Gå til innhold
Arkivverket

[#81697] Hans Olsen Risberg -Frosta Hans Risberg samme sted samme tid


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

HeiForvirringen er totalt å føle på. Jeg prøver å finne alle opplysninger jeg kan om Hans Olsen Risberg født ca.1729 død 1790 han var sønn av Ole Seiersen, han Hans var gift med Ingeborg Joensdatter Fossing. Har kommet ganske langt på vei, funnet alle barna tror jeg.Men så dukker det opp i Kirkebøkene en annen Hans Risberg som giftet seg i 1775 med en Gjertrud (Nonstad).Min Hans Risberg giftet seg i 1765 med Ingeborg og hun overlevde han, hun døde i 1812 i Risberg, Åsen. Hun giftet seg senere om igjen.Har funnet en del barn som ikke står på min liste bl.a Anne Martha med far Hans Hansen Risberg.Nå har Hans Olsen Risberg som jeg har som ane en sønn som heter Hans. Men jeg har eliminert han som far til Anne Martha. Det jeg lurer på hvem er den andre Hans Risberg gift med Gjertrud, hvem er hans far og hvordan er disse to slekt med hverandre.Begge må ha hatt sønner som het Ole og Hans.Har funnet en uekte barn av en av disse Ole Hansen som het Anna der moren het Malena Sivertsdatter, vet ikke om det er Min Ole Hansen som er fødd 1766 som er hennes far, eller sønnen Ole som er fødd i 1775. Begge med far Hans Risberg.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men det var skifte etter Hans Olsen Risberg 27.04.1790 på gården Risberg i Åsen. Hans etterlatte enke var Ingeborg Jonsdatter. Deres barn:-Ole Hansen d.e som var fullmyndig-Jon Hansen som var fullmyndig-Ole Hansen d.y 15 år, og hans formynder var Ejner Andersen Hocklingen-Arnt Hansen 9 år, og hans formynder var Arnt Hammer-Sidselle Hansdatter 17 år, og hennes formynder var klokker Ejner Watten-Ingeborg Hansdatter 11 år, og hennes formynder var Nils Olsen Fossing-Anna Martha Hansdatter 7 år, og hennes formynder var Arnt Hammer.-Hans Hansen 13 år, og hans formynder var Nils Olsen FossingIfølge oversikt bak skal skiftet være å finne på side 229 i protokollen på internett, men der er han ikke å finne. Jeg så skfitene for Frosta/Åsen 1785-96 på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ingen Hans Olsen som bruker i Ringstad foruten den som døde i 1790, og heller ingen Gjertrud i Nonstad som ble ble gift med Hans Risberg i 1775 i bygdebok for Åsen bind 1 som passer. Denne hans kan ha vært i tjeneste i Ringstad i 1775, og var kanskje fra en annen gård. Gjertrud kan også ha vært i tjeneste i Nonstad i 1775.Tilbake til Hans Jonsen Risberg og hans familie. I tillegg til barna som nevnes i skiftet etter Hans i 1790 er det i bygdeboka ført en datter Anne født 1769 og død 1773, og en datter Sissel født 1771 og 1772.Kan også nevne at det var skifte i Nedsjøe i Åsen 31.01.1785 etter Elen Sejersdatter, og igjenlevende enkemann var Arnt Sivertsøn. Ellers arvet hennes søsken:-Broren Arent Seiersen Leangen, som var død og etterlot seg barn: 1)Ole Arntsen Leangen, som var fullmyndig og bodde på gården Leangen. 2)Marit Arntsdatter som var gift med Ole Hiberg.3) Kirsten Arntsdatter som var gift med Erick Aavigen. 4)Gurrue Arntsdatter som var gift med Ejener Skielstad-Broren Ole Siersen Risberg som ar død, og etterlot seg barn: 1)Hans Olsen Risberg som var fullmyndig, Karen Olsdatter Risberg som var gift med Arnt Mossing-Broren Jon Seiersen som var død og etterlot seg barn: 1)Peder Jonsen Riisbergvaldet som var fullmyndig. 2)Ole Jonsen som var vanvittig, og hans formynder var Ole Haave 3)Gjertru Jonsdatter, som var gift med Arent Langaas-Broren Ole Seiersen som var død og etterlot seg barn: Rannie Olsdatter, som var enke og bodde i Kristvik i Skogn(det er på Ekne)-Søsteren Mallie Sejersdatter som var død og etterlot seg barn: 1)Ingeborg Nilsdatter som også var død og etterlot seg barn: 1a) Ole Pedersen som var gift i Christiansund, 1b)Nils Pedersen som 'gaar og tigger og er uduelig til tjeneste'. Hans formynder var farbroder Anders Asklund 'paa Frosten'.Håper du er litt mindre forvirret nå, og den Anna Martha Hansdatter du nevner er nok datter av Hans Olsen(nevt som datter i skiftet etter han). Det er også muligens mer å hente i skiftene jeg har skrevet av, men det får jeg tenke mer på i morgen eller senere i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Tusen takk for all nyttig infomasjon. Dette skal jeg studere nærmere.Anna Martha har jeg søkt etter man en gang for å se hvem hennes foreldre er, men hun er umulig å finne. Hun burde være født engang 1783-1784, alle andre barnen har jeg funnet under Frosta.Jeg vet at hun senere giftet seg med Erich Hansen, men var usikker hvems barn hun var. Ringstad er jeg ukjent med? Kjenner til kun Risberg.Finner en Hans Risberg også i 1751 som var gift med Ingeborg Nesjø, da fikk de en sønn Ole. Det fikk også en Hans Risberg i 1775 med en Gertrud.Han ble også kalt Ole. Veldig mange Oler, og mange Hans Risberg.Har fått mange andre fine oppysninger fra dere, takk så megetmvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Igjen Nå har jeg sett littt nærmere på det du har skrevet, der du ramser opp Elen Sejersdatter søsken, ser at en er uteglemt eller var hun død så at hun derfor ikke er med. Hun het Karen født 1691 og gift med Ole Anderssen Hellem.Ser også at 2 av brødrene het det samme Ole.Det var det samme med Hans Olsen Risberg, han hadde 2 sønner som het Ole. litt merkelig at de kaller 2 søsken for det samme.Jeg har den ene Ole Hansen Risberg.Den andre Ole som jeg har funnit Gift 1803 i Wang kirke med Lucia Olsdatter Sannen. Er det en sønn av Hans Olsen Risberg, hvordan få det bekreftet. Forlovere er Lars Risberg og Ole Sannen. Lars Risberg var forlover til stort sett alle Risberg barna. Hvem han Lars Risberg er, vet jeg ikke, men han går igjen hos nesten samtlige av barnen som forlover. Sikkert fordi faren var død, men hans relasjoner til denne familie vet jeg ikke.En annen ting hvordan få tilgang til skifte over foreldrene til Elen Sejersdatter forldre. De het Sejer Nes og Marit Sivertsdatter, det ble holdt arvskifte etter henne 28 februar 1749, jeg finner ikke det.Kanskje søsteren Karen står nevnt der.Angånde Ole Sejersen så haddehan også barna Gjertrud, Anders og Siri. vet at Gjertrud og Anders døde før 1785, så det er sikkert derfor de ikke er nevnt. Siri derimot vet jeg inget om.Har fått greie på mye nå, som jeg ikke visste, og alle svar får man vel heller aldrig.Men skulle gjerne visst om den Ole jeg har funnit er sønn av Hans Olsen Risberg.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var bare jeg som skrev Ringstad istedet for Risberg, og Hans Olsen var selvfølgelig bruker i Risberg. Skiftet etter Elen Seiersdatter står sikkert i protokollen for 1783-85, hvor det ikke er register. Jeg skrev av noen av skiftene direkte fra Digitalarkivet, og derfor finner jeg heller ikke skiftet etter henne i notatene mine. Skulle gjerne ha sett om det er jeg som har utelatt Karen, eller om hun manglet i skiftet etter Elen.Jeg finner ellers også Ole Seiersen og hans søsken i skifte 15.07.1765 etter Anne Seiersdatter Nedpladsvaldet. Igjenlevende enkemann var Peder Nilsen(men det har jeg fra bygdebok, og navnet hans manglet i skiftet etter kona). Ellers arvet Annes søsken:-Broderen Jon Seiersen som var død, og etterlot seg barn: Elef Jonsen 44 år, og Gjertrud Jonsdatter 16 år. Hennes formynder var Ole Skjelstad-Broderen Srent Seiersen 72 år-Broderen Ole Seiersen d.e. 70 år. Det er vel den du skal videre påBroren Ole Seiersen d.y. er ikke nevnt med navn i dette skiftet, men hans barn Rannie Olsdatter nevnes som brordatter. Hun var gift med Ole Larsen MelhusplassenSøsteren Mali Seiersdatter nevnes heller ikke med navn.,em hun var ut fra bygdebokas bind 5 gift med Nils Bjørnsen Reinaas, od de hadde datteren Ingeborg Nilsdatter. Denne er nevnt i skiftet i 1765 som søsterdatter-Søsteren Karen Seiersdatter, som var gift med Ole Skjelstad-Søsteren Elen Seiersdatter, som var gift med Arent Nesjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er skiftet etter Marit Seiersdatter Risberg 28.februar 1749:Søsknene her var: -Arnt Seiersen Ness-Ole Seiersen somver død. Han hadde vært i Hoplenplass rett før han døde. Datter Ranni 12 år, som bodde i Ytterøen hos sin mor Gollau Christensdatter. Moren var da gift med Lars Bardosen-Ingeborg Seiersdatter gift med Ole Arntsen Aunass-Mali Seiersdatter gift med Nils Bjørsen Auunass-Kari Seiersdatter gift med Ole Andersen Augdal. Kari kan være den samme som Karen, og de kan ha flyttet fra Augdal etter 1749 til Skjelstad og enda senere til Hellem-Anne Seiersdatter som var gift med Peder Nilsen Ferjemand-Elen Seiersdatter som var gift med Knut Arntsen Ness Høyt oppe til høyre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Du skal ha kjempetakk for all hjelp.Jeg ser av skiftet etter Hans Olsen Risberg, at sønnen Ole må være fødd i 1775. Jo da jeg fant han men der står oppgitt mor Gjertrud. På side 146 over Frosta 1750-1778 nederst. Jeg skjønner ikke helt dette da han var gift med Ingeborg Joensdatter Fossing. Kan virkelig presten ha skrevet feil navn tro. Han Ole står oppgitt i skiftet etter han. Men dette får man vel aldri noe svar på. Prøver å lave lenke men jeg får det aldrig til.Jeg takker ihvertfall for den hjelp jeg har fått, nå kommer jeg videre med andre personer.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.