Gå til innhold
Arkivverket

[#81622] Gunder Rye 1710--1786, klokker i Strømmen, Hurum, hustru Kirstine Maria Krefting


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han var gift med Kirstine Maria Krefting født ca 1717 i Bærum (?) og hadde bl.a. barna Maren 1740-, Johanne Maria 1741-, Petter Bergman 1743-, Cathrine 1744-1797 gift med Didrich Didrichsen Buch 1742-1811 og Carl Hanevig Rye 1752-.Jeg forsøker å finne opphavet til klokkeren og hans hustru og ser bl.a. på Beta.Familysearch en Gunder Rye som døper en datter Barbra 13.mar.1729 i Meldal (hustru Maria), men kan det være samme Gunder ? Familysearch har noen steder Gunder Nielsen Rye.Hvilken Krefting kan Kirstine Maria stamme fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har aldri sett at f.eks. enkefolk trenger kongl.tillatelse for å bli gift. Men derimot har jeg ofte sett det når de gifter seg i huset (haster veldig?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johan (Jacobsen) Krefting( 1723) g.1714 Petronelle Frantsdt. Bergmann. Tror det var denne fam. som bodde på Kjørbu i Bærum. Grunnen til at jeg tror at dette kan være fam. med Kirstine er at hun oppkaller et barn for Bergmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Berit, og takk.Det hastet nok ganske mye fordi første barn, Maren Rye ble døpt 11.feb.1740 - altså 3 mndr. etter giftermålet.Mht. til far til Kirstine, så har jeg tenkt på Henrich Krefting 1665-1722 som også bodde i Bærum. Han hadde forøvrig en datter Maren som ble født i 1720. Has bror Herman bodde også i Bærum, men døde i 1712 så han faller nok bort.Johan Jacobsen Krefting er en mulig kandidat, men han bodde vel i Oslo (ihvertfall i 1714). (Jacob og Henrich er fettere, tror jeg.)Mht. Gunder Rye, så ble barna fra og med 1746 (noen flere enn nevnt ovenfor), Niels 1746-, Petronelle 1749, Niels 1751- og Christina Maria 1755- døpt i Tangen, Strømsø. Dvs. at Gunder Rye trolig ble klokker der fra ca 1745/46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er litt vanskelig å si hvor Krefting-sønnene bodde. Men de 3 sønnene til Johan H. Krefting og Anna Felbers var: Herman til Bærum verk, Jacob( 1703) til Kjørbu og Henrik til Vøien.Jacob fikk vel sønnen Johan(Jon)( 1723) som ble gift 1714 med Petronelle Frantsdt. Bergmann fra Chria. Enka gifta seg opp igjen, og da nevnes sønnen Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(6): Jeg ser at barna til Johan Jacobsen Krefting er født i Oslo, og da er det neppe andre muligheter enn at Henrik Johansen Krefting er far til Kirstine Maria Krefting 1717-.Det passer fint inn i barnerekken mellom Niels 1714 og Maren i 1720. Et endelig bevis hadde vært et skifte, men jeg finner ikke Henrik (død 1722) eller hustruen Anne Mickelsdatter/Sørensdatter (død 3.apr.1747) - begge i Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg leter ganske forgjeves på rett sted, tror jeg.Forsøkte også oblnt. Niels Krefting død på Norderhov Lenke men hva står det foran navnet ? Kan han ha dødd et annet sted ?Hans hustru Elisabeth Gulla, skal ha dødd 'etter 15.des.1768'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Suverent av deg, Berit. Tusen takk.Da er Kirstine Marie endelig riktig plassert. Se bort fra (10) som kom samtidig.Jeg ser at det refereres til et skifte i 1714 som nok må være etter Kirstine Paulsdatter som døde i 1714, mor til Johan. Det var visst uoppgjorte poster fra den gang. Vanskelig å lese og kanskje ikke så nyttig, men en god referanse til skifte i 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hei Leif Is this Gunders daughter Petronella f.1749? Same Ryh name as Gunders in marriage record.From FS CHRISTINE MARIA KRAEFTING Female Christening: 06 NOV 1783 Sigdal, Buskerud, NorwayParents: Father: MATHIS BACH Mother: PETRONELLA RYH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hi Ron, The lenke in (13) is about the same as the one in (2). And Bye 'in Eiker' is located to Sigdal.Petronella Ryh/Rye got her child Christine Maria Krefting baptished without marriage with the childs father Mathis Bach [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8502&idx_id=8502&uid=ny&idx_side=-95>LenkePetronella is of course Gunder Nielsen Rye and Kirstine Maria Kreftings daughter.Here is Petronella and her daughter in 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.