Gå til innhold
Arkivverket

[#81527] Hjelp til nytt oppslag i Bygdebok for Lindås, Hordaland. Myking Sogn, Gjelsvik


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger en smule bistand. Den 09.06.1783 giftet Anders Aamundsen Gjelsvik 1753-1814 med piken Kari Johannesdtr. Gjelsvik ca. 1765-1797.Ved vielsen er hun oppført med gårdsnavnet Gjelsvik.Lenke Men jeg finner henne ikke døpt på Gjelsvik. Det er flere Kari Johannesdtr. døpt i perioden rundt 1765, men jeg vet ikke vilken som er rett. Så jeg lurer på om bygdeboken kan ha opplysninger om hvor hun var født og hvem som var foreldrene hennes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det er ikke nemnd annet enn at hun kom fra Gjelsvik, men hun er ikke født på Gjelsvik som jeg kan se i BB, de får disse barna på bruk nr 4 Gjelsvik, Johannes 1784, Marta 1787, Aumund 1789-1790, Synneve 1791-1819, Amund 1794 og Ola 1797, Kari dør i 1797, som du ser er de 2 første barna oppkalt etter hans foreldre, så kanskje et spor er at moren kan hete Synneve eller kanskje fadrene vil gi deg et spor videre. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg hadde et håp om at du leste innlegget mitt. Takk for all hjelp Rune.Den var ikke helt enkel denne nøtten. Men jeg får prøve å nøste videre.Jeg har i grunnen et lignende problem til.Baste Knudsen på Nore Kvinge giftet seg 13.06.1791 med Mari Jonsdtr. Hun skal være født rundt 1763, og i følge vielsen være fra Topto. Jeg ser i databasene at Tofto/Tofte/Toptos er nevnt , men jeg finner ikke Mari født der. Sier bygdeboken noe om hvem som var hennes foreldre? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har sett i BB på Tofte, ingen Jon der. På Askeland er der en Jon Monsen gm Marie Knudsdtr., men hun er født i 1710, så hun kan ikke være mor til Marie, men de har en datter Anne som gifter seg med Johannes Knudsen N.Kvinge, så en eller annen forbindelse her er det kanskje. Når det gjelder Gjelsvik så har jeg sett på fadrene til 1 barnet, og ingen av hennes slekt er fadder, så det tyder på at hun er innflyttet til soknet. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da blir det vel å se gjennom skifter etter en passende Jon i nabolaget. Du skal ha mange takk igjen for hjelpen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser i 1801 tellingen at Mari har vært gift før, 1 1785 gm Knud Olsen Nøttveit, Mo 1756-1789, i 1785 er hun oppgitt å være fra Romarheim og BB nevner at hun 2g 1792 med Baste Knudsen N.Kvinge. I BB for Hosanger på Romarheim finner jeg, Jon Monsen Romarheim 1729-1783 gift 1751 med Brita Andersdtr. Hjemvig 1734-1823, datter Marie 1764, iflg BB er hun gift1g med Knut Olsen Nøttveit skifte 1789 og 2g m Erik Andersen på Rødland i Myking, trolig feile opplysninger?. Så der har du løsningen på et problem. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er jeg deg stor takk skyldig. Det hadde gått meg hus forbi at det var hennes andre ekteskap. Da er nok et hull tettet i slektstreet jeg holder på med. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ad Anders Amundsen og Kari Johannesdtr.. Jeg har nå sjekket kirkebøkene vedr. dåpen til barna deres, uten å finne faddere jeg kan knytte til Kari Johannesdtr. Ingen het Johannes til fornavn og ingen Johannessen/datter til etternavn.Jeg må vel konkludere med at hun nok trolig ikke var fra Lindås eller de nærmeste områdene.Uten snev av antydning til hvor hun kom fra, blir det vanskelig å begynne å sjekke skifter på lykke og fromme.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.