Gå til innhold
Arkivverket

[#81569] Ektepakt/særeie ca. 1900


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en skipsrederfamilie fra Tvedestrand som jeg jobber litt med, har jeg sett flere tilfeller av at rederens sønner kjøper eiendommer av faren, for så senere å opprette ektepakt der hustruene overtar de kjøpte eiendommene som særeie.Er det noen her i forumet som vet noe nærmere om hvor vanlig dette var?Tidsperioden er rundt forrige århundreskifte (dvs. ca. 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

I det ene tilfellet ser jeg nå at det sannsynlige 'svaret' må være knyttet til at ektemannen gikk konkurs med forretningen sin. Han dro etter en tid til New York for å jobbe som lekterfører. Kona startet opp igjen forretningen, og det kunne hun vel bare gjøre dersom formuefellesskapet med mannen var opphørt. Dette var i 1905, og da gjaldt fremdeles loven fra 1888 om formuefellesskap mellom ektefeller, der det sto at ektemennene rådde over fellesformuen. Ved oppløsningen av formuefellesskapet er det også i dette konkrete tilfellet nettopp henvist til loven av 1888 ($38).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.