Gå til innhold
Arkivverket

[#81517] Anton Mathias Andersen Bugten / Helland, f. 16.05.1857, Hemne


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Anton Mathias ble født på Borcheminde i Hemne Hovedsogn den 16/5-1857 av foreldrene; Anders Rasmussen og Maren Larsdatter. Han ble senere gift 25/2-1883 i Hemne kirke med; Ane Johanna Amundsdatter Bjørkås. Anton tok etternavnet Hellan etter giftemålet.Yrke; Fisker-Sjømman.(sjømann oppgitt ved yngste sønns dåp) Paret fikk 3 barn;1. Albert f. 1882 er kjent. 2. Oline f. 1885 er også kjent. 3. Johan Martin f. 6/4-1889 døpt 16/6-89 i Hemne kirke.er ikke kjent utover dette. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6519&idx_id=6519&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ane Johanne døde altså året etter at Johan Matin ble født. Det er da sansynlig at faren ikke kunne ta seg av barnet i den situasjonen han var i (en ren spekulasjon) Et skiftedokument etter Ane Johanne kan gi svar på hvem som er utnevnt som verge dersom noen her har tilgang til slike papirer.Vet du hvor de andre barna tok veien?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Harald.For så vidt vet jeg dette; Oline flyttet til Trondhem mellom 1907-1910. gift '1910' Trondheim med Sverre Petersen.Albert var dreng på Vinjeøra (1900) ble senere gift og bosatt på Berkåk. Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen.Glemte jo å si følgende; Oline var fosterdatter hos Besteforeldrene på SAGØ i Hemne, i 1900 tellingen. Dette kan vell indikere at BÅDE far og sønn også er død? Kan det ha vært en 'epedimi' hos disse?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud og Erling.Først Erling; Dette stemmer ja. (jeg krysset deg antagelig med innlegget mitt)AUD; Dette er jo en meget god kandidat da. Kikker på han med en gang jeg. Men ser jo på barna at han muligens kan ha vært gift ca 1882.Men vært å sjekke ut.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Her er dåpen til Alvilde Josefine, nr. 101. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A18 (1898-1913), Fødte og døpte 1898, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3828&idx_id=3828&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

- Og her blir Gunvald Railton døpt, nr. 8, 20. november 1901, farens navn er Anton Mathias Andersen... Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A18 (1898-1913), Fødte og døpte 1902, side 74. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3828&idx_id=3828&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

AUD, KYSS OG KLÆM fra mæ.Ble nettopp ferdig med VARDØ, og der fant jeg de to barna som er født der som uekte. Så da er det bare giftemålet igjen som sansynlig er i 'Ballsund'. Da må jeg vell se ca 1898. Hold jo på å lete etter Alvilde i 1894 jeg da,som er året oppgitt i 1900 tellingen, men der ser vi!Dette var overaskende. Nye familiemedlemmer !Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Erling.Her krysset vi værandre. Takk du og selvfølgelig.Kan det være at sønnen Johan Martin har Emigrert? Her kommer det så mange overraskelser så nå lurer jeg på?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Så flott at dere har funnet så mye. :)Erling,Gunnar Andre skrev at Albert ble gift og bosatt på Berkåk.Jeg fant ham og kona Ane på Gravminner i Norge, gravlagt på Berkåk. LenkeAud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei.Her kom det et gjennombrudd. Johan Martin i AMERIKA. YES!Det kan ikke være noen andre.Da må jeg spørre om noen kan finne han, THANK YOU!Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det må bety at Johan Martin har blitt med noen over there i en alder av 6 år eller yngre.Hadde han en onkel eller en tante som dro over, tro?Lykke til med sporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Erling.Johan Martin hadde ikke noen på far'siden som dro, da alle er gjort rede for, ivertfall fram til 1900.(da er det en tante som er gift som blir borte på Nord-Dyrøy, Frøya. Men den blir jo litt i seneste laget.På mor'siden finnes det bare en mulighet; Johanna Amundsdatter Bjørkås / Helland, født 22 juli 1874, som ikke er gjort rede for. Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hvis du finner Anton Mathias sitt dødsfall, vil du muligens finne skifte etter han. Kanskje flere opplysninger om Johan Martin finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.