Gå til innhold
Arkivverket

[#81614] Edrikka Bergithe Pedersdatter og sønn Anton, født i Meløy, men når og hvor?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Edrikka Bergithe Pedersdatter er i folketelling 1875 gift med Ole Jørgensen og bosatt på Forestranden i Meløy med barna Anton J. Olsen, f. 1872 og Olea P. Olsdatter, f. 1874. Jeg har funnet fødselsdata for Ole Jørgensen og for datteren Olea, men ikke for Edrikka eller sønnen Anton.Edrikka skal iflg. FT 1875 være født i Meløy i 1840, men jeg finner henne ikke født hverken der, i Rødøy eller i Gildeskål hverken i 1840 eller noen omliggende år.Jeg finner heller ikke ekteskapet mellom Ole Jørgensen og Edrikka de samme steder, og heller ikke fødselsdata for sønnen Anton J. Olsen.Er det meg som har klart å overse så mange innførsler, eller giftet kanskje paret seg og fikk sønnen Anton i en annen kommune som jeg ikke har lett i hittil?Takknmelig for hjelp med å pense meg inn på rette spor ang. disse.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Olea Pauline Berg Jørgensen Fore ble døpt 09 Aug 1874, men det hadde du visst fra før.At Ederikke Pedersdatter, Ole Jørgensens kone, dør 22 mai 1899 på Meløy og gravlegges 29. mai, oppgitt f. 1840, har du vel kanskje fra før.Også dette fra Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2604&idx_id=2604&uid=ny&idx_side=-141>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer fant jeg dåpen til Anton Martin Johan......Og sannelig min hatt: her er ekteskapet ført på bakerste ark i protokollen over viede for Meløy, se nr 23:ekteviet 3. sønd. efter Tref. Ole Martines 34 år gml, født i Mortevåg (?), er vaccineret, hans fader Jørgen Vold. Pige Edrike Bergitter Pedersdatter, 31 år gl, født i Mæsøe, er vac., faderen Peder Olsen. Kautionister Peder Bentsen Dalen og Ole Olsen Bjerangen.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS: Året for vielsen er vel 1871, som på de foregående sidene.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2604&idx_id=2604&uid=ny&idx_side=-169>Lenke Permanent bildelenke: LenkeLille Ole Andreas Emil Mathois ble hjemmedøpt og 'kom ved for tidlig død ikke i kirke' for dåpsstadfestelse.., 1876Her er han ført som død: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dåpen til Pedrikke Marie Dahl i 1878Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for fantastisk god hjelp Erling, - du har jo funnet både det jeg selv ikke klarte å finne, samt masse mer om denne familien. En del hadde jeg fra før, men det er også bl.a. noen nye barn, så her er det bare å gå i gang med å få opplysningene inn i slektsprogrammet. Dette var overveldende; - tusen takk igjen.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Som siste innlegg fant Erling T. Endresen her link til FT 1900 der en Olea Pauline er oppført som gift Mahle i Bodø. Etter FT 1891 har jeg ingen opplysninger fra før om hvor det ble av Olea, og denne FT-opplysningen var jeg ikke oppmerksom på fra før. Jeg ønsker imidlertid via ekteskaps-innførselen å få verifisert at dette gjelder 'min Olea', men uten å finne denne innførselen hverken i Meløy eller Bodø, ei heller via Family Search. Jeg oppretter derfor en egen sak på hvor det ble av Olea Pauline Berg Olsdatter.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for enda mer hjelp Erling, for Herdis Mahle sin konfirmasjon var ny for meg. Dåpsinnførselen hennes hadde jeg imidlertid funnet da jeg skrev innlegg 12, ref. Tema 81666: 'Olea Pauline Berg Olsdatter, Meløy, Nordland - giftet hun seg i Bodø eller hvor?' Begge innførsler indikerer jo at Herdis er datter av 'min Olea', men hvor finner jeg ekteskapsinnførselen som verifiserer dette ved Olea Paulines far?Takket være din usedvanlig gode hjelp anser jeg nå å ha fått langt mer enn svar på mine spørsmål i dette temaet om Edrikka og hennes familie. Tusen takk igjen.Skulle du imidlertid ha ytterligere opplysninger om Herdis evt. Olea Pauline, så ber jeg deg evt. svare vedr. disse under Tema 81666, siden jeg der har opprettet eget tema for Olea og hennes evt. familie.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.