Gå til innhold
Arkivverket

[#81681] Foreldrene til Gunnill Andrea Andersdtr g. 12.11.1775 m. Staal Stephensen Verran


Gjest Ivar Jørgen Amdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Jeg leiter etter foreldrene til Gunnill Andrea Andersdtr gift 12.11.1775 med Staal Stephesen Skjelstad Verran. Gunnhild døde på Skjelstad 1832. Har ikke klart å finne Gunnild Andersdtr. Jeg har lett i nabokommunene rundt Trondheimsfjorden uten resultat. Den nærmeste er Gunnhild Andersdtr Strømmen Rissa f. 1752, men hun er ikke døpt Gunnhild Andrea. Ved forlovelsen står det Staal Stephensen Schieldstad og Gunnild Andrea Andersdtr. og ved giftemålet Staal Stephensen og Pigen Gunnil Andersdtr. Ved dåpen av de 10 barna de fikk er det brukt Gunnhil Andrea Andersdtr. 1 gang. Jeg har derfor kuttet ut Gunnhild fra Rissa.Ved begravelsen er oppgitt alder 78 år dvs. født ca 1754. Dette stemmer godt med at alderen i 1801 som er 45 år dvs. født ca 1755. Jeg er takknemlig til alle tips som kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Fant en Gunille Andrea, f. 1757, døpt i Bakke kirke, Strinda, med foreldre Anders Svendson og Karen Nielsd., se andre kollonne fra venstre, ca. midt på: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1757, side 128-129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

En stor takk til deg Randi for kjapp og god fangst. Det skulle være all grund til å tru at du har funnet den rette. Jeg er usikker på om det står Svensøn som etternavnet til faren til Gunnill. Er det noen som klarer å tyde navnene og titler på fadderne ? Fins det søsken til Gunnill ?Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ivar, hvis du leser videre i kirkeboka for Gunilles dåp finner du i neste kollonne Anders Svendsons/søns kone som introdusert. Der er navnet skrevet noe tydeligere: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1757, side 128-129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Igjen takk Ruth, for klargjøring av slektsnavnet. Dette har jeg fått bekreftet ved at jeg har funnet dåpen til 2 av Gunnill sine søstre, Erica på s. 111 og Karen Sirene på s. 132 i samme kirkebok. Men å finne flere opplysninger om foreldrene f.eks vielsen har vært vanskelig.Mvh.Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tror dette også er en søster til Gunille Andrea og datter av Anders Svendson, Anne, født i 1745, se høyre side, nederst: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1745, side 52-53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Randi og takk for siste tilskudd, men desverre er jeg usikker på om Anne d. 1745 er søster/halvsøster til Gunnill Andrea. For det første er bare farsnavnet gitt opp ved dåpen av Anne. Dessuten er det 10 år mellom Anne og Erica, som med sikkehet er søster med Gunnella, og det er litt betenkelig når resten av søskenflokken kommer som en perler på en snor etter Erica. Vi har Erica f. 1754, Gunnill Andrea 1757, dessuten har jeg funnet Karen Sirene 1759, Niels 1762 (s. 152 i kirkeboka) og Jørgen Tandberg 1762 (s. 173 i k.b). Det kan selvsagt tenkes at mora til Anne er død og at faren har giftet seg igjen med Karen Nielsdtr, men jeg har ikke funnet noe giftemål for Anders og Karen de nærmeste åra før 1754.Det har vært vanskelig å finne ut hvor mange av barna som vokste og når foreldrene døde. Jeg har bare funnet Gunnill Andrea og Niels som konfirmert.Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.