Gå til innhold
Arkivverket

[#81556] Ane Henrichsdatter Igerøya i Vega


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Skifte Igerøya 1798. Ane død. Hun har dattera Johanna Haagensdatter født ca 1781 (til Grimsøya). Etter det jeg kan se var Johanna gift med Peter Ravaldsen (foreldre Ravald Pedersen død ca 1793 Mudvær og Signie Paulsdatter, død ca 1815 Mudvær).Peter og Johanna hadde dattera Beret Anna Petersdatter døpt 1808 Vega. Hun ble gift 30.juli 1837 i Nøstvik kirke, Velfjord med enkemann Anders Jonsen fra Uaarsli i Velfjord. Anders var oppsitter i Auslien i Vevelstad, død 11.februar 1849 (omkom på sjøen i Lofoten).Kjenner noen til Ane Henrichsdatter samt hvilken Haagen hun var gift med ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var Ane Henriksdatter gift to ganger? Groom's Name: Peder Hansen IgeroenBride's Name: Anna HendrichsdrMarriage Date: 1776Marriage Place: Vega, Nordland, NorwayCollection: Norway Marriages, 1660-1926 ------------------------------------------------------------Groom's Name: Ole Thomasen IgeroenBride's Name: Anna HendrichsdrMarriage Date: 1797Marriage Place: Vega, Nordland, NorwayCollection: Norway Marriages, 1660-1926Eller er dette to forskjellige Anna Henriksdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Det er nok riktige Johanna Haagensdatter som er funnet døpt i 1782, men spørsmålet er hvilken Haagen Jonsen som er far.I skifte Lamøya 1762 har vi Haagen født ca 1754, foreldre Jon Haagensen og Dorthe Andersdatter. (Jon Haagensens mor er Ingeborg Henrichsdatter død ca 1743).I skifte Viksås 1767 har vi Haagen født ca 1762, foreldre Jon Jonsen og Marit Haagensdatter. Haagen ble gift med Maren Erichsdatter. Første registrerte barn er født ca 1789. Hagen døde ca 1812 ifølge skifte Viksås.I skifte Rørøya 1792 er Haagen Jonsen død. Han var gift og hadde ei datter født ca 1790. Dette kan være Haagen fra Lamøya.Oppførte faddere ved Johanna sin dåp gir ingen indikasjoner på hvem som er hennes far.Det er nok riktig at Ane Henrichsdatter var gift 2 ganger. I skifte Igerøya 1798 er oppført:Ane Henrichsdatter HovedpersonOle Thomassen EktefelleJohannes Pedersen 22 år SønnJohanna Haagensdatter 17 år Datter; Grimsøya Johannes Pedersen døde ugift ca 1801 ifølge skifte Igerøya. Johanna Haagensdatter er oppført som halvsøster. Ane Henrichsdatter sin første ektefelle Peder Hansen finner jeg i Mil. ruller Vega 1769 under Igerøya. Han er født ca 1753. Hans far Hans Pedersen er født ca 1723.Ane Henrichsdatter sin 2.ektemann Ole Thomassen. På han har jeg bare registrert 2 ektefeller. Sara Erichsdatter var vel hans 3.ektefelle. Deres datter Ingeborg Anna har jeg funnet gift i Brønnøy 25.juni 1865 med Jon Christian Christensen fra Torgnes.Foreløpig kommer jeg ikke lenger når det gjelder faren til Johanna Haagensdatter. Jeg takker imidlertid for hjelpen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.