Gå til innhold
Arkivverket

[#81572] Christening Pin 'dåpepinne', hvor fra i Norge?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Min bestemor ga min mor en dåpepinne (Christening Pin) i 1941. Bestemor f. 1890 med foreldre fra Nordland og Nord Trøndelag. Bestefar f. 1890 med foreldre fra Gran Hadeland Oppland og Vinje Telemark.Har noen sett slik? Hvor kom den fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

vi ville vel sagt 'nål', ikkje 'pinne'. Det er vel meint at nåla er gjeven som dåpsgåve, altså ei dåpsnål. (Eg fekk ei sylvskei av besteforeldra mine - altså ei dåps-skei.) Det kan vere at i familien din er det tradisjon for å gje ei nål (smykke) til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Interessant og takk Ivar. Jeg er sikker nåla kom fra Norge. Det kan vaere interessant aa laere hvor gammel den er og hvor den kom fra.Nåla er 4 1/2 cm. lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du skulle avfotografere baksiden av nålen, kanskje det finnes noen stempel der som kan angi noe mer, hvem som har laget den og når? Er det edelt metall, burde det finnes stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Min ene oldefar, Mons Pedersen Sørum arbeidet som gullsmed på Tangen/ Stange -området mellom 1860-1882.Etter han har vi oppbevart to små dåps-spenner som våre barn og barnebarn har båret ved barndåper.Den ene nålen er formet som en liten Oval, den andre som en hånd. Begge mine nåler ser ut til å være mindre enn den du viser. Har også sett gamle slipsnåler brukt som gaver til dåpsbarnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den ene dåpspennen befinner seg hos min datter, kan senere prøve om hun kan fotografere begge .Prøved på min scanner, men det ble ikke så bra, dessverre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.