Gå til innhold
Arkivverket

[#81687] Lars og Tollef fre stedet Kvammen eller Qvammen i Lindås


Gjest Martin Vatshelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Vatshelle

Jeg er ny innen slektsforskning og prøver meg på digitalarkivet for (nesten) første gang.Jeg har en ane som het Lenke Tolleif Larson Eidsnes 1838-1875.Han flyttet til et sted som heter Kvammen. Jeg strevde lenge med å finne ut hvor dette stedet var, men fant ut at det hørte til Myking sokn og hette Qvammen i tidligere tider.Er det noen gode sider for å lokalisere gårdsnavn og finne alternative stavemåter?Selv om jeg fant det riktige navnet på gården er det vanskelig å finne navn på foreldrene. Det beste jeg fant var Lars Tollaksen QvameKan noen hjelpe meg å bekrefte slekskapet mellom disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Fant vielsen i Hosanger til paret du har i innlegg 2.Han er født på Kvammen i Lindås. nr 15Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hosanger, Ministerialbok nr. A 8 (1849-1863), Ekteviede 1863, side 214. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1915&idx_id=1915&uid=ny&idx_side=-213>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Dåpen hans: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Lindås, Ministerialbok nr. A 9 (1835-1841), Fødte og døpte menn 1838, side 9. Permanent sidelenke: Lenke (nr 38)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei! Etternavnet forandret seg ofte etter hvor de flyttet. Fra Bygdebok for Lindås Myking sogn side 225-226 under garden Øvreås: Tollef Larsson Kvammen 1761-1807. Sønn Lars f 1800 flyttet til Hodnekvam som husmann på side 644. Han heter Lars Tollefson Øvreås 1801-1848. Barn b er Tollef 1838-1875, gift 1863 med Brita Romarheim. Flyttet til Ytre Eidsnes der ætta framleis bur (står det i boken fra 1981). Lars gift i 1834 med Kari Johsd Rydland fra Seim 1797-1840. Det ser ut som du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Vielsen til Lars og Kari: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Lindås, Ministerialbok nr. A 8 (1823-1836), Ekteviede 1834, side 329. Permanent sidelenke: Lenke (nr.7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Når du skal lokalisere gårdsnavn og har en formening om hvilket område gården ligger i, kan du søke (i tellinger) på [gård][begynner på, vis] og la navnerubrikken stå tom.Da kommer alle gårdsnavnene i dette området opp på listeform. (Eller om du mener gårdsnavnet begynne på en bestemt bokstav, vises alle gårdene som begynner på denne bokstaven) Nyttig også når det er vanskelig å tyde gårdsnavnet i kirkebøkene.Du kan også søke i Matrikkelen for 1886: [url="http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx>http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx eller bla deg gjennom matrikkelen for 1838: LenkeEllers er O. Ryghs oversikt over norske gårdsnavn søkbar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Vatshelle

Takk for mye god hjelp. Jeg begynner å forså hvor mye informasjon det går an å finne på digitalarkivet. Selv om jeg syntes det er litt vanskelig regner jeg med at det går greit etter litt trening.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.