Gå til innhold
Arkivverket

[#81634] Aner: Brynild Pedersen, f. ca 1667, gift m/Mari Olsdtr 1701, N.Næs, Trøgstad?


Gjest Trond Arild Ydersbond
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Arild Ydersbond

Brynild Pedersens slekt kommer tilsynelatende til Nordre Næs i Trøgstad (Øgdern) en gang før 1693, da nevnes han i dragonrullene som 26 år gammel. Jeg har ikke funnet noen fødsel på ham i Trøgstad, og lurer på om han kommer fra Høland - der er det mange mulige Peder-fedre på den tida. Mari har jeg ingen anelser om.Noen som har vært borti spor etter de familiene? Brynild får sønnen Peder Brynildsen, og Peder/Per-navnet fortsetter i slekta.Lysning og vielse i 1701 finnes i KB Trøgstad 1645-1707: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Det var en Brynild Pedersen på Grefslie i Trøgstad i 1687, ifølge militærrullene for dette år (alder ikke oppgitt). Samme person?Brynild Pedersen nevnes på Næs 05.02.1708 (Folio 3, KB 1708-1722).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Det kan godt være samme Brynild, men det er en god del av dem i området på den tida. Fins det noe mer opplysninger om Grefslie og noen bruker Peder osv?Både Brynild og sønnen Peder og sønnesønnen Truls er brukere på N.Næs på 1700-tallet. Men med mitt uøvde blikk kan jeg ikke umiddelbart se noen sammenheng med tidligere brukere. I dragonrullen for 1693 står vel også en Søren Pedersen, 60 år, oppført på N.Næs. Jeg veit ikke helt hvordan det skal tolkes, om de kan være brødre, og om '60 år' bare er en tellemåte for 'overårig som dragon'.Det er nærliggende å tro at vi finner Brynild-faren Peder blant brukere, husmenn eller gårdsgutter i 1664-prestemanntallene for Øvre Borgarsyssel eller Nedre Romerike, men disse er jo absolutt ikke noen helt pålitelig kilde, og Peder kan jo også være født så seint som nærmere 1650 - det eneste som er rimelig sikkert, er at sønnen hans gifter seg i 1701 (og før barn litt seinere).Jeg har så langt ikke greid å finne noen sannsynlig begravelse på Peder fra N.Næs, men har kanskje ikke leita godt nok. Det er f.eks en i 1713 på Peder Olsson, 76 år, fra Søndre Næs ødegård i Båstad. Tror ikke det er den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

På 'Grefsli-sporet' finner vi iallfall en mulig far, men han har tilsynelatende ikke forlatt Grefsli, 'Peder Engelbrektsøn, død paa Grefsli, gl: 82 aar'. KB Trøgstad 1717 f70. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=71&uid=83854&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeMange mulige foreldre til denne, også minst en fra Høland: Den bokstavelig talt slagkraftige Engelbrekt på N.Evenby d ca 1660.På Grefsli er det Jon Erlandsøn, 58 år, som er bruker iflg prestemanntallet for Trøgstad 1666. S Peder kommer iallfall ikke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Angående Grefsli, har jeg notert en Brynild Pedersen som i følge kirkebøkene giftet seg tredje søndag etter treenighet med Aase Knudsdatter Grefsli (og tilsynelatende på nytt 1684 med Aase Bergersdatter Ringstad).Trolig er dette samme Brynild Pedersen som nevnes i tingbøkene i sak på Goperud 12.12.1664, for å være bortrømt etter å ha besvangret adelsmannen Ove Krag sin datter Kirsten 2 år tidligere, og Krag tok dermed beslag i denne Brynilds gods. To år senere blir også Kjell på Kallak anklaget for å ha oppevart denne Brynilds gods. I nevnte tingbokreferanse kalles denne Brynild Pedersen for bror av Siver Pedersen Nøkleby.Denne Brynild Pedersen må vel nødvendigvis være for gammel til å kunne være identisk med den senere Brynild Pedersen på nordre Næs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Indikerer dette at alderen på nevnte Peder (f ca 1635 ut fra oppgitt dødsalder) kan ha vært enda høyere, eller at Peder kanskje ikke er far til besvangrer-Brynild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Grefsli-sporet ser ut til å være blindspor i forhold til Nordre Næs. Og det er nok samme besvangrer-Brynild (fra gård #72 i 1666-manntallet, Mygleby [url="http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/35498/26?size=big&mode=3>Lenke) ja, som dør 66 år gammel på 1690-tallet (KB Trøgstad 1645-1707: 225)Her er kirkeboksinnføringa om Kirsten Krag fra 1662 (KB:117) LenkeDen hittil beste Peder-kandidaten ser for meg ut til å være Peder Jensøn, 'rytter', som tjenstegjør på en Næs-gård i Høland i 1664, prestemanntallet for nedre Romerike s50 LenkeGuttorm Jensøn, 28 år, 'soldat', som tjenestegjør på den andre Næs-gården, er muligens en bror, og faren Jens trenger ikke være langt unna: På en av Tøyen-gårdene finner vi Jens Cypriansen, 62 år, oppgitt med sønnen Helge, 10 år, i 1666-manntallet.For meg kan dette se ut som sønner fra hhv 1. og 2. ekteskap for Jens, men vanligvis regner en bare med ett kull for ham, det med Helge og hans søsken, de siste født opp mot 1660. Det er vel ikke usannsynlig at når Jens får barn når han er godt oppe i 50-åra, henger det sammen med at dette er kull 2.Hvor ble det av Peder (og Guttorm)? Det er fullt mulig at han har dødd tidlig, for Brynild er oppgitt født ca 1667, bare 3 år etter manntallsinnføringa. Kanskje er nevnte Søren Pedersen, oppgitt til å være født ca 1633, en stefar. For Peder og Mari kaller barna sine Åse, Peder, Marte og Søren, og i 1822 begraves Marte Jonsdatter Næs, 83 år (KB 1708-1722:110) Lenke.Muligens hadde Brynild også ei helsøster som kom til gården, for i 1707 får Johanne Pedersdatter Næs et uekte barn, som hun kaller Peder (KB 1645-1707:307)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Jeg ser to feil i 7, ingen av dem vesentlige for hovedresonnementet: 1. Guttorm soldat på den andre Næs-gården i 1664 er Guttorm Jonsøn. 2. De to Nils-brukerne, 60 år, på Grepperud og Gukil, er, ut fra 1666-manntallet, hhv Nils Stensøn og Nils Bårdsøn. Lenke Det er Nils Bårdsøn som såvidt jeg har forstått skal ha vært gift med søster av Jens Cypriansen.Når en kutter ut Guttorm, blir det litt mer sannsynlig at Peder er av samme kull som Helge Jensøn. Jeg veit ikke hvor eksakt en kjenner fødselstidspunktet til Helges mor, Martha Helgesdatter. Faren, Helge Tordsen Anundby, er født ca 1572, så hun kan være nær Jens i alder. Men når Martha ser ut til å få ei rekke barn på 1650-tallet, med siste barn i 1658, er hun vel kanskje født nærmere 1620 enn 1610. Men uansett, er en fødsel ca 1640 (Peder) fullt mulig.Og forsåvidt er det jo enklere hypotetisk å anta Peder som Jens sin sønn hvis han kan tilordnes et allerede kjent barnekull. Uansett, må en være åpen for at det finnes flere løsninger med de gitte opplysningene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Du nevner i (4) og (7) en Gustavus corporal på nordre Næs, dette må være den Gustavus Blomme som nevnes 1669 i rullene for Nicolas Abraham von Møstichens kompani. Han er ikke nevnt i Ovenstad, men er kanskje sønn av en av offiserne med navn Blom/Blomme osv som var aktive i Hannibalsfeiden 25 år tidligere. På 1680 tallet tror jeg det også bodde en cornet og senere løytnant Christian Wolgast Godsche på nordre Næs, som det har vært vanskelig å finne informasjon på.Har du funnet dåpen til Truls Pedersen Næs (skifte 1788) på 1730 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Dåpen til Truls finnes i KB Trøgstad 1721-1749, f47 Lenke Den skjedde for øvrig i Rødenes kirke. Brynild, Søren, Maren og Gunnild fra N.Næs er blant fadderne.Når det gjelder Gustavus corporal, så er det veldig forvirrende at han forekommer i to utgaver, hhv 50 og 35 år, i 1666-manntallene, på to ganske nærliggende gårder ved Øgdern. Kanskje er det rett og slett to av dem? Dette navnet forekommer altså også i et makeskifte for N.Evenby i Høland på denne tida. Er det noen spor av en Blom/Blomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.