Gå til innhold
Arkivverket

[#81512] US Census Oscar Axel Karlson, f 1882 i Ålesund, død i Brooklyn, Conn. 27.10.1934


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Her er dataene fra hans krigs.tj.kort utstedt i sept. 1918. Han er nok ugift, for nærmeste slektning i USA er broren Gustav. Ser ut som Oscar jobber som 'Parker' på Manhattan i New York city.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Oscar CarlsonCity: Brooklyn County: Kings State: New YorkBirth Date: 26 Aug 1882Race: White FHL Roll Number: 1754303 DraftBoard: 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Flott - dette er riktig Oscar! Det bekrefter mine antagelser at han var ugift, så vi kan glemme de gifte Oscarene. Ja vel, da deltok han i første verdenskrig. Det visste jeg ikke. Hvis det er mer å finne om ham i USA, så er jeg takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Har ikke brukt tjenesten på nett,har vært så heldig å kunnet møte opp der personligKanskje ditt bibliotek kan få den på innlån,den er jo på rullefilm LenkeSer ut som Nordisk Tidende må brukes på lesesalen til NB Oslo,men man kan jo spørreTror det enkleste er å ta en telefon dit:23 27 60 12 og høre om de kan gjøre ett oppslag,det blir jo litt lang reisevei fra Ålesund......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen!Berit, I know you said that you know all about Gustav...but is he in the USA for the 1920 census?...seems like he might be since he is mentioned in the WW one draft record for Oscar? If we find Gustav, maybe Oscar might live nearby??So 'Rachel Berta' was Gustav's 2nd wife?? What was his 1st wife's name? That might help in looking for him in the 1920 (and 1930?) census...and then possibly Oscar??mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som Gustav døde i Norge:Social Security Death IndexName: Gustav KarlsenSSN: 047-03-9182Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, NorwayBorn: 31 Jul 1888Died: Jan 1966State (Year) SSN issued:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Siste linjen ble avkortet:State (Year) SSN issued: Connecticut (before 1951)Han bodde altså i nabostaten til New York, Connecticut, da han fikk sitt social security number, en gang før 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ifølge samme webside ankom Gustav USA 16. april 1911. Ifølge krigstj.kortet fra WW II, bodde han i 68 Harding Str., Kensington, Hartford, CT.Hans nærmeste slektning er Mrs. Gustav Karlson med samme adresse som ham. Kortet er utstedt 27. april 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Solveig (28): Takker for opplysningene. Jeg tror jeg vil la NB i bero inntil videre til det har mer avklart seg. Patty (29): It seems like Gustav was in Norway 1919-1920 on a visit. I have a passport application of 1919, passport issued 07 Apr 1919. He returned to USA in April 1920. See enclosed link: Lenke (you have to enter his name: Gustav Karlsen). In this register you will see that when he left in 1911 he was 'ug' - ugift - not married, and when he returned in 1920 he was 'em' - enkemann - a widower. This is the way I found that he might have been married twice. That's all I know. It would be interesting to know if this is correct.As Kurt mentioned, his 2nd wife was Bertha Rachel, possibly married about 1930. Their first child was born in 1931.Kurt: Takk for opplysningnene. Det stemmer at Gustav døde i Norge og er gravlagt i Horten, hvor han bodde etter at han flyttet tilbake til Norge for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Berit!I was looking at www.Ellisislandrecords.orgfound 2 listings for Gustav Karlsen...looks to be 'your man'... he arrived in NY on April 11, 1911...to see his brother Oscar Karlsen in Brooklyn (85 ???..ville St. Brooklyn)...Gustav is a resident of Halesund, Norway in 1911.the second record says on May 4 1920 he widowed and a resident of Brooklyn (157 30th St.)....does this help a little with the 'pieces of your puzzle'?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

I supposo Gustav settled down in Brooklyn in 1911. There are no records of emigration here in Norway until he returned to the USA in April 1920 after visiting his family in Ålesund. He was at that time an American citizens and a widower. So his possible wife has probably died in the USA before going to Norway in 1919/1920. He must have been married in the USA between 1911 and 1919/20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Det vises til innlegg (26). Der står det at Oscar var 'Parker' på Manhatten. Er det noen som kjenner til den jobbtittelen? Kan han være bilparkerer (f.eks. på et stort hotell?), eller er han parkmann - jobber i parken rett og slett?? - eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er et bilde av kortet hans. Nevnet på hans arbeidsgiver står der også, men jeg klarer ikke lese det. Kortet er datert 12. sept. 1918, alle menn måtte antagelig ha slikt kort, men de ble ikke nødvendigvis innkalt til tjeneste.

bilete10214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Kurt. Det var jo flott at du sendte bilde av kortet hans. Regner med det er det du refererte til i (26). Synd det er så uklart og ikke kan lese f.eks. arbeidsgiver. Hvis han var 'packer', så drev han vel og pakket et eller annet. Hvor fant du dette? Og er det noe mulighet til å få det klarere?Det er artig å begynne å få liv innsikt Oscars liv, etter som vi visste lite eller ingen ting om ham før vi fikk en viss aning nå i det siste. Men der må vel foreligge en melding om hans ankomst, immigrasjon, første gang han kom til USA. Men hvis han var sjømann, som det sto i (5), så har han kanskje bare gått i land og utenom Ellis Island som vel var det vanlige da. Jeg har ikke funnet ham som utreist fra Møre og Romsdal eller Bergen.Skal forsøke meg fra andre steder i landet også. Men hvis han kom over til USA som båtmannskap, så finnes han vel ikke i nevnte register over emigrerte. Han burde jo også finnes i 1920-1930 Census, ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!It is interesting to look at the 1910 census and see that Oscar Karlsen is living at 30th St. in Brooklyn...and the 1920 info at Ellis Island site says that Gustav Karlsen is also living at 30th St. in Brooklyn!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er Gustavs søknad om pass foran reisen til Norge i 1919. U.S. Passport Applications, 1795-1925Name: Gustav KarlsenBirth Date: 31 Jul 1888Birth Place: Antesund, NorwayResidence: Brooklyn, NYPassport Issue Date: 7 Apr 1919Passport Includes a Photo: YSource: Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)

bilete10219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Gustav is widowed in May, 1920 according to Ellis Island records... Oscar can certainly be at a different location in Brooklyn in 1910 census, vs WW one draft record...(1917 was it)... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Kurt (48): Takk for svar. Greie å tyde mesteparten av det som sto der, selv om det var smått. Hvor finner du disse dokumentene? Det ser ut for meg at du har bøkene??Patty (49): Thanks for yr reply. Now I strongly believe that Gustav has been married twice. Is it possible to trace his first marrige that might have taken place in the US between 1911 and 1920?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.