Gå til innhold
Arkivverket

[#81666] Olea Pauline Berg Olsdatter, Meløy, Nordland - giftet hun seg i Bodø eller hvor?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Olea Pauline Berg Olsdatter ble født 15. juni 1874 på Fore i Meløy, Nordland av foreldre Ole Martines Jørgensen og Edrikke Bergithe Pedersdatter. Familien losjerte ved FT 1875 hos farfaren Jørgen Vold Ingebrigtsen på Forestranden i Meløy, og min siste opplysning om Olea er fra original folketelling for 1891. Da bodde hun som ugift sønnedatter fortsatt hos farfar Jørgen Vold Ingebrigtsen og ble forsørget av ham (Foreldrene bodde ikke lenger der.) Deretter har jeg ingen sikre spor om hvor hun ble av.I Sak 81614: Edrikka Bergithe Pedersdatter og sønn Anton, født i Meløy, men når og hvor? fikk jeg imidlertid også en link til FT 1900 hvor det i Kirkegade 3 i Bodø er en Olea Pauline Mahle, f. 1874 i Melø registrert som gift med Hans Magnus Mahle, og med en datter Herdis Kjerstine f. 1897. Det er imidlertid foretatt noen rettelser på dataene vedr. disse (ref. en hammer flere steder, og iallfall feil fødselsdato for både Olea og datteren Herdis, noe som gjør meg usikker på dataene). Imidlertid kan dette muligens være 'min' Olea Pauline, men jeg strever med å få verifisert dette.Foruten Hans Mahle (Mæhle) som ugift i flere folketellinger fra Bodø, har jeg funnet dåpsinnførselen for datteren Herdis Kristine i Bodø MINI 1888-1899 s. 117; - hun er da 'ægtefødt' 17/5-1897, og foreldrene skulle dermed være gift da hun ble født. Det står imidlertid som anmerkning at 'Foreldrene hører til den frie Kirken, men ikke udtraadte', dvs. at de for meg like gjerne kan være gift som dissentere som i statskirken.Jeg har lett etter parets ekteskap mellom 1891 og 1900 både som dissentere og i vanlige kirkebokinnførsler både i Meløy og Bodø, og også på Family Search, men jeg finner dem ingen steder. Jeg har også søkt blant Udflyttede fra Meløy etter Olea Pauline Berg Olsdatter, men uten hell.Kan noen hjelpe meg med å finne ut om Olea Pauline Mahle i FT Bodø 1900 virkelig er den Olea Pauline jeg søker?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hvis du ser på konfirmasjonen til Herdis nummer 71,så heter moren Olsen til etternavn.Dette sier vel at dette er samme dame som Olea Berg Olsdatter;)Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A11 (1900-1916), Konfirmerte 1912, side 374. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for hjelpen med Herdis sin konfirmasjon, Lisbeth; - den indikerer enda mer at hennes mor høyst sannsynlig er 'min Olea'!Men jeg skulle gjerne ha funnet ekteskapsinnførselen for hennes ekteskap med Hans Magnus Mahle for å få verifisert dette fullt ut. Der vil jo far til Olea Pauline stå oppført, og først da vil jeg være helt sikker. Jeg har nemlig flere ganger tidligere 'bommet' på tilhørighet hva gjelder personer med navn som er relativt vanlige.Jeg er derfor takknemlig for all informasjon om hvor Olea Pauline Olsen og Hans Magnus Mahle giftet seg.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Til Per og Otto: Jeg fant mine siste opplysninger om Olea en gang på 70-tallet i original folketelling 1891 på Riksarkivet i Oslo, så opplysningene om henne har 'ligget brakk' svært lenge.Imidlertid har jeg koblet muntlige opplysninger jeg har hørt om at datteren Herdis ble gift Mikkelborg, og jeg har funnet henne igjen begravet i 1988 i Porsgrunn, og sammesteds ektemannen Einar Mikkelborg, men for ham er hverken fødsels- eller dødsår oppført.Etternavnet Mikkelborg peker imidlertid til Nordland, og jeg finner en Einar Mikkelborg f. 1889 i FT 1900 i Brønnøysund. Men jeg klarer ikke finne noen ekteskaps-innførsel mellom disse i Bodø fra 1915 til 1930. Er det noen som har opplysninger om disse, evt. familie av Herdis og Einar?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Bare et tips : Mikkelborg (Michleborg) finnes også i Meløy,og hvis personene du jobber med tilhørte frikirken ville jeg sjekket nærmere i Meløy/Rødøy-distriktet. Frikirken var veldig dominerende der fra ca. 1881 -begynnelsen av 1900 pga en stor vekkelse i området .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidessverre mangler det en god del av kikebøkene i Bodø/Bodin så det er ikke sikkert at du finner den kirkeboken som de skulle ha vært i.Du opplyser at Herdis ble gift Mikkelborg skulle vært artig å vite fornavnet på han. Det finnes foresten papirer som A. Støver samlet for Bodø, men de er vel på Nordlandsarkivet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Synd hvis relevante kirkebøker i Bodø mangler for den ønskede innførselen om giftermål.Men som nevnt i innlegg 6, så skal ektemannen til Herdis være Einar Mikkelborg (begge gjenfunnet som begravet i Porsgrunn).Selv har jeg hittil kun funnet en kandidat i Brønnøysund i FT 1900 med det navnet, men antar at noen har opplysninger om både hvor de giftet seg, og videre opplysninger om evt. familie i Porsgrunn, og er takknemlig for innspill om dette.Mvh Britt Rahmam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Einar F.Kristensen Mikkelborg,f. 1889 i Brønnøy,utvandret til Seattle N.Amerika i 1907 (nr.7 v.side) Lenke Men tror ikke du skal helt utelukke ham likevel,han kan ha returnert,og det kan jo også være at Herdis også reiste og at de giftet seg i Amerika ? Bare en tanke ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk Anne Julie for nok et innspill vedr. Herdis og hennes mann Einar Mikkelborg. Emigrasjon er enda en mulighet for hva som kan ha skjedd med dette paret, og jeg skal sjekke muligheten så snart jeg står helt fast med tilgjengelige kilder her i Norge. Jeg har imidlertid muntlig hørt litt om USA-utvandrede medlemmer av slekten, men har aldri hørt navnet Mikkelborg nevnt blant disse. Jeg skal imidlertid ha muligheten langt framme i søke-stedene heretter.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Vet ikke om du har funnet mer ang. Herdis Mahle,men hvis du søker gjennom innleggene ang. Mikkelborg ,på slektsforum dis Norge ,vil du finne mye stoff om den Einar som utvandret i 1907. Tror nok konklusjonen må bli at den Einar er det neppe,han døde i Washington 1964 ,og Berthe som han var gift med døde i Washington 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for mer informasjon enda en gang Anne Julie. Jeg har ikke rukket å sjekke noe mer ang. Herdis og Einar, men det du viser til tyder vel på at Einar fra Brønnøysund neppe er han som Herdis giftet seg med. Nå kommer imidlertid snart Folketellingen for 1910, og kanskje finnes det noen nye ledetråder om Einar der.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anne julie engmo

Hei Britt. Da fant jeg tilfeldigvis Einar Mikkelborg i bygdeboka for Skjerstad ; tenker dette er rett Einar. Han er født 22.05 1899 i Fauske,Nordland (Fauske hørte til Skjerstad prgj. den tiden). Sønn av Christoffer Olai Christensen Mikkelborg og Gjertrud Helene Johansen. Bak navnet til Einar står fødselsdato og : telegrafist b. Notodden i 1934. Fant ham i folketellinga 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk enda en gang til deg Anne Julie, for enda et innspill ang. Oleas familie. Jeg har selv ikke rukket sjekke så mye i den nylig utgitte folketellingen, ei heller øvrige kilder, men det virker som denne Einar kan være den riktige kandidaten. Iallfall har jeg dermed nok et område å søke etter Herborgs ekteskap i. Tusen takk for at du fortsatt engasjerer deg i å få oppklart hvem Herdis giftet seg med.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.