Gå til innhold
Arkivverket

[#81676] Hjelp til lesing av kirkebok - Nesna


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Det står inderstefolk fra Haukenæs, resten klarer jeg ikke å tyde. Dåpen ble bekreftet i kirken, altså var barnet hjemmedøpt.Moras navn: Randi/Randine Jørgensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det stemmer med Hauknes, det står faktisk også ved Iver Johan sitt giftemål.Jeg prøver å finne giftemålet til Peder og Randine, men det var ikke lett. Har sett igjennom fra 1820 og frem til 1824 i begge kirkebøkene. Men ikke noe napp.Prøvde å søke i 1801 folketellingen, men finner ingen Haagen med en sønn Peder som passer.Prøvde på Haukenes i forskjellige kilder bla skifteekstrakten, men ikke noe napp der heller.Dette var en vanskelig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Gårdsnavnet står på linje 17 på høyre side.Første bokstav er en D. Dilchestad??? Er ikke noe gård i Hemnes som heter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet er vel Randi vi finner her i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=f18011833&gardpostnr=4&personpostnr=90&merk=90#ovre>Lenke Hun ble døpt i Hemnæs 5 Søndag efter Paaske /17. mai 1789 (1. dåp h. side) Lenke Far Jørgen Andersen WallermoeFinner at Jørgen Andersen og Helena K Ivarsdtr. Begge Utskarpen ble trolovet i Hæmnes 6 ps Paaske /8. mai 1785 (v. side 2. avsnitt) Lenke og 10. juli samme år ble de gift (V. side 3. avsnitt) LenkeI 1801 er familien her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da skulle vel dette være Peder Haagensen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f18011833&gardpostnr=277&personpostnr=4190&merk=4190#ovre>Lenke Han ble døpt 1. påskedag (27. mars 1780) i Mo kirke (nede på h. side) Lenke 24. s.e. trieing /14. november 1779 ble ungkar Haagen Andersen Westerfield og piken Maren Andersdtr Tappersch. gift LenkeHer er familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Veldig bra dette.Det ser ut til å stemme godt. Jeg kommer ett skritt videre med skifteekstrakten også. Se her:** Jordbruen; Moe/1810 Niels Andersen M HovedpersonMargrethe Olsdatter K EktefelleAnders Andersen M Død Bror; Taperskar.Anders Andersen M 58 Barn av Anders; Langfield.Israel Andersen M Gift Barn av Anders; Taperskar.Ørge Andersen M Gift Barn av Anders; Fagerjorden.Christen Andersen M 28 Barn av Anders; Udkomandert.Niels Andersen M 26 Barn av Anders; Trænen.Ole Andersen M 24 Barn av Anders; Ingen vet bobel.Maren Andersdatter K Gift Barn av Anders; Haagen Andersen, Westeraalien.Beret Andersdatter K 52 Barn av Anders; Alstahaug.Zacharias Andersen M Gift Bror; Qvambekmoen.Marit Andersdatter K Søster; Siilaaedalen.Dorthe Andersdatter K Død Søster; Taperskar.Joen Jensen M Gift Barn av Dorthe; StorstenmoenOle Jensen M Gift Barn av Dorthe; Taperskar.Karen Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Jens Nielsen, StorstenmoenKirsten Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Ole Erichsen, FagerjordenDorthea Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Johannes Eliasen, TiøttaBeret Jensdatter K Død Barn av DortheKirsten Arentsdatter K 14 Barn av Beret; Opfostring paa Stubforsmoen.Elen Jensdatter K Død Barn av Dorthe; Var gift med Michel Gregersen, Stubforsmo.Gregus Michelsen M 12 Barn av ElenPeder Michelsen M 6 Barn av ElenJens Michelsen M 4 Barn av ElenAdrianna Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Ole Zachariasen, FagerbakkenMarit Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Niels Joensen, FugelvigenAnna Andersdatter K Søster; Storlien.Kirsten Andersdatter K Død Søster; Var gift med. Strand i Nesna.Nille Nielsdatter K Gift Barn av Kirsten; Arent Jensen, Strand I Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Legg merke til Randi sin brors navn Rasmus Rachløv.Rasmus Rachløv var første sogneprest i Hemnes. Det var jo vanlig at de kalte opp etter kjente personer på den tiden, men, dette er en stund etter at Rasmus Rachløv levde. Så det ringte en liten bjelle i bakhodet mitt.Det kan se ut som om Rasmus og Randi sine foreldre var ganske fattige - bor på husmansplass uten jord på Prestegården. Men Helena Iversdatter er datter av Alida Rachløv som er datter av sogneprest og Finnemisjonær Rasmus Rachløw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nå kan ikke jeg se noen Rasmus Rachløv nevnt i dette skiftet, men du har rett i at Helena er datter av Ivar Joensen og Alida Bolette Rachløv. Hun ble døpt i Hemnes kirke 2. pinsedag (26, mai)1760. Døbt Iver Joensøn Præstengets B.N. Heleene Chjerstine (midt på h.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Foreldrene ble gift i Hemnes kirke Dom. 22 (11. nov.) 1759 (midt på v.side) Ægtev. Iver Joensøn Præstenged med Alida Bolette Rachløv LenkeDet er vel Jørgen Andersen som døpes i Mo kirke 2. pinsedag (19. mai)1755 Døbt Anders Haagensøn Ørtfjeldets B. N. Jørgen (midt på v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 15. Jeg har dette i mitt slektsprogram på Maren Andersdatter Tapperskar og hennes aner(skriver Maren som nr. 1 og aner dobbelt bakover):1)Maren Andersdatter døpt takksigelsesdag 1750, og konfirmert i Moe kirke 1.søndag etter påske(22.04)1770.Foreldre:2)Anders Andersen Tapperskar døpt 4.søndag etter Hellig 3_Kongersdag(03.02)1726, og grvalgt 30.05.1790. Trolovet Dom 21.p.trinit. som var 03.11.1748 og gift 27.12.1748 med Marit Israelsdatter3)Marit Israelsdatter døpt 30.06.1720, og født i Gaastjønnlia eller i Kinderkeis. Gravlagt 10.01.1768.Besteforeldre:4)Anders Andersen Berg født ca 1697, og det var skifte på han i 1744. Han ble gravlagt Dom.21.p.trinit. som var 25.10.1744. Gift 18.10.1722 med Karen Nilsdatter Tapperskar5)Karen Nilsdatter Tapperskar. På henne har jeg henvist til Webdebatt 41867 på Digitalarkivet i slektsprogrammet.6)Israel Jonsen som var bruker i Gaastjønnlia i Rana fra ca 1701, men er ikke å finne hverken der eller andre steder i Rana eller Hemnes ved manntallet 1701. Han og kona er også blant mine aner7)Marit Israelsdatter Skonseng født ca 1676. Hun og ektemannen fikk 10 barn sammen.Oldeforeldre:8)Anders Andersen Berg født ca 1659-65, og død i 1736. Gravlagt 20.05.17369)Marithe10)Nils Ørjansen født ca 167614)Israel Eliassen Åenget født ca 1641(ikke 100 % sikkert far til nr. 7)Tippoldeforeldre:16)Anders Steffensen Villen født ca 1629(noe usikker far til nr.8))20)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland28)Elias Henriksen født ca 1605(noe usikker far til nr.14)56)Henrik på Selfors, som var skipper i ca 1621-1648Her er veldig mye i hver generasjon jeg ikke har tatt med, og blant annet så hadde Anders Andersen Berg født ca 1659-65 hele 8 barn med første kone Marite(blant annet min formor Ane Andersdatter og altså sønnen Anders født ca 1697, 10 barn med andre kone og 3 barn med siste kone. Han ble far for siste gang i en alder av ca 70-76 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.