Gå til innhold
Arkivverket

[#81548] Keiserud i Solør, hvor er det?


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Hans Sørensen fra Nordstua Trauten, senere Heer, Nord-Odal ble gift i 1822 med Berte Gundersdatter fra Keiserud i Solør. For å finne ut mer om henne, ville det være fint om noen kan fortelle meg hvor Keiserud er. (Kommune/sogn).Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Keiserud er i Åsnes.D-78 Guttorm Olsen 1777 - 28/10 1840 (63 år) Nordstuen Keiserud, Åsnes til Ingelsrudbakken, ÅsnesDåp Hof i Solør, Døpt 19/5 1777. Foreldre Ole Olsen Keiserud og Ragnild Olsd. Faddere Gunder Halvorsen og Arne Halvorsen Skybak, Berger Halvorsen Røsen, Dorte Guttormsd. Floberg, Gunnild Syversd. Trangsrud.Ft-1801 Hof Aasnes Toverud søndre, Mandens fader, 65 år, hands 2det og hendes 1ste ægteskab, føderaadsfolk.Død Hof i Solør 28/10 1840, Begravet 2/11 1840. Husmann Guttorm Olsen Bekken, 65 år, Død av tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk, Rolf.Da har jeg kommet langt på vei. Finner jeg ytterligere opplysninger i Hof Bygdebok eller i Åsnes? Det er jo det med kommunesammenslåinger, da. Snart blir vel Grue, Åsnes og Våler til Solør kommune med 'hovedstad' på Flisa. Jeg følger jo med diskusjonene i Glåmdalen.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg kjenner ikke til bygdebøkene, men her er beboerne på Kejserud 1801: Gunder Knudsen Huusbonde 36 Begge i 1ste ægteskab Bonde gaardbeboer og opsynsmand ved bøygdemagasinet M 2775 Madsi Augustinusd Dahl Hands kone 39 Begge i 1ste ægteskab K 2776 Berte Gundersd Deres børn 5 K 2777 Karen Gundersd Deres børn 2 K 2778 Christian Olsen Tienestedræng 20 Ugift M 2779 Ole Knudsen Mand 26 Begge i 1ste ægteskab Inderste M 2780 Walbor Hendrichsd Hands kone 27 Begge i 1ste ægteskab Inderste K 2781 Knud Olsen Deres søn 2 M 2782 Anne Mathisd Tienestepiger 26 Alle ugifte K 2783 Mari Bertilsd Tienestepiger 26 Alle ugifte K 2784 Marte Tollevsd Tienestepiger 26 Alle ugifte K 2785 * Ole Olsen Mand 39 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer M 2786 Kari Toresd Hands kone 38 Begge i 1ste ægteskab K 2787 Ole Olsen Deres børn 12 M 2788 Berger Olsen Deres børn 5 M 2789 Eli Andersd Qvindsperson 60 Ugift Inderste K 2790 Ole Olsen Mandens fader 65 Hands 2det og hendes 1ste ægteskab Føderaadsfolk M 2791 Anne Olsd Hands kone 38 Hands 2det og hendes 1ste ægteskab K 2792 Ragnil Olsd Deres barn 3 K 2793 Olea Olsd Hendes uægte barn 12 K 2794 * Mechel Jensen Mand 27 Hands 1ste og hendes 2det ægteskab Huusmand med jord M 2795 Eli Bergersd Hands kone 42 Hands 1ste og hendes 2det ægteskab K 2796 Anders Olsen Mand 30 Begge i 1ste ægteskab Selv ejer M 2797 Kari Olsd Hands kone 46 Begge i 1ste ægteskab K 2798 Anders Andersen Deres børn 10 M 2799 Ole Andersen Deres børn 6 M 2800 Olea Andersd Deres børn 12 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det gamle Hof hadde Åsnes og Våler som annekser. Det er gitt ut bygdebøker både for Våler, Åsnes og Hof. Keiserud og de andre eiendommene som er nevnt ligger i Åsnes så langt jeg kan se. Der består bygdeboka av 2 bind som du kan fjernlåne på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk igjen til Rolf, takk til Sverre og en stor takk til Berit. Du behøver ikke å ta deg bryet med å kopiere fra bygdeboken. Jeg har flere personer som jeg skal undersøke videre i Åsnes, så jeg må låne bygdebøkene i alle fall. Ellers tusen takk. Nå vet jeg i hvert fall hvor jeg skal lete.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Keiserud er så å si midt på Flisa,bak rådhuset på en måte. Keiserudsalleen er en vei som går inn til høyre like før sentrum på Flisa (ca 200 m),om du kommer sørfra. Sparbyhuset ligger på gamle Keiserud gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk, Morten.Da vet jeg godt hvor Keiserud ligger. Jeg har vært mye på Flisa i embets medfør og er godt kjent i Kaffegata med tilliggende herligheter. Jeg har til og med overnattet flere ganger på Victoria Hotell. Men det er leeeenge siden.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.