Gå til innhold
Arkivverket

[#81623] Hvilket kirkesogn tilhørte Haukeligt. i Stavanger rundt 1918?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har oversikt over de forskjellige kirkesogn i Stavanger rundt 1918? Jeg er enteressert i å få vite hvilket sogn Haukeligt. nr.53 tilhørte på den tiden. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Carsten. Det er det jeg har trodd også. Men nå har jeg søkt høyt å lavt etter dåp/fødsel for Dagfinn Magnussen f. 19.12.1918, uten resultat. Far hans var Knut Didrik Magnussen, men jeg vet ikke hvem mora var. Knut Didriks første hustru døde i Stavanger 05.01.1918.Jeg finner forøvrig ikke det dødsfallet heller. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Grete. Jeg har trålet både St Petri, Johanneskirken og Domkirken i Stavanger uten å finne fødselen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei. Jeg fant i 1904 i Pedersgaten 140 i Stavanger.Knud Magnussen, f. 1874 murerarb. Anna, f. 1871 Johan Jakobsen 6 år i 1904 Ole Jakobsen 3 år i 1904 Peder Bertinius f. 1904Om dette er den Knud som får sønnen Daginn i 1918 vet jeg ikke. Utfra adressen burde Dagfinn blitt døpt i St. Johannes kirke, men jeg fant han ikke der. evt. St Petri. De kan muligens være dissentere. Hetland kirke kan og være aktuell, men ved et kort søk fant jeg han ikke der.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6346&idx_id=6346&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei, og takk for innlegget ditt. Men jeg kan ikke se at dette er 'mitt' folk. Knut Didrik Magnussen var født i Bergen 23.10.1886. Han ble gift rundt 1908 med Dagny Bergliot Jacobsen født 25.06.1887 på Karlsøy.De fikk tre døtre sammen i Stavanger. Berta Kristofa f. 11.07.1908. Dagmar Berentine født 16.11.1910 (fant henne i St Petri) Edel født 02.11.1914 død 13.09.1916. Dagny Bergliot døde i Stavanger 05.01.1918.Den 01.02.1916 flyttet familien til Haukeligt. 53, 2 etg. Dagny Bergliot var baptist, Knut Didrik var det ikke. Men det kan forklare problemene med å finne fødsler og død i kirkebøkene som er digitalisert. Men jeg ville ha trodd det skulle vært mulig å finne dem i fødselsregisterne.Sønnen Dagfinn ble født i Stavanger 19.12.1918. Jeg har ikke funet fødselen, og vet således ikke hvem som er hans mor. Jeg har imidlertid sendt ny mail til Statsarkivet i Stavanger med bønn om hjelp. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Har du prøvd Stavanger byarkiv?? De har endel lokale folketellinger, men husker ikke hvilke årstall de har. Lykke til. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Anne. Jo, jeg har prøvd det, og fått svar. Det er derfra jeg har opplysningene mine om de tre barne, mora som døde og sønnen som ble født ett knapt år ette at den første kona døde i 1918.Men jeg vet fortsatt ikke hvem som var mor til Dagfinn, og jeg vet ikke hvor det ble av Knut Didrik etter 1918. Ved mormoras død i Bergen bodde de to jentene på forskjellige adresser i Bergen. Dagfinn har jeg funnet igjen død i Harstad i 1973. Han og kona fikk en sønn som ble oppkalt etter farfaren i 1946. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har du hørt med statsarkivet om de har fødselsprotokoll for de aktuelle kretsene i Stavanger? I dåksprotokollen ek bare de døpte, mens fødselsprotokollene vel har med alle som ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget Erling. Ja, det er som du sier bare Domkirken som ikke har skannet fødselsprotokollene. I Bergen har vi bl.a fødselstiftelsen. Det er jo klart at dissentere må jo registreres født, om de ikke er døpt.Jeg har kontaktet Statsarkivet i Stavanger i håp om å få flere opplysninger rundt denne familien. Sønnen Dagfin som ble født 19.12.1918 må ha en annen mor enn de øvrige barna. Jeg har funnet dåpen til datteren Dagmar Berentine i 1910 i St. Petri. Jeg fant også dødsfallet til datteren Edel der 13.09.1916. Men jeg har altså ikke funnet datteren Bertha Kristofas fødsel 11.07.1908, Edels fødsel 02.11.1914 eller Dagfin 19.12.1918. Ei heller har jeg funnet dødsfallet til Dagny Bergliot Magnussen f. Jacobsen 05.01.1918.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for den Carsten. Der står det jo i margen at moren var baptist. Jeg tror ikke faren var det, og at det kanskje er grunnen til at de er nevnt i de ordinære dåpslistene og ikke blant dissenterne.Da har vi altså funnet dåpen til Bertha Kristofa, Dagmar Berentine og dødsfallet til Edel som døde 13.09.1916. Da er jeg halveis. Jeg mangler fortsatt Edels fødsel 02.11.1914, Dagny Bergliots dødsfall 05.01.1918 og Dagfins fødsel 19.12.1918. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.