Gå til innhold
Arkivverket

[#81633] Tysk soldat på Voss


Gjest Arild Oliver Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Oliver Bråthen

Er det noen som har vært borti etternavnet på en tysk soldat på Voss, med etternavnet: Endeve. Finns det noe register eller annet om tyske soldater på Voss fra andre verdenskrig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Noko register om tyske soldatar veit eg ingen ting om, men Endeve er eit gardsnavn på Voss. Garden ligg i 'Tjukkebygda', ca 3-4 km nord/aust for Voss sentrum. Bergensbana passerer på nordsida av garden. Bømoen med flyplass litt eit lite stykke lenger sør.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kunne vera interessant å høyre korleis det har seg at ein tysk soldat skulle heite Endeve. Med mindre det også er eit tysk navn.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Arild - Ved søk på etternavn Tyskland,finner man ikke Endeve!Har du noe fornavn på soldaten ?(Frontkjemper?) K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Finner dere et korrekt navn på den tyske soldaten, finnes det et arkiv i Tyskland som kan bistå med flere opplysninger mot betaling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Han jeg hjelper har ennu ikke svart meg om hva den tyske soldaten egentlig heter, så jeg skal fortelle det så snart han har gitt lyd fra seg. mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Har nå fått beskjed fra han jeg hjelper, og han skriver: Hei Arild. Ja jeg vet alt om Endeve navnet og hvor det kommer fra. Min far var fra Voss. Lurte litt på om noen viste litt om min far. Bestefaren min var tysk soldat på Voss og heter Willi KlÖsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Arild! Eg er framleis litt forvirra. Er det slik å forstå at du søker opplysningar om ein person fødd under krigen med tysk far og kanskje mor frå Endeve? Han du hjelper veit ingen ting om far sin? Eller er det den tyske soldaten det er spørsmål om?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Har skrevet til ham for en god stund siden, og bedt ham om å komme med alle opplysninger han har og hva han egentlig ønsker. Han har pr.dato ikke svart på noe, så jeg regner med at han synes noe er vemmelig ang. dette. mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.