Gå til innhold
Arkivverket

[#81561] Har den amerikasnke vinprodusentern Stangeland Winerey norske aner?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Navnet tyder på at denne vinprodusenten har norske aner, men hvor kommer navnet fra? Det er Stangeland i Austevoll (tidligere Sund), på Karmøy og i Rogaland og kanskje andre steder også, men lar det seg gjøre å finne ut hvor denne vinprodusenten har sine aner fra?Denne har nettopp komt ut med den vin som nettopp heter Stangeland. Navne virker utvilsomt norsk og det ville jo, vert ekstra morsomt om det kom nettopp fra Stolmen den lille øya lengst vest i Austevoll som frem til ca 1900 hørte til Sund sogn.Kan noen prøve å hjelpe meg med å finne ut hvem var det som til slutt havnet i Willamette Valley (Oregon) og startet som vinprodusent med navnet:Stangeland Winery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for at dere har funnet løsningen. Uansett hvor navnet kommer fra er det skjelden av det finnes et så norskt navn på en vin. Så denne må prøves. Skal hvis passe til hvitt kjøtt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Hva var løsningen? Jærbladet (9) viser et besøk på Stangeland i Klepp. Slektstreet i (10) viser en slekt fra Stangeland på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Kjem kanskje litt seint inn her men da eg såg på dette namnet for magne år sidan konkluderte eg med at dette var Stangeland i Rogaland og ikkje på Stolmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Denne Stangelandslekta kommer fra Klepp kommune på Jæren... Lenke 351, Klepp&sll=61.396719,9.09668&sspn=9.619853,39.331055&ie=UTF8&hq=&hnear=Stangelandsvegen 351, 4354 Klepp, Rogaland&ll=58.81143,5.690918&spn=0.081073,0.307274&z=12Om en går inn i Norges bebyggelse, Sørlige seksjon : herredsbindet for Rogaland, midtre del / redaktører H.M. Fiskaa, H. Falck Myckland (1958) så vil en nok finne ut hvilket bruksnummer det er og derfra kunne finne den som dro til USA via Klepp gards- og ættesoga gjenom 400 år : 1519-1900 av Jørg Eirik Waula (1996)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Mye taler for at det er bruk 18 på Stangeland, grnr. 6 i Klepp kommune navnet på vinen kommer fra.Når det gjelder aner til produsenten må oldefaren være Andreas Kristianson Stangeland f. 4 mars 1850 i Verdalen, Klepp , som reiste til Stavanger i 1881. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6291&idx_id=6291&uid=ny&idx_side=-307>Lenke Øverst til høyre.Han hadde 11 barn og mange reiste til Amerika. Andreas er født under uvanlige omstendigheter. Jeg gjengir en tekst som er funnet på Ancestry.Com. ' After ten years of marriage to Berta with no offspring, Kristian 'contracted' with Johanna, the housemaid, for her to bear Kristian's child. After Andreas was born and weaned he was given to Berta to raise as her own son.'Her er familien i FT-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her er det som står om Stangeland bnr. 13-18 i Norges Bebyggelse Sørlige seksjon Herredsbindet for Rogaland søndre del...Vold, gnr. 6, bnr 13-18, Voll på Jæren, Areal 186 da, derav 80 da dyrket mark. Hovedbygn. oppf. 1950 av reisv. i 2 etsj., 85 m2, 8 rom, kjøk., ver., kjeller. Fjøs, stall og låve oppf. 1928 av mur og trev. Løe 1928, hønsehus 1951, garasje og maskinhus 1955. Takst ca 140.000. Bestn. 12 kuer, 19 kalver, 2 hester, føll, 125 høns, 9 grier. Traktor.- Eier gårdbr. Enok M. Stangeland f. 7/2. 01 i Stangeland, foreldre Martin og Ane Kristine S., g.m. Olena Skjæveland f. 22/10. 10 i Skjæveland, foreldre Jens og Rebekka S. Barn Martin f. 18/5 31 [Nåævrende bruker(?) og han på bildet i Jærbladet], Jens f.2/11 33, Kjell Ansgar f. 16/7 37, Roald f. 21/4 44. - Leieboer Martin E. Stangeland, førn. sønn g.m. Emma Horpestad f. 8/5 36 i Klepp, foreldre Håkon og Kirstin H. Barn Egil f. 30/9 54.Da burde det være lett å finne ut mer i Klepp gards- og ættesoge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Takk Arne.(19)Desse opplysningene har jeg. Dersom du leser Jærbladet ser du at desse folkene du oppgir ikke er i slekt med De som kom på besøk fra Amerika. Martin Stangeland, som er far til Enok M. Stangeland er ført som bruker av dette bruket fra 1883. Han fekk skjøte på bruk 13 den 7 nov. 1888 og på bruk 18 den 23 nov. 1889 Den forrige eieren av bruk 18 var Lars Petterson Lea (Malmeim 88, Høyland). Han fekk skjøte 6 juli 1881 og er ført som bruker frem til 1883. Derfor mener jeg at den familien som reiste til Stavanger i 1881 er slekten til vinprodusenten. Jeg kan ikke se når de fekk skjøte, men var bruker av garden i 1875. Denne garden er skildt ut fra bruk 16. Eieren av bruk 16 var far til Andreas Kristianson Stangeland. Faren Kristian Larsson Stangeland hadde to sønner av 3. ekteskap. Lars Kristian f. 10 september 1868 og Johannes f. 17 juni 1873. Begge reiste til Amerika. Opplysningen har jeg fra slektsbøkene fra Klepp, men bøkene gir normalt ikke opplysninger etter folk er flyttet fra kommunen.mvh Gaute Klepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

De opplysningen jeg ga er kun for å identifisere hvilken gård det er snakk om.... Det kunne vært morsomt å få bekreftet fra Larry Miller selv hvem han stammer fra... Hva om du sendte ham en liten mail...??Ellers så kan jeg legge til at det varierer sterkt mellom bøkene som er skrevet om gård- og ættesoger hva de har tatt med om dem som har flyttet fra stedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Mens vi venter på svar fra Larry tror jeg at jeg har funnet forbindelsen til Larry. Alfred Stangeland som er født i Stavanger 25 juli 1887 reiste til Nord Dakota 3 juni 1904 for å besøke sin morbror Ole Martin Pederson Tingbø f. 19 august 1859 på Skjæveland i Høyland. Han hadde med seg broren Karl f. 1888 i Stavanger. Alfred og Karl er nevnt i innlegg (18) I USA giftet han seg med Tomine f. ca. 1888 i Norge. Jeg har registrert 7 barn. Deres eldste barn Grace A Stangeland f. 7 september 1914 i Williston, Williams, Nord Dakota og døde 28 mars 1899 i Salem, Marion, Oregon. Hun var gift med Marion Frederick Miller f. 15 desember 1909 i Brookings, Brookings, Sør Dakota og døde 4 juni 1995 i Salem, Marion, Oregon. Jeg går ut fra at det siste paret er foreldrene til Larry.Kildene til desse opplysningene er hentet fra ulike slektstre på Ancestry.Com, folketellinger i USA og ulike historiske 'Records'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Her er svaret fra Larry.Hello Gaute, Yes, you have it correct. Andreas was my Great grandfather, my grandfather was one of his sons Alfred who immigrated to USA about 1904-05 along with a brother George, sisters Marie and Gina, who lived in San Francisco to the age of about 106! There may have been another sister that also immigrated. I visited Tor Stangeland in Klepp in July of this year. He is also a great-grandson of Andreas. My mother Grace Alfa Stangeland b.1914 was the oldest of seven children. 5 girls and 2 boys. One uncle never had children the other, Thomas had three, Thomas Jr., Doug , and Myra.I have an older brother Donald b. 1942 and Gail b.1945 I was born 1947.IR17;d be interested in your work on the Stangeland family.Larry D. Miller Stangeland Vineyards 8500 Hopewell Rd. NW Salem, Oregon 97304 USA 503 581-0355 phone 503 540-3412 fax 503 580-2368 MobilFrom: Gaute Klepp [mailto:gaute.klepp@kleppnett.no] Sent: Monday, October 18, 2010 8:18 AM To: stangelandwinery@onlinenw.com Subject: Hi Larry.My name is Gaute Klepp. I am a genealogist from Klepp, Norway. I have read with interest about your production of wine and brand Stangeland. What I want to know is the connection between you and Stangeland in Klepp. I think that one of your ancestors was Andreas Kristiansen Stangeland who moved to Stavanger in 1881? He had at least 11 children, many of them went to America. I hope for a positive reply from you and good luck with the sale of wine.Sincerely,Gaute Klepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Wow... Skal si dette gikk kjapt...!!!! Og spesielt morsomt er det at Larry er så inne i slekten.Tror nesten jeg må ta meg en tur bortom eller bestille en flaske og to og sjekke vinen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.