Gå til innhold
Arkivverket

[#81652] Når og hvor ble de gift? Karl Erik Henriksen Franzén og Gunhilde Marie Jørgensen


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

I årene mellom 1920 og 1927 finnes svenske anleggsarbeider Karl Erik Henriksson Franzén f. 21.08.1861 i Örebro, omtalt i diverse bøteprotokoller i Kristiansand, Skien og Drammen. Han må ha blitt skilt, uvisst når. Han har ny kone (altså gift 1920 eller før), Gunhilde Marie Gulliksdatter/ Jørgensen. Hun er f. 17.08.1878 i Øyestad, døpt 01.09.1878 i Øyestad, datter av sømand Gullik Jørgensen og Elen Maria Gahrsdatter Høyerød/ Hougerød. Hun bor 1900 som husbestyrerinde hos hattemagermester Paulsen i Torvgaden 107 i Arendal. Hun fikk som ugift pike med gift hotellvert v/ Hotel Viking i Kristiansand, Terje Pedersen (opgiven barnefader har nægtet) en sønn som i 1900 bor hos sin mors foreldre på Svåen i Barbu (nå er morfaren bryggesjauer): Gustav Martinius Pedersen f. 30.12.1896 og døpt 14.03.1897 i Barbu, morens bosted Ø. Kittelsbugt., konf. i Arendal 23.04.1911, bosted Barbu/ Løvold 24. Han døde 16.07.1968, gr.l. Høgedalterrrasse, Arendal/ Austre Moland osv.Mitt spørsmål er : Når ble svensken Karl Erik og (Gunhilde) Marie gift? Og hvor? Jeg har trålt kirkebøkene for Agderfylkene, Telemark og Buskerud, men har visst sett meg blind. Et sted må de vel finnes gift? Noen som kan finne dette ekteskapet.Stikkord: Svensken finnes i årene 1912-13 i Evje, 1915 på Fevig/ Ålefjær, 1916-17 i Vennesla, 1919 i Skien / Brevik, i 1920 i Kristiansand, Skien, Landvik, bøtelagt for diverse inntak av sterkere drikker. Først i 1920 finnes han sammen med sin nye kone, kalt Marie Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest erling t. endresen

Etter besøk på SAO har jeg funnet ut litt med om denne Gunhilde Marie Jørgensen. Hun holdt seg i Oslo fra tiden etter at hun hadde født sønnen i 1897, og utover på 1900-tallet. Hun bodde på et pensjonat, var mye ute nattestid, ble bøtelagt for drikking og gateuorden. Hun satt mer enn én gang over tid på arbeidsanstalten for kvinner. Hun skal ha holdt seg i Arendal i 1917, mye drikk og natteliv. Hun er ikke nevnt som gift når dette noteres i fangeprotokollen i 1919.Altså: Gunhilde Marie Jørgensen og Karl Erik Henriksen Frantzén antas å ha giftet seg en gang i året 1919, eventuelt tidlig i 1920. De kan altså godt ha giftet seg i Oslo. (event. Buskerud). Om noen kan bli med og lete etter deres ekteskap, er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.