Gå til innhold
Arkivverket

[#81655] Gissell Jeremiasdatter


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Hvor kommer denne Gissell Jeremiasdatter ( ca. 1655 - 1725) fra? Hun blir gift med klokker Hans Monsen og bosetter seg på Toten. Jeremias er ikke vanlig navn på disse traktene, så hvor kommer hun fra? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å gå gjennom manntallet for 1664/6 så har jeg funnet følgende som het Jeremias: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=bd09MT60&gardpostnr=452&personpostnr=1216&merk=1216#ovre>Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke 9 Jeremias i Sunnfjord SF og 4 Jeremias i Nordfjord SF Lenke og siste stedet på kartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Johannessen

Takker for innspill Berit, men jeg tror ikke hun var datter av en bonde..Har lett i skifter etter navnet Gissell og Jeremias, men finner ingen i Oppland.Folk jeg har snakket med nevner Tyskland når de hører navnet hennes (Gissell).Provsten Dorph af Land havde indstevnet klokker Hans Mogensen for gjeld. Dom Hofsvangen 20.7.1706.Ole Svendsen af Drammen havde indstevnet klokker Hans Mogensen for gjeld. Dom Rustad 16.3.1706.Hans Engelsen havde stevnet klokker Hans Monsen/Mogensen for gjeld. Dom Hofsvangen 21.7.1707.Kan de ha kommet fra Drammensdistriktet? Hvem er disse som har stevnet Hans for gjeld? Noen som vet? Takker for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.