Gå til innhold
Arkivverket

[#81626] Foreldrene til Karen Andreasdatter Svarstad


Gjest Kenneth Jahren Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om familien Andreas Andersen og Larine Christensdatter kan komme fra Østfoldsida?Finner en del barn med foreldre med samme navn å Dehli i Vestby?Legger en lenke til en datter Helene her: LenkeHar ikke undersøkt om det finner innflyttingslister for Hurum?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var merkeilig at samme navn dukket opp.Legger inn dåpen i Hurum i denne transkriosjonen. LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om dette paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke at kona heter Laurine, men Tol(l)ine Christensdatter. Vielse i Hurum 1806, v.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-147>Lenke Barn: 1807 Aleth, 1808 Christine, 1812 Christen, 1814 Elen Marie, 1816 Christian, 1818 Hans og 1821 Lars. Ved Karens dåp ser det ut som om moren heter Laurine. Ellers så finner jeg ingen Laurine Christensdt. i 1801, men derimot finner jeg Tolline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5879&idx_id=5879&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNår Lars døpes i 1821.... bor de på.... ja det var det da. Klarer du å tyde, Berit? i 1823 bor de på Tronstad / Trondstad, ser det ut til.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til at Andreas er gift med en Tolline , her er transkripsjonen: LenkeKan det være en sammenblanding , eller er det snakk om 2 ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg tror du har truffet blink, Berit. Hvorfor skulle ellers moren kalles Tolline Christensdatter ved Karens konfirmisjon. Det må være en feilskrivning ved Karens dåp vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 bodde Tolline og hennes familie på Kors(e)gården, og ved vielsen står det at Andreas var på samme gården. Det kan jo se ut som om tjenestegutten gifta seg med gårdsjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg syns helt tydelig det står Laurine i både lokkerboken og ministerialboken.... men samme det. Du har nok funnet de rette folka gjennom ekteskapet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Tolline og Laurine må være samme person. Rimelig sikker på at det står Laurine i både ministerialboken og klokkerboka ved Karens dåp, så det dreier seg vel om en feil.Mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8429&idx_id=8429&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer i andre kolonne fra v finnes i august 1768 ekteskapet til Anders Jørgensen og Abigael Annonsdatter.... vel den enken som i 1801 finnes sammen med sønnen Andreas Andersen i innlegg 10. Men stadig en hypotese.Deres sønn Andreas Andersen døpes i oktober 1781, se nedenforPermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.