks a lot for your reply. What a surprise, I never knew that Oscar was married! He was my grand uncle, and accordingly new relatives in the US pop up! It is correct that his father was born in Sweden, but in 1920 he was 38 yrs, so it was not far from the truth. Do you find more info about Alfreda and the children? I must try to trace them. With regard to Bertha, she was the second wife of his brother, Gustav Adolf Engeland Karlson (Karlsen). I do not know how much Norwegian you understand, but in (7) I mentioned that he was unmarried when he emigrated to the US in 1911 and a widower when he returned to the US after a visit to Norway in 1920. This marriage is new info to me, and therefore I asked if it was possible to find his first wife. Gustav Adolf was born in 1888 in Ålesund. According to Census 1910 he emigrated in 1904 (5). Gustav Adolf has probably been married between 1911 and 1920 in the US. Looking forward to your reply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Berit!Well, my Norwegian is not perfect...so I had 'lost' the point that it was Gustav who married Bertha. Oscar's wife Alfreda also immigrated in 1906...and both her parents were Swedish.The 3 children listed in the 1920 census were Walter age 8, William age 5 and Eleanor age 3 years, 6 months.Well, perhaps this is not the right Oscar? He is a foreman stevedore (stuer?) in 1920.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Oh...I have another question... could this be 'Gustav Adolf': Adolph Sundberg, age 32 in 1920 Kings co, census...he is listed just below Oscar.Adoph is said to be born in Sweden of Swedish parents...but just thought I better mention his name... Adolph immigrated 1906 and was Naturalized in 1911. He is married to Mathilda, Norwegian, who immigrated 1910. They have 2 children, Anna and Clifford, both born in NY.Adoph is also a foreman stevedore.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Hei Patty.. Thanks again for your reply. Well, we cannot say for sure that this is the right Oscar, because Oscar Karlson is an ordinary name in Scandinavia. With regard to (15), it is this not the right Gustav Adolf, as mine G.A. was born in Aalesund, Norway, his mother was Norwegian, his father Swedish. They married in Aalesund and lived here all their life.G.A. has only two children, born in 1931 and 1937 in USA with his 2nd wife, Berta Rachel. So that part of the family is known. It is possible I have to make a subscription with Ancestry.com in order to get access to the information given there. In the meantime, I would appreciate further information if it is not inconvenient to you. Thank you for your help.Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Lurer på om det er din Oscar vi har her, enkemann med to sønner som begge er født i New York. Hans far er svensk, moren er norsk.1930 United States Federal CensusName: Oscar CarlsenHome in 1930: Brooklyn, Kings, New YorkAge: 47 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Head Race: WhiteOccupation: Rigger at Ship yardRent/home value: RentedAge at first marriage: Ikke oppgittParents' birthplace: Sweden and NorwayHousehold Members: Name AgeOscar Carlsen 47 John Carlsen 20 Richard Carlsen 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Samme Oscar i 1920 census. Han er enkemann, og bor hos sin norske onkel John Carlsen, tante Margaret, og deres sønn Thoralf. Immigrasjonsåret stemmer ikke, hverken i 1930 eller i 1920.1920 United States Federal CensusName: Oscar CarlsonHome in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New YorkAge: 37 Estimated birth year: abt 1883Birthplace: NorwayRelation to Head of House: CousinFather's Birth Place: SwedenMother's Birth Place: NorwayMarital Status: Widowed [Widow]Race: White Sex: MaleYear of Immigration: 1897Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeJohn Carlson 40 Margaret Carlson 30 Cholaf Carlson 4 [4 3/12] Oscar Carlson 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Richard, sønnen til enkemannen Oscar,født 1912 i New York, bor i 1920 på Norwegian Childrens Home i Brooklyn, Kings, N.Y.:1920 United States Federal CensusName: Richard CarlsonHome in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New YorkAge: 8 Estimated birth year: abt 1912Birthplace: New YorkRelation to Head of House: InmateFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: IrelandMarital Status: Single Race: White Sex: Male

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Tusen takk for svar. Du har gjort et grundig arbeid. SEr det er flere Oscar med omtr. samme fødselsår som har svensk far og norsk mor. Men den Oscar Kurt har funnet, er nok ikke den riktige. Der står at han emigrerte i 1897, men han er oppført i FT for 1900 i Ålesund sammen med sine foreldre og søsken. De slektningene som han bor hos (18)er også ukjente familiemedlemmer. Den Oscar som er nevnt i (5) er en god kandidat.Jeg tror ikke Oscar var gift.Kom på at jeg har noen gamle dikt og brev som broren nevnt ovenfor, Gustav Adolf Engeland Karlsen, bosatt i Brooklyn fra 1911, har skrevet. Det ene er et hyldningsbrev Gustav skrev til sine foreldres gullbryllup, og det må være ca. 1932. Brevet er undertegnet av Oscar, Gustav og Rachel (Gustavs 2.(?)kone). Hadde Oscar hatt familie, så ville jeg tro de hadde vært nevnt. Gustav skrev også et dikt til broren Oscar på dødsleiet i okt. 1934, og heller ikke noe kone eller barn var nevnt her. Både Oscar og Gustav bodde i Brooklyn da. Så jeg tror nok ganske sikkert at Oscar ikke var gift, for det har aldri vært nevnt i familien (dessverre er det ingen gjenlevende i familien jeg kan spørre). Kanskje kan man finne den Oscar som er nevnt i (5) igjen i Census 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Oscar Axel Karlson var født 26.8.1882 i Ålesund og døpt samme sted 17.9.1882. Død 27. okt. 1934 i Brooklyn. Foreldre: Bernhard Karlson, f. på Klädesholmen, Bohuslän, og Caroline Olsdatter Engeland, f, i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Jeg lurer på.... Kan det ha stått en dødsannonse eller omtale i avisen 'Nordisk Tidende' i New YorkNasjonalbiblioteket har denne på film,kanskje de kan se etter siden du har en eksakt dato/år for dødsfalletEllers er jo et deathcertificate(6) det som kan gi eksakte opplysninger om han var gift,ugift,enkemann Der skal det også stå hvor han er gravlagt og hvilket begravelsesbyrå som er brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Tusen takk for gode tips. Regner med at det er Nasjonalbiblioteket i Oslo. Jeg kan gjøre et forsøk der. Hvis ikke får jeg bestille Death Certificate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Solveig: Har vært innom Nasjonalbibliotekets sider, men ser at det ikke er helt liketil å finne frem der. Har du noe erfaring med bruk av bibliotekets tjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.