Gå til innhold
Arkivverket

[#81524] Siur Olsen Braaten g1769m Aase Olsd på Kongsberg


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

10.6. 1769 på Kongsberg gifter Siul Olsen Braaten seg med Aase Olsd. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-339>LenkeSiul Olsen Braaten er også omtalt i manntall for Kongsberg Sølvverk og registrert som hauer ved sølvverket 1771 (St Andreas skjerp), født i Jondalen, tjenestetid 19 år, 28 år, gift og 1 barn Og samme sted 1767, som sprenger, fødested Mosæter i Flesberg, 21 år, 11 års tjeneste, “Hos faderen Bergmand”.Siul Olsen Braaten døper disse barna på Kongsberg, mor ikke nevnt ved dåpen: Gunhild 1770 LenkeOle 1772 LenkeOle 1775 LenkeMartha Maria 1777 LenkeBerthe 1780 LenkeHelge 1783 LenkeOle 1785 LenkeSiul 1792 (tvilling) LenkeOle begravet 1792 (tvilling?) 3 uker LenkeRagnhild Maria 1793 LenkeNoen som vet noe me rom denne familien?På en plass? under Gripenstad i Sauherad bor i 1801 enken Aase Olsd med jentene (barn?) Gunhild Sigursd 22, Bergit Sigursd 19 og Guro Sigursd 10. Lenke Kan dette være “rester” av denne familien?Kfr også denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Har ikke noe mer om familien til Sjul Olsen Bråten (f.1743) enn at han var en sønn av Ole Helgesen Bråten og Gunhild Helgesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Var Ole Helgesen Bråten identisk med han som var skolemester i Jondaleen og pensjonist da han ble begravet 21/6 1777, 63 år? Jeg har ham gift med Gunhild Helgesdatter, begr. Bråten 1764, 46 år.Jeg har videre, riktignok med spørsmålstegn, antatt at denne Ole Helgesen Bråten kunne være identisk med den OH som ble døpt 3/3 1719 i Kongsberg av foreldre Helge Gulbrandsen Bråten og kone Marthe Andersdatter. Han er nevnt i sølvverksmanntallet 1732, på Bråten ennå i 1743, og ble i 1755 sagt å bo på en plass under Lia, som nettopp kan ha vært Bråten.Hvis dette som sagt er samme Ole Helgesen, har jeg litt mer om hans slekt på farssiden bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Mange takk for bidragene så langt. Det ser ut som forfedrene til Siul Olsen lar seg nøste opp.Jeg er imidlertid i første rekke interessert i hvor det ble av familien. Finner de, eller deler av den, ikke i tellingen for Kongsberg i 1801.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er flere familier som ikke finnes i 1801-tellingen selv om vi vet med sikkerhet at de befant seg på Kongsberg. Jeg mener å huske vi kom fram til at det må være et område på grensen mot Flesberg/Jondalen som mangler. Forøvrig finner jeg bare Gunhild, Martha Maria og Berthe konfirmert på Kongsberg Lenke. Men det kan være de andre barna døde som små. Og jeg finner ikke noen passende Sjul Olsen i Avskjedigelsesmanntallet fra 1805 (uten at det heller egentlig bringer oss noe videre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Dersom det er samme familien, må de ha flyttet før 1801-tellingen. Og Sjul må også være død før denne, dødsstedet vet vi foreløbig ikke noe om, dessverre. Dermed blir jakten på eventuelt skifte omfattende.Største utfordringen nå er Guro, som er oppført i Sauherad, men der fødselen i Kongsberg ikke er funnet, mens tre yngre barn er født der. Med flaks kan konfirmasjonen hennes finnes i Sauherad, og med enda mer flaks kan det stå noen kommentarer på henne, ideelt døpt i Kongsberg.En annen innfallsvinkel er å lete etter Marthe Maria. Sjansen er stor for at hun er gift allerede i 1801 eller at hun har tjeneste ett eller annet sted og forhåpentligvis gifter seg litt senere. Da kan vielsen kanskje gi noen hint som kan lede til noe. Men det er nok mange steiner som må snus her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk til Bjørg og Per,jeg skal ta en titt på originalprotokollen for tellingen på Gripenstad i Sauherad. Transkribsjonen ser litt merkelig ut. Kan Guro være feil, og at det istedet står Siul? Er det sikkert at det er en enke med døtre? ....Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Da begynner bitene å falle på plass. En liten snarvei kan være å sjekke om en Sjul Olsen Gripenberg blir konfirmert i Sauherad i perioden 1805 - 1810. Sjansen for at vielsen i Flesberg røper noe mer om foreldrene er nok mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen,det er dessverre ikke noen konfirmasjonsinnføringer i Sauherad i denne perioden 1805-10.Det var kanskje Sjul Sjulsen på Gripenstad (Sigur Sigursen) du tenkte på?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

På Kongsberg er konfirmantene på denne tiden ført i kommunikantbøkene. For sikkerhets skyld burde sjekke med statsarkivet om det samme kan være tilfelle i Sauherad. Man KAN jo ha flaks innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hmmm... da er nok dette sporet en blindgate for min del. Greit å få 'sjekket det ut av saken' Mange takk for innsats og bidrag.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,kompletterer med litt til for ordens skyld; Aase Olsd (sal. Siul Olsen) gifter seg igjen 28.2. 1794 med enkemann Søren Pedersen Moen.LenkeOg original dokumentet til tellingen 1.2. 1801 i Sauherad bekrefter navnene slik de ble nevnt i min første melding (1). Sigursdøtrene nevnes ikke som døtre (det kan de likevel være), men det ser ut som de bor på samme sted.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.