Gå til innhold
Arkivverket

[#81550] Plasser i Nord-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I følge Vinger Bygdebok var Tor Eriksen (1690-1754) på Huvenes, Vinger fra Bergslie i Nord-Odal. Hans kone Anne Olsdatter (d. 1758) var fra Tangnes i Nord-Odal. Jeg har ikke funnet noen av stedene i Nord-Odal bygdebøker. Kan noen hjelpe meg? Jeg finner imidlertid en Tor Eriksen og en Anne Olsdatter på Mellom Sand, Nord-Odal. Kan dette være de samme personene? Det er ikke oppført fødsels/dødsår.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg har notert meg at Tor Eriksen var født ca. 1690 på Husi u. Søndre Berg i Nord-Odal og at Anne Olsdatter var f. ca. 1693 på Songnes i Nord-Odal. (Med 'Tangnes' som feilskrift for Songnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nøyaktige sidehenvisninger har jeg dessverre ikke notert meg her, men det er vel bygdebøkene for Nord-Odal som dekker hhv. Søndre Berg og Songnes (var det Vesle-Songnes, tro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Tor Eiksen f. på Bergseiet (Husi) i Nord-Odal, døpt i Oppstad kirke 21/9 1690. (Erik Torsen og Karen Iversdatter) Anne Olsdatter f. 1693 Øyen og døpt i Oppstad kirke 5/2 1693. (Ole Pedersen og Marit Kjellsdatter).Tor Eriksen Bergseiet og Anne Olsdatter Songnes trolovet 30/5 1719 (side 91 i kirkeboka). Forlovere Peder Svenneby og Harald Sandshaugen. Tor og Anne viet 10/9 1719 i Sand kirke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Frank H. og igjen en stor takk til Finn. Da jeg fikk Frank H.´s innlegg (2) i går kveld, sjekket jeg på Songnes i Nord-Odal Bygdebok, men fant ikke Anne der. Sannsynligvis tjente hun der da hun ble gift med Tor. Finn klarte opp det hele. Jeg har registrert Anne på Øvre Øyen bruk II, men i Sør-Odal Bygdebok VIII er hun bare oppført med fødselsår. Det står intet om hvor hun havnet. Men, nå har jeg det altså.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Selv om Odalsbøkene inneholder mye godt stoff, er det ofte at det ikke er kryssreferanser mellom gårdene for den eldste delen.Derfor har jeg flere ganger hatt stort hell med å lese meg gjennom den eldste brukerhistorien for hver gård for så å oppdage kjentfolk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Det samme har jeg gjort fra tid til annen. Et sted der jeg har fått god hjelp til å finne ut om de eldre generasjoner på Fjell og Stormoen er Stangeboka II 'Under konge og kirke 1000-1660'. Jeg vet ikke om du har vært borte i den. Det er en fantastisk flott og påkostet bok og den inneholder slektstavler bl.a. for personer som havnet på ovennevnte gårder og som knapt er berørt i Nord-Odal BB.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Joda, Tom, jeg har sikret meg fotokopier av artikkelen og stamtavlene over ætta på Fjell og Stormoen. Var godt å få rydda opp i det etter å ha blitt litt forvirra av Nord-Odal-bøkene :) Pluss at de dro slekta et par hundre år til bakover i tid.En annen ting - og dette vet kanskje Finn:Mor til Anne Olsdatter var en Marit Kjellsdatter. En av bøkene for Nord-Odal nevner at hun trolig var fra Peksrud i Grue. Men er det noe hold i dette?Og forresten: Tor Eriksen og Anne Olsdatter er mine tipp-x6-oldeforeldre:1. Tor Eriksen (1690-1754) X Anne Olsdatter (1693-1758)2. Mari Torsdatter (1731-1774) X Arne Hansen Spetalen (1724-1807)3. Hans Arnesen Spetalen (1753-1809) X Marte Bergersdatter Store-Fulu (1754-1832)4. Berger Hansen Spetalen (1796-1847) X Johanne Amundsdatter Nedre Øyset (1806-1842)5. Maren Bergersdatter (1826-1871) X Martin Martinsen Jonsrud (1834-1857)6. Gunerius Martinsen Strand (1856-1923) X Marthe Pedersdatter Fulubråten (1854-1940)7. Gustav Magnus Strand (1892-1971)8. Trygve Strand (1920-1985)9. Min mor10. Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Frank.Jeg har ikke sjekket om vi er i nær slekt, men dine morforeldre var naboer på Gjemselund. Vi bodde skrått overfor hverandre i Ole R. Gjems vei. Nå har vi flyttet til ny leilighet i nr. 1, der Kiwi holder til i 1. etasje.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ja, verden er ikke så stor, i hvert fall ikke i Kongsvingerregionen :) Vi har forresten feiret mormor Berthas 90-årsdag i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Tilbake til tema:I nytt bind I av bygdeboka for Nord-Odal står foreldrene til Anne Olsdatter omtalt på side 218 under Vesle-Songnes. Prøv denne lenke til Nasjonalbibliotekets 'Bokhylla': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Frank!Takk for tipset med 'Bokhylla'. Etter god hjelp fra bl.a. deg fant jeg ut av Anne Olsdatters opphav. Jeg hadde mange løse tråder i Nord-Odal som jeg ville nøste opp, så jeg lånte alle Nord-Odal Bygdebøker på biblioteket. Nå er jeg i gang med løse tråder i Nes (Romerike) der min morfar kom fra. Disse gamle anene hadde jo den uskikk at de ikke bare hoppet fra den ene bygdeboken til den andre, de flyttet til, eller giftet seg med, folk fra helt andre sogn! Kunne de ikke ha holdt seg på plass og giftet seg med en fra nabogården. Da hadde slektsforskningen vært mye enklere, men sannsynligvis langt mindre interessant.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(12) Det hadde kansje vært noe enklere, men det hadde vel blitt litt for mye innavel med den risko det medfører. Det er litt av sjarmen dette med flytting over avstander. En som forsker i sin egen slekt bør også gjøre noe for andre og den etterkommnde slekt. Kilde avskifter (Digitalisert) er en del av dette. Hjelp til selvhjelp og andre. Hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Finn!Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Og det er nok innavl som det er. I enkelte eldre kirkebøker står det jo at 'brudeparet er beslektet i 3. ledd' og derfor må ha fått kongelig tillatelse til å inngå ekteskap. Min morfar og min mormor er beslektet, men man må gå et par hundre år tilbake for å finne felles aner. På min fars side er det ingen fare. Min farmor er født i Kristiania av svenske foreldre som kom fra Eda (!). Min farfar er født og oppvokst i København. Selv er jeg gift med en finlandssvensk jente. Nå mangler det bare at vår datter gifter seg med en islending, så er det nordisk samarbeid i praksis!Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.