Gå til innhold
Arkivverket

[#81607] De som døde på Lofotfiske - finnes det registreringer over disse


Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Mange omkom under f.eks. Lofotfiske. En del ble aldri funnet. Finnes det noe register over disse. Ble det ført i kirkebøker, i tilfelle hvor. Der de omkom eller på deres hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har et hefte laget av Odd Sørensen i 1998, utgitt på hans eget forlag, Forlaget Halleys AS: Drama fra virkeligheten. Han har skrevet av, og samtidig forenklet rapportene fra fiskerioppsynet for Lofotfisket. Originalene befinner seg i Statsarkivet i Trondheim. Ser ut til at åra 1868 - 1909 er dekket. Jeg ser at Odd Sørensen er død, og at det foreløpig er uavklart når det gjelder salg av hefter og bøker: http://www.lokalhist.no/ Heftet anbefales i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Odd Sørensen ga også ut 3 bøker: 'I Draugens Rike', der bind 1 dekker 1859-1875, bind 2 1876-1890 og bind 3 1891-1905. Veldig bra bøker med informasjon fra oppsyn med mere. Det er også tatt med utskrifter fra kirkebøkene i området der det oppgis hjemsted på de som døde.MvH Inge Hildrum Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Solfrid, hvis det er en spesiell hendelse du er på leiting etter, kan jeg se om det står i det heftet jeg har.Mvh Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har sett eksempler på at folk som døde i forbindelse med lofotfisket kan være ført både der de døde, på hjemstedet eller begge deler. Også de som kom bort på havet. Mine eksempler er fra Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.