Gå til innhold
Arkivverket

[#81640] Jon Knutsson (tre roser) d. 1399


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Den Elene Aslaksdotter (Båt) som figurerer i innlegg 15, har aldri eksistert. Det kan vi se, dels av biskop Hans Brasks släktbok fra ca 1510 (finnes som trykt kildeskrift 1970, eies bl a av Norsk slektshistorisk forening), og dels av de omfattende rettssakene om arvegangen etter herr Knut Knutsson (Båt)(d. 1520) som først ble avsluttet henved ca 1580 (bl a kilder i Dipl. Norv. og Norske Herredags Dombøker, dombog 1578).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slekten Benkestokk kan altså IKKE slekte fra slekten (Båt), i hvertfall ikke fra de yngste ledd av denne slekten, de fra midten av 1400-tallet er senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Lars, takk for at du påpekte problemet, og Tore, spesiell takk for at du er så klar om at Elene Aslaksdotter er fiksjon og ikke realitet! Dette må være en overraskelse til mange, for jeg ser Elene i omtrent alle data-basene jeg konsulterer. Men kildene deres mangler, mens du referer til to første klasses kilder!Selv noterer jeg at Anna Jonsdatter Haard (b~1500) hadde fire døtre, Berete, Brynhilda, Adelus, og Kristine, og bestemorens navn kunne gjerne tenkes å være blant disse, men Elene er ikke blant dem...Nå har jeg problemet, hvem var Jon Olofson Haard's kone, og mor til barnene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har vært ute fra nettet en liten stund, men ser at også at Finn i innlegg 25 kunne være interessert i linjen fra Engelbret Eysteinsson til Jon Knutsson (tre roser). Hvilke kilder som knytter i dette tilfelle Engelbret til Eystein Guttormson Bratt kjenner jeg ikke, da jeg ikke har notert dette ned. Men linjen fra Eystein Guttormsen finnes jo i Ættesoge for Gudbrandsdalen av Engebret Hougen. Vet jo at han er svært omdiskutert, men likevel. Etter det jeg kan finne ut fortsetter linjen i hans ekteskap med Thora Thordsdatter Tjerne, så hennes far Thor Aslaksson Båt, hans mor Ragnfrid Knutsdatter som da igjen var datter til Knut Jonsson, tre roser. Det jeg savner mange gang i disse debatter, er at en kun opplyser at 'denne linje er feil' og ikke sier direkte hva som er feil og om det finnes en 'korrekt' linje mellom ytterpunktene. Det finnes jo masse opplysninger om diverse slektslinjer bl.a. i NST, men mange av disse utgivelsene er gamle (bl.a. rundt 1950). Hva som er korrekt viten pr. idag kan være vanskelig å finne ut. Skjønner at det kan være vanskelig å svare, da spørsmålene sikkert gjentar og gjentar seg. Men dersom en ikke kan/vil svare, kunne en gjerne henvise til litteratur som ville være til hjelp. Har selv kjøpt mange hefter fra NST, og har Regesta Norvegica som går frem til 1404. Kommer det flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har vært ute fra nettet en liten stund, men ser at også at Finn i innlegg 25 kunne være interessert i linjen fra Engelbret Eysteinsson til Jon Knutsson (tre roser). Hvilke kilder som knytter i dette tilfelle Engelbret til Eystein Guttormson Bratt kjenner jeg ikke, da jeg ikke har notert dette ned. Men linjen fra Eystein Guttormsen finnes jo i Ættesoge for Gudbrandsdalen av Engebret Hougen. Vet jo at han er svært omdiskutert, men likevel. Etter det jeg kan finne ut fortsetter linjen i hans ekteskap med Thora Thordsdatter Tjerne, så hennes far Thor Aslaksson Båt, hans mor Ragnfrid Knutsdatter som da igjen var datter til Knut Jonsson, tre roser. Det jeg savner mange gang i disse debatter, er at en kun opplyser at 'denne linje er feil' og ikke sier direkte hva som er feil og om det finnes en 'korrekt' linje mellom ytterpunktene. Det finnes jo masse opplysninger om diverse slektslinjer bl.a. i NST, men mange av disse utgivelsene er gamle (bl.a. rundt 1950). Hva som er korrekt viten pr. idag kan være vanskelig å finne ut. Skjønner at det kan være vanskelig å svare, da spørsmålene sikkert gjentar og gjentar seg. Men dersom en ikke kan/vil svare, kunne en gjerne henvise til litteratur som ville være til hjelp. Har selv kjøpt mange hefter fra NST, og har Regesta Norvegica som går frem til 1404. Kommer det flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fortegnelse på den norske adel fra en våpenbok ca 1680, utskrevet 16.10 1776 ved B C Sandvig:[156] Thora Thorgundsen. Dette er Anna Krucows Möderne og Thore Thorgundsen paa Hedemarken förte dette, denne Thore var föd i Wiegen, hans Hustrue var Hustrue Berta Kiettelsdatter til Tierne, med hende fik hand Tierne og Tiernegods, deres börn var 1, Hustru Thore som fik Østen Bratt. 2, Kield Thoresen Som var K. Christiani 3tii överste for Carlsborg i Wiegen og havde Østerdalen i Forlehning, hans Hustrue Agatha, Asguth Qumpes Datter, og Södster til Hustrue Karen som var Hans Krukows Hustrue. 3, Hustrue Guren Thorsdatter som fick Johan Krucow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kaasbøls norsk våpenbok, etter Iver Hertzholm (ca 1670): [184] Thoræ Thorgundsen. Udj morke blaat Felt 9 guule lillier og en ligedan paa hielmen. Dette er Anne Krukows möderne og Tore Torgundsen paa Hedemarcken förte det, hand var föd i Vigen og eiede meget godz i Norge, foruden 14 thönder malt i Vigen, hans hustrue var Berete Kiettels Datter Tierne, med hende fick Tierne og Tierne godz, deres börn vore 1. hustrue Tore, som fick Øisteen Brat. 2. Kield Toresen, som Gl: C3te øverste for Carlsberg i Vigen, og hafde Østerdalen i Forlehning, hans hustrue var Agatha Algut Kumpes datter, og Söster til hustrue Karen som var Hans Krukows hustrue. 3. Hustru Gure Tordsdatter, giftt med Johan Krukau.Denne Slegt havde sit förste udspring af Kongeriget Neapolis vor af försteligt blod, som kom her ind med Kong Heghrne(?) i Norge, det föris og med 9 hvide lillier i röt Feldt, og en hvid Lillie paa hielmen.- under våpnet: Thore Torgundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(30,31) Eystein Bratt kan ha vært gift 3 ganger, og bortsett fra sønnen Tord, er det vel noe usikkert hvilke barn som var med Tora Tordsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (32 og 33)Kor påliteleg reknar du desse våpenbøkene å vera? Er det f.eks. andre kjelder som stadfestar desse slektsopplysningane?I den artikkelen av J. Skjedsvoll som eg viser til i innlegg (12) drøftar forfattaren dei eventuelle tre ekteskapa til Øystein Bratt. I den grad Skjedsvoll konkluderer vedrørande dette, så meinar han at dei tre søskena nemnd i brevet frå 1555 (11 og 12) må vera frå same ekteskap og helst frå eit ekteskap etter at Tora Toresdotter (Tjerne) var avliden. Det vil i tilfelle medføra at Ivar, Imbrigt (Ingebrigt) og Tora ikkje nedstamma frå Tjerne og då heller ikkje har røtter i Båt om den lina likevel skulle visa seg å vera rett.Eg meinar elles at det er god logikk i at dei tre nemnde søskena er yngre enn borna til Tora Tordsdotter, då Tora(e) Øysteinsdotter mest truleg er oppkalla etter den avlidne (Tora Tordsdotter). Samstundes så gjer vel dette at det er mindre truleg at Imbrigt Øysteinsson er identisk med brukaren på Holåk i 1528. Sjedsvoll hallar til at den nemnde brukaren heller er ein eldre slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Thor Atle (31):Du vil finne forklaring på hvorfor denne linjen er feil med henvisninger i siste nummer av Genealogen. Jeg anmeldte der en bok av Henrik Lunde hvor blant annet denne linjen er en av mange påviste feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til alle. Lars, har nå lest til anmeldelse av boka til Henrik Lunde. Betyr dette da at ingen idag kan ha Ragnfrid Knutsdotter eller Aslak Turesson (Båt) i sin anerekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ja, med mindre det kan påvises en direkte feilslutning i den refererte fagartikkelen, så dør Ragnfrids etterslekt ut på 1520-tallet. Hun kan altså ikke ha etterslekt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tore (36): Det der var da ingen kilde. Det er bare en av utallige nettsider med oppramsing av familier uten kildehenvisninger til dokumenter eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

42 (og 36) beklager, det var ingen kilde i det hele takk; det meste der jo bare tøys. Men, allikevel : kilde for mange (ikke for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Interessant med denne hjemmesiden for Larsen Fjellingsdal slekta. Jeg har ikke brukt den som kilde men den inneholder nær familie både fra Nord Møre og fra Fosen .Det er godt mulig at dette har sammenheng med den allerede omtalte svindler Bratt Otnes. Synes det er bra at sider blir omtalt som bare tull og tøys. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei. Jo da en Nils Monson Otnes er nevnt født om.1819. Naturlig skepsis til navnet Otnes iallefall i slektsopptegnelser Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er nok mange nordmøringar som nyttar Otnes som slektsnamn. Dette er sjølvsagt naturleg i og med at Otnes er ein relativt stor gard med fleire bruk. Då dei bygde kyrkje i Valsøyfjorden var også det på Otnes sin grunn. Desse har naturlegvis ikkje noko å gjera med den namngjetne Bratt-Otnes som hadde opphavet sitt på ein husmannsplass under garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har artikkelen 'Ingerd Amundsdotter, Tord Bondes ock Samsalsläkten' av J. A. Nordstrøm som i alle fall knytter 3 roser til Samsal på Hedmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.