Gå til innhold
Arkivverket

[#81520] Stänsvidjan eller Stensvidjan - ein plass i Sverige?


Gjest Marianne Bakketun
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Klicka på den blå texten 'Sök i hela registret' och skriv sen in Stensvedjan i översta rutan: Ortnamn% på sidan som kommer upp - det står Vänta .. en liten stund innan den kommer fram.Jag försökte länka söksidan med träffarna hit men det går visst inte. Hoppas min förklaring hjälper dig vidare. Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det finns bl.a ett fd torp Stensvedjan i Hålanda i Älvsborg.Dom flesta platserna med namnet ligger i norra Sverige - t.ex i Skellefteå och Piteå. Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Er litt flau, men eg får ikkje noko treff. Skjønar ikkje det der med prosent-tegnet - kvar skal eg plassere %? Får ikkje treff med dette tegnet først eller sist eller uten.Kanskje eg heller kan spørje ang Stensvidja. Det var ein kar som kom til Voss rundt 1900 som brukte dette navnet. Han var fødd i Frosta/Åsen i Sør-Trøndelag. Lurer på om han kan ha opphelde seg ei stund i Stensvidjan? Er det Stensvidjan nær Trondheim?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Marianne.Jeg opplevde det samme som du, men fant til slutt ut av det. Du får treff hvis du har prosent-tegnet til høyre for navnet, men skriv bare litt av navnet. Du må også skrive det med 'e' og ikke 'i'. Skriv Stensvedj% og du får mange treff. Noen av disse er naturnavn (f.eks. navn på en ås o.lign.) Når du velger 'svensk' under 'velg språk', så ser du litt til venstre for dette at du kan velge 'bebyggelsesnavn' istedenfor 'alle'. Gjør du det, reduseres treffene fra 47 til 12 og gjelder bare torp og gårder.Hvis du skriver ut eller noterer deg navnet på hvilket socken og län de forskjellige forekomstene av Stensvedjan finnes i, har du de opplysningene som er nødvendige for å søke i svenske kirkebøker/tellinger.Mvh Anne-Lise

bilete10190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk for grei forklaring Anne-Lise. Reknar ikkje med å finne denne karen i svenske kyrkjebøker eller teljingar. Er mest interessert i å finne ut om plassen 'finns' - og det gjer den jo.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.