Gå til innhold
Arkivverket

[#81590] Vossinger til Nordland på 1800 tallet


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hvordan reiste vossingene til Nordland midt på 1800 tallet? Når det gjalt mine aner fra Myrkdalen så har jeg hørt av di gamle at di rodde nordover til Lofoten? Litt langt synes nå jeg. Er det noen som sitter på denne historien? Mine aner. Flyttet fra Myrkdalen til Bunesfjorden, den 03.06.1844.Utflytta frå Voss 1837-1864 Nr. Dato Stand Førenamn Farsnamn Gard Alder Reisemål År Merknad 933 273 3de Juni P. Sigri Knudsdr Helgeland 18 Aar Nordland 1844 For at søge Tjeneste 934 274 3de Juni ægtefolkene Anders Knudsen Helgeland 34 Aar Nordland 1844 For at søge Tjeneste 935 275 3de Juni hust. Ingebor Knudsd. Helgeland 38 Aar Nordland 1844 For at søge Tjeneste 936 276 3de Juni Søn Knud Knuds.* Helgeland* 9 Aar Nordland 1844 For at søge Tjeneste mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tror nok de reiste med jektene som seilte mellom Bergen og Nord-Norge. Voss ligger jo ikke så langt fra Bergen. Datoen 3. juni forteller når presten førte flyttinga inn i kirkeboka, ikke nødvendigvis når de reiste. Flyttinga fra Voss og nordover begynte forøvrig allerede på 1820-tallet, i hvert fall til Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.