Gå til innhold
Arkivverket

[#81523] Degn Jørgen Berntsen Ørbech i Vanse, V-A. Død 1800? - tydehjelp


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Nei, det ligna ikkje så mye på Jørgen Ørbech. - Takk for avklaringa!Når, og kor, fikk så degnen sin begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nr.35 på side 83 (MINI Vanse 1795-1823 i innlegg 1) er avklart.Men hva med nr.34 på side 82 ? Lenke .(Han heter vel Jørgen, er 78 år, og dør på en helligdag i mars)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk for innspill!Men nei. Eg trur 34 ikkje er Jørgen, men Pigen. 'Same Dag begr. Pigen Anna Torp(?) gl. 78 Aar'Kona til Jørgen Ørbech døde i 1794, som matrone. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81544&sok=&nr=160&antinnlegg=5&startnr=151&antall=100&spraak=#anker>Lenke Det tolker eg som at ho ikkje var blitt enke.Dattera og sønnedattera er ført under Vanse (prestegard) i FT-1801 Lenke , mens den andre sønnedattera er på Mosvold Lenke Sønnen Jørgen er degn i Mandal

bilete10228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(5)”Kor er det Gløersen har henta opplysningane fra?” – Mest trolig fra skiftet, - og dersom skiftedokumentet skulle la seg finne, så kan man jo med litt flaks også få svar på hvor han ble begravd.Men høyst sannsynlig befant han seg på Tosås (under Vanse – ikke Tosaas i Herad)) - også i de senere år han fungerte som degn i Vanse prestegjeld. Iflg. Listaboka.Men at han ikke er å finne blant de begravede i Vanse prestegjeld (Vanse, Farsund, Herad og Spind), kan muligens forklares med at han på det døds-tidspunktet befant seg på reise (eller et annet sted), som for eksempel Mandal eller Christiansand (hvor han heller ikke lar seg finne). Kanskje en ”glipp” er årsaken til at han tilsynelatende ikke er ført noe sted.Listaboka gjør et lite nummer av at det i forbindelse med gammel-degnens død (1800), ble foretatt administrativ en nyregulering av sognene i Vanse prestegjeld, - og at Jørgen (d.e) Ørbech måtte ha hjelp av sinn sønn i 1790-åra for å utføre sine degn-oppgaver i prestegjeldet.Første trolovelse som var 31.juli 1854 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&idx_id=9559&uid=ny&idx_side=-313>Lenke , kan jo tyde på at Jørgen er født tyder på at Jørgen er født før 1730.Hans mulige far (Bernt Torgiussen Ørebeck) døde som (nesten) sagt 9.mai 1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ja, eg har også leita etter begravelsen i Mandal og Kristiansand kirkebøker, utan å ha funne noe.Som kilde har eg også noen notater fra boka 'Våre forfedre' av Bodesen, utgitt 1903. Eg har notert årstallet 1733 for Jørgen Ørbech som klokker på Vanse kirke. Kan han ha begynt allerede da?Eg også regner det som sikkert at han var sønn til Bernt Torjussen Ørebeck som døde 1752 i Kristiansand. Han trur eg må vere sønn til Torgje Auensen Moi (ca1658-ca1706) som i 1684 kjøpte gard på Aurebekk i Torridal. Han er nevnt side 360 i Oddernes bygdebok.Bodesen angir Gunhild Larsdatter Mindrebye som mor til Jørgen Ørbech. Ho trur eg må vere datter til soldat Lars Andersen Mindrebø, nevnt side 176 i Bjelland I bygdebok.Disse antagelsene har eg ført inn i databasen min Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Opplysningene stammer fra aviser:Overingeniør Jørgen Gløersen (20. mai 1895- 30. mars 1975)Jørgen Gløersens Dødsfall i Norge ble publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i tre omganger, fra 1960-1987. Verket har ikke vært utgitt annet enn i den form det ble trykket i NST, men er også innbundet i tre bind som står på NSFs bibliotek i Slektsforskernes Hus. Hvert av bindene er på over 500 sider. E-bøkene letter tilgjengeligheten til dette sentrale registeret betraktelig.Bindene inneholder hhv ca 12.800, 13.300 og 15.000 personer hvis navn er funnet nevnt i avisene før 1850 - til sammen over 41.000 navn. Det er henvisning til hvilke aviser navnene er hentet fra, slik at det skal være mulig å finne frem til den uforkortede originalteksten for den som ønsker det. Innledningen til bøkene har detaljer om hvilke aviser som er brukt som underlag, m.m.Legg merke til at Gløersen av plasshensyn har utelatt biografiske data om offiserer tilhørende hæren, med mindre disse supplerer Olai Ovenstads Militærbiografier (se over). Bergens Adressekontors Efterretninger er også holdt utenfor registreringen, idet den er dekket av A[nthon] M[ohr] Wieseners Dødsfald i Bergen 1765-1850, utgitt av Bergens Historiske Forening i 1925.Gløersen advarer mot at avisenes opplysninger ikke alltid er helt pålitelige, og at alle data, hvis mulig, bør kontrolleres mot kirkebøker og andre primærkilder. I. Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825. 1964 [utgitt som tillegg til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XVII-XIX, 1960-64, med støtte fra Norges almenvitenskapelige forskningsråd]. 507 s. II. Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1826-1840. 1970 [utgitt som tillegg til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XX-XXII, 1966-70, med støtte fra Norges almenvitenskapelige forskningsråd]. 519 s. Dette bindet inneholder også noen rettelser til bind 1. III. Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge 1841-1850. 1983-87 [utgitt som tillegg til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXIX-XXXI med støtte fra Norges almenvitenskapelige forskningsråd]. 566 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.