Gå til innhold
Arkivverket

[#81691] Harald Klerk på Samsal.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kan noen gi meg en kildehenvisning for at denne mannen har eksistert og at han tilhørte Kusse-ætten?Han florerer på private nettsider, men jeg har ikke funnet noen kildehenvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Lars OvePå dine egne nettsider finner du en artikkel som angir en del diplomer som har med denne slekten å gjøre. Det er artikkelen om Bolt- og Kusse av Elieson.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Det viser vel bare at du har skannet sååå mye materiale at du ikke engang selv vet omfanget lenger.Vi får bare håpe SAH ikke flytter, slik at publiseringen kan fortsette. Stå på, Lars Ove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

He heJa over 95% av materialet jeg har på hjemmesiden min er fra SAH, og havner arkivet på Tynset så blir det ikke mye nytt i framtiden.For øvrig har jeg for de som er interssert i Samsal en del materiale her som jeg i utgangspunktet ikke har tenkt å publisere. Det er noen sider fra en meget sjelden bok som heter 'Hedmarksgarder i gammel tid' av Kolsrud (1907) og noe fra Spangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Slik jeg forstår det så TROR man at Harald Klerk egentlig er Harald Kusse. Og hvem var far, mor og søsken til Harald Kusse?Men kan det dokumenteres? Og hvorfor ta navnet Klerk istedet for Kusse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Hei Lars OveBoken du nevner i ditt innlegg Nr.5 Hedemarksgarder i gammel tid . Please , vær så snill , kan du legge ut den . Samsal var jo litt sentral i Skaktavl historien og kanskje jeg kan finne noe interesant hvis andre gamle Hedemarksgarder er nevnt også . Jo eldre beskrivelser og av flest mulig Hedemarksgarder jo bedre er det :)Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei BjørnJeg har ikke skannet denne boken. Årsaken er at jeg kun har sporet opp et eksemplar, og det var i en så dårlig forfatning at jeg kun har tatt bilde av det som står om Samsal. Jeg skal spørre SAH om jeg får fotografere mer. Sender deg en pdf-fil på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har i dag forsøkt å finne ut hvorfor denne Harald Klerk finnes på utallige slektstavler, og jeg finner ingen primærkilde.Det tolker jeg dit hen at Eliesons artikkel er kilden, og det er i høyeste grad en sekundærkilde.Jeg mener derfor at Harald Klerk kan være en 'fantasi-figur' og igjen ser vi et eksempel på hvor viktig det er å forholde seg til primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Harald Klerk er ingen fantasifigur, han er nevnt her LenkeMen det er et stykke fra å være nevnt til å høre hjemme i en slektstavle.Hvordan vet vi at han hørte til slekta på Samsal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.