Gå til innhold
Arkivverket

[#81606] Karl Johan Nilsen Årnesberge f. 16.05.1876 Udnes, Nes Akersh. hvor ble han av?


Gjest Ståle Undbekken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Undbekken

Hei! Leter etter jernbanearbeider Karl Johan Nilsen, f. 16.05.1876 Tveten, udnes. Han ble gift med Anna Ingebrigtsdtr. Aulieeie 10.02.1895. Nes/Årnes Kirke. Finner barna: Nora Elise f. 1895 Ivar Andreas f. 1897, Konrad Alfred f. 1899 alle disse i Nes. Så er Hildur Marie f. 1901 i Kråkstad, Ski. Så blir disse borte for meg. Finner dem igjen i Kongsvinger med Valborg f. 1910 og Gudrun f. 1913, så blir de borte for meg igjen. Vet noen hvor de var i perioden 1901-1910 og etter 1913?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Utvendig stasjonspersonale i Oslo distrikt:Ivar Nilsen, skifteformann, f.2-2-1897 i Nes, Romerike. Gift med Thora Jensen, f.13-6-1902 i Oslo. (Her er nevnt 7 barn).Begynte som st.betj.asp. 1915, st.betj. 1921, sporsk. 1938, sk.kond. 1939, sk.form. 1943. Hobby: Fiske og friluftsliv. Faren Karl Johan var overkond., broren Konrad er lokfører.Konrad A.Nilsen, lokfører, f.8-5-1899. Ant. som asp. 1-1-1920, ans.asp. 4-6-1931, ans. lokfyrb. 19-12-1935, ans. lokfører 28-4-1944. Tekn.skole og jernbaneskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei og takk til Berit og Carsten. Jeg vet overhode ingenting om disse personene. Betyr de opplysningene du har Carsten at jeg må begynne å lete i Oslo, eller er det oppgitt noen andre bosteder. Er f.eks. Ivar stasjonsbetjent i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Bøkene om jernbanepersonalet er utgitt i 1959. Det er ikke sikkert Ivar og Thora bodde i Oslo. Jeg finner de ikke i adresseboka for Oslo i 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Takk igjen Carsten. Det er vel antakelig rett likevel å begynne i Oslo. Finnes det en menighet/område der det er mer naturlig å søke etter jernbanearbeidere? Er ikke mye kjent med datidens Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Hei Ståle.Har en 'slektsstudie' fra 1999. Her er det i tillegg ført at Hildur blir konfirmert i Kongsvinger i 1915.Det er i tillegg nevnt en sønn Erling f. ca 1905(muligens Kråkstad). Det står bare at de bodde i Kongsvinger. Denne Erling skal visstnok ha bodd i Ski(Kråkstad?)Det var et rykte om at Grete Nilsen (Kausland),var en etterkommer. Det er en Erling Nilsen f.20.02.1904 som er begravet på Borre kirkegård(Horten). Grete var fra Horten,men jeg har ikke undersøkt dette nærmere. Anna Engebretsdatter var datter av min tipp-oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. adressebok for Akershus 1960 bor skifteformann Ivar Nilsen på Oddli i Ski. Her er også oppført ei Nora Nilsen, syerske, Dalby, Ski og ei Gudrun Nilsen, kontordame, Løvhøiden, Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei Karsten og Frode. Jeg har bladd gjennom mange kirkebøker for å finn ut hvor disse ble av. Jeg har foreløpig ikke funnet noen spor. Det er bl.a for å finne linken mot Grete Kausland jeg leter. På en nettside sto det at faren til Grete Kausland hette Nils Anker Nilsen, men jeg aner ikke. Jeg har bestandig hørt at min morfar og faren til Grete Kausland er søskenbarn, men ingen har kunnet si meg hvem som evt. er koblingen, og Karl Johan Nilsen er en mulig kandidat. Erling Nilsen kan være et interessant navn. Jeg har ikke funnet Erling i Kraakstad, kun Hildur Marie. Men jeg regner med at det kan være 3 barn i perioden 1902-1908, og en av disse kan være farfaren til Grete. Siden disse jobbet i jernbanen flyttet de nok litt rundt. Da må jeg forsøke å finne denne Erling. Nora og Gudrun er nok riktig. Det virker da som disse er ugifte. Takk for at dere gir meg innspill, det er viktig for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Ved å søke på Anker som etternavn i DIS-treff dukket Anders Magnus Nikklason Anker f.1881 opp. Han er i registrert i Munkedal sogn (Sverige), og Krokstad (feil for Kråkstad?) Ved å søke på Nils Nilsen fra Kråkstad sogn finner en Nils Anker Nilsen Juelsen. Det er en parentes rundt Nilsen! Det skal finnes hendelser på han i 1921 og 27. En kjapp titt i kirkebøkene for Kråkstad har så langt ikke gitt noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei Frode. Jeg tror kanskje ditt første innlegg er nærmere, men jeg finner ingen Erling Nilsen i Kraakstad eller Ski. Har ennå ikke søkt på Horten på Erling, men har funnet to Nils Anker Nilsen der født 1910 og 1911, men de har ingen tilknytning. Skulle likt å visst hva som er rett navn på faren til Grete Kausland. Ser nærmere på Kongsvinger nå for å se om jeg finner mer der, men det har så langt ikke dukket opp noe. Hvor er denne Erling nevnt? Han er jo interesant uansett for meg. Har stort sett sett gjennom alle kirkebøker i Akershus og de mest aktuelle i Hedmark. Har også sett på noen av kirkebøkene i Oslo, men der er jeg mindre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Erling er kun nevnt i 'Slektsstudien',ingen kilder nevnt. Den bygger antakelig på muntlig overlevering. Det er en del feil og mangler i denne 'studien'. Kanskje du må starte i andre enden,og lage et nytt tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Store norske (snl.no) kan forøvrig opplyse at Grete Kauslands foreldre er:Nils Anker Nilsen (1907-85) og Solveig Aurora Frantzen (1914-92)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Ved å sjekke DIS-gravminner,finner en de to gravlagt på felt 038,gravnummer 013 i Horten. Her er Nils Anker Nilsens fødselsdato 16.10.1910. Det er trolig hans foreldre som er ført opp på samme gravsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Ivar Andreas f.2.2 1897 finner en gravlagt på Ski gravsted ved å søke i DIS-gravminner.Hans etternavn er skrevet Nielsen.Han døde 19/11-65,hans kone Thora døde 27/2-92.Det er vel ikke usannsynlig at noen av deres barn fortsatt er i live(7 stk ifg. innlegg 3).Solveig Aurora finnes forøvrig døpt i Horten i 1914,og virker ikke å være noen link til din slekt.Denne Erling kan jeg ikke finne noen steder,det kan være en sammenblanding.Folketellingen for 1910 som kommer snart kan kanskje avklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Det finnes en Erling i familien, men han er mye yngre. Tenkte han kanskje var oppkalt. Carsten har du navnene på barna til Ivar? Hvis du har, vil du da være snill og sende dem til meg på stale@zigmaservices.no så kanskje vi får kontakt med noen. Så får jeg fortsette å leite etter Karl Johan i perioden 1902-1908. Jeg tror mange gleder seg til folketellingen 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.