Gå til innhold
Arkivverket

[#81596] Er det noen som har opplysninger om firmaet A/S Trælast i Tvedestrand?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rundt 1920 eksisterte det et firma i Tvedestrand med navnet A/S Trælast. Det må ha hatt en tilknytning til Wroldsen-familien (se Lenke).I 1918 kjøper A/S Trælast Sagholmen Brug i Sagesund på tvangsauksjon (konkursbo etter Jørgen Smith) - og samme år kjøper samme firma Øitangen Dampsag på Tverdalsøy etter Christen Wroldsen, som døde det året. Disponent i firmaet er Christen Wroldsens svigersønn, Jakob Maurice Ørbæk.Det ser så ut til at A/S Trælast avvikles i 1923. I hvert fall selger 'Avviklingsstyret' i firmaet (hvor bl.a. Christen Wroldsens sønn Peder Martin Wroldsen og sønnesønnen J. W. Wroldsen sitter) virksomheten Øitangen Dampsag til Thorbjørn Oveland. Samme år (1922/23) tilskjøtes Sagholmen Brug J. W. Wroldsen - som da nettopp også hadde fått hånd om Tangen Verft, rett utenfor Tvedestrands bygrense.Det jeg er ute etter, er flere opplysninger om A/S Trælast. Når ble firmaet etablert? Hvem var aksjonærene - og bestyrte firmaet også andre virksomheter i Tvedestrand og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå finlest den aktuelle panteboka for Holt sorenskriveri, og jeg ser da at Christen Wroldsen allerede i 1901 hadde kjøpt Sagholmen bruk av Jørgen Smiths konkursbo, og at den transaksjonen som skjer i 1918, er et videresalg fra Chr. Wroldsen til A/S Trælast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min foreløpige hypotese er at A/S Trælast blir opprettet i 1918 som et selskap som overtar Christen Wroldsens forretningsvirksomhet (han dør om våren det året), og at aksjeselskapet så blir avviklet i 1922/23 - da en del av virksomheten selges til 'utenforstående' (Øitangen Dampsag), mens resten overtas/kjøpes av J. W. Wroldsen. Antakelig hadde Wroldsen-familien aksjemajoriteten i A/S Trælast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Kanskje du kan finne noe i 'Norsk Kundgjørelsestidende'? Det kan iallefall søkes i via Nasjonalbibliotekets hjemmeside (www.nb.no). Bare skriv søkeuttrykket på hovedsiden, og i siden som så kommer opp krysser du av for aviser i menyen til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

På loppemarkedet på Sandane-dagane 2010 kom eg over ei artig lita bok - Adressebok for Norges Træindustri, Hjul og Vognfabrikker (1921) og sikra meg den for kr.10. Under kapitlet Trælast står A/S Trælast i Tvedestrand, og der er også eit firma med identisk namn i Porsgrunn.Dei har også kosta på seg ei heilsides annonse med følgjande tekst:Aktieselskapet'Trælast'(C.Wroldsen & Co.s eftflg.)Øitangen og Sagesunds sagbrukTelefoner: Kontoret 40. P.M.Wroldsen privat 79. Sagesunds bruk. Telegramadr.: 'Trælast' Cebra code. New Zebra code.Disponenter:P.M.Wroldsen og A.GrændsenTvedestrand. Kanskje ikkje så mykje nyttig for deg, men artig at eg fekk bruke boka mi til noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Aase - om jeg må være så freidig: Jeg ser at boka også omhandler hjul- og vognfabrikanter. Står det noe om Knut Andreas Gjertsen, som drev smie, samt hjul- og vognfabrikk på Stornes i Holt? Det er mulig at han på dette tidspunktet (1921) hadde flyttet virksomheten til Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklager, men det finn eg ikkje, i alle fall ikkje under namnet Gjertsen, og ikkje i fyrste omgang. Boka er veldig detaljert inndelt - under hjul/vognfabrikker kan du slå opp under Høivogner, Trillebårer, Finere Kjøretøier, m.m.m. - så det er fort gjort å oversjå noko. Skal sjå litt nærare på det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Oddbjørn (5): Den nevnte A. Grændsen er nok Anders Eriksen Grændsen (1865-1940), som var kjøpmann i Tvedestrand, farbror til de lokalt berømte 'Brødrene Grændsen', som drev båtbyggeri på Borøya. Så det var jo en viss representasjon i A/S Trælast utenom familien Wroldsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok rett i det, men jeg har nå sett at det må ha vært et tett samarbeid mellom familiene Wroldsen og Grændsen over flere år. Anders Grændsens eldre halvbror, Ole E. Grændsen (1842-1922; bl.a. ordfører i Holt og stortingsmann), er nemlig i Holtsboka omtalt som kompanjong i C. Wroldsens trelastfirma helt fra 1882. Anders E. Grændsen var dessuten gift med ei datter til kjøpmann Erik Espeland i Tvedestrand. Det var også Christen Wroldsens sønn Peder Martin Wroldsen - så de to disponentene P. M. Wroldsen og A. Grændsen var altså svogere.Jeg kan ellers føye til at en annen bror av Anders E. Grændsen - Halvor E. Grændsen - var skipsfører på flere av Christen Wroldsens skuter. Ole Grændsen overtok slektsgården i Holt, mens brødrene Anders og Halvor bosatte seg i Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon: Peder Martin Wroldsen var gift med Constance Clemetsen. Det var hans bror, Johan Matthias Wroldsen, som var gift med datter til kjøpmann Erik Espeland (Anne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.