Gå til innhold
Arkivverket

[#81698] Sofie Karoline Andersen, Melsomvig?


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kjenner til Sofie Karoline Andersen, datter av en skipsfører, sannsynligvis bosatt i Melsomvig i Stokke omkring 1878. Sofie Karoline er sannsynligvis født omkring 1850-1860. Hun fikk en sønn, Sigvardt (født 22.6.1878) som ble døpt i Stokke kirke 30.6.1878. Vil også gjerne vite hvor det ble av Sigvardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er familien du leter etter her i Melsomvik i 1900? LenkeOm Sofie Karoline ble gift med en Nilsen, kan hun være nevnt som Karoline og mannens etter navn på den tiden?Sønnens alder kan passe?Skal se om jeg finner flere opplysninger om det paret her .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til den uægte sønn, Sigvardt, mor Sofie Karoline Anderson som dåpes nr. 79 her. 30 Juni. LenkeHer er nevnt navn på den utlagte fader . En skipsfører fra Tjøme ser det ut til?Skal lete litt etter disse navn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Dette ser interessant ut Gunn! Hvis det er riktige foreldre du har til Sofie Karoline, så ser det faktisk ut til at Sofie Karoline fikk barn med sin fetter! Arnt Mathias Bochelie som oppgis være barefaren til Sigvardt var isåfall bror til Karoline Sofies mor. Arnt var 60 år da hendelsen fant sted, og Sofie Karoline må ha vært 30 år gammel. Under Sigvardt's dåp 30.6.1879 står det noe jeg ikke klarer å tyde, et eller annet med 4g (dvs.4 ganger?). Kan det tyde på at Sofie Karoline hadde fått tre barn tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel samme familien i 1865. Datter kalles Karline i 1865-tellingen: LenkeLegg merke til at mor ser ut til å komme fra Bocheli?Kan hende du vil finne mer om disse folkene i bygdebøker for Tjøme?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg har god kontroll på slekten fra Tjøme, og det ser ut til at du har truffet riktig. Hva som skjedde videre med Sofie Karoline og hennes familie kunne vært interessant å undersøke. Det er vel kanskje mulig at Sigvardt kan ha flyttet tilbake til slekt på Tjøme etter 1900. Dette var til stor hjelp, og jeg setter pris på det du har funnet frem Gunn. Takk skal du ha. Om du skulle finne mer hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig om dette var til litt hjelp:-) Om du går inn på Dis Vestfolds hjemmeside finner du under lenker en henvisning til Tjøme slekter og gårder. http://www.disnorge.no/vf/vestfoldlinker.htmHer finner du registreringer om slekter på Goen og Bukkeli . Steinar Rassmussen har registrert en god del om disse gårdene.Lykke til. Jeg kan se om jeg finner flere opplysninger om denne Sigvardt.Skjebnen til Sofie Karoline kan det være vrient å finne. Hun kan jo godt ha giftet seg og registreres i 1900 -tellingen med mannens navn.Mulig Vestfoldslekt kan ha regietrert noe om henne? Dis gravminner er også en mulighet.Skal si fra om jeg kommer over noe nytt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff fant jeg noen innsendte data om Sofie Karoline Andersen. Datter av Anun Andersøn og Else Bolette Bochelie.Sofie Karoline oppgitt d. 1915, Tjøme.g. med Torger Larsen ( 1855-1883 ) Tjøme.to barn i ekteskap : Asta Laurette Larsen f. 1880, og Lars B. Larsen f. 1883 ?Jeg har ikke sjekket disse data i kirkebøker.Kan prøve om jeg finner noe av interesse der? Vet heller ikke om gravsteder på kirkegård Tjøme er ferdig registrert? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser faktisk litt lovende ut. Fant her dåpen til Asta Laurette Larsen her på Tjøme i 1880. sen dåp 28. Mor Sofie Karoline Andersen ( Goen) fødselsår på mor 1848 .LenkeSkal se om jeg finner sønnen Lars døpt 1883, og muligens vielsen til foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette ser faktisk litt lovende ut. Fant her dåpen til Asta Laurette Larsen her på Tjøme i 1880. sen dåp 28. Mor Sofie Karoline Andersen ( Goen) fødselsår på mor 1848 .LenkeSkal se om jeg finner sønnen Lars døpt 1883, og muligens vielsen til foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her stemte årstall for sønnen Lars Bartar også. Se nr. 39 , 1883 her i kirkebok for Tjøme. far: Torger Larsen og mor Sofie Karoline : LenkeKan hende det går an å finne dødsfallet til Sofie Karoline 1915 også.Kunne vært artig å sett skifter etter dette paret.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og da her du vielsen til Sofie Karoline Andersen og Torger Larsen her på Tjøme i 1879. se nr. 6 , 23 feb. LenkeDette er riktig dame, se fars navnet ved vielsen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dør Sofie Karoline Larsen i 1915 som oppgitt. Hun er ført nederst på siden ( Sjømannsenke)LenkeDa var det riktige navn og årstall oppgitt på Distreff denne gang,Skulle ikke undre meg om hun finnes under navn Sofie Karoline Larsen i 1900-tellingen også .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Full klaff her på Midtgården i 1900-tellingen . Sofie ført som Karoline Larsen, enke med begge barn av Torger Larsen.: LenkeAnsatt i huset som du ser.Ikke rart det var vrient å oppdage i 1900-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Dette var kjempebra Gunn! Nå har jeg fått såpass mye at dette må integreres med det jeg allerede har om disse personene. Som du fant ut, så er Sofie Karolines mor født Bochelie, og jeg har derfor en del om henne. Jeg var ikke klar over at Sofie Karoline i Melsomvig var den samme Sofie Karoline som ble født på Tjøme. Hvorfor hun reiste til Melsomvig opprinnelig og hva hun gjorde der må jeg prøve å finne ut litt mer om. Jeg er litt usikker på hva 4g står for under dåpen til hennes sønn Sigvardt, og dessuten vil jeg prøve å se om det finnes et skifte etter Sofie Karoline, og også etter Sigvardts far, Arnt Mathias Bochelie, som var gift på Tjøme, men ikke hadde barn i sitt ekteskap og heller ikke fikk barn i det ekteskapet. Sigvardt kan ha arvet ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ble rene triller , og hyggelig at du fikk hjelp av mine søkinger.Lykke til med søk etter skifter!Jeg er også litt usikker på teksten fra barndåpen . Lurer på om det står morbroder, kan det henvises til Arnt Mathias far ?Spennende å følge denne historien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver på en tolkning av kirkebok ved dåpen til Sigvardt . Dåp nr. 58 . f. 22 juni, døpt 30 jun. Sigvardt ( Uøgte) barn av pige , skibsførerdatter Sofie Karoline Anderson, Opgiven Fader : Skibs.. Arent Mathiesen Bokelien Tjøme ( Pigens morbroder?) 4g.Faddere: Emanuel Olsen Stuberud? Nils Hansen, Mathias Anderson, Inger Anderson, Karoline Pedersen. de siste Fire af Melsomvig.Vet ikke om dette er til hjelp :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Det er helt riktig at det står morbroder, fordi Sigvardts far var bror til Sofie Karolines mor, altså hadde hun et forhold til sin onkel som var 30 år eldre enn henne. Arnt Mathias giftet seg (34 år gammel) i 1852 med Med Teodora Bolette Røed Budal (1825-1912, men fikk ingen barn med henne. Giftemålet som du ga lenken til er riktige personer. Det virker som om Sofie Karolines foreldre og Arnt Mathias bodde samme sted og har vært i nærheten av hverandre hele tiden. Da Sofie Karoline ble gravid kan hun ha reist til Melsomvig til slektninger der for å føde (må sjekke litt mer omkring fadderenes slektskap). Sigvardt ble hjemmedøpt hos slektninger i Melsomvig av sjømann Nils Hansen. Deretter ble Sigvardt døpt i SAtokke kirke med behørig anstand av faddere av slekt og deres venner. Hun har etterpå reiste tilbake til nærmiljøet på Tjøme (tidlig på høsten?) 1879 og deretter blitt koplet opp mot matros Torger Larsen på Rød gård, hvor slekten til Arnts kone opprinnelig kom fra, og hvor det var tjukke slekta for Sofie Karolines mor også! Det kan derfor virke som om ekteskapet i januar 1880 har vært arrangert av slekta for å få henne giftet bort så snart som mulig før det ble for mye snakk i området. Ved at giftemålet skjedde såpass kort tid etter fødselen ville mange kanskje tro at det var Sofie Karolines blivende ektemann som egentlig var faren til Sigvardt, og ikke onkelen, som både var skipsreder, gårdbruker, kommunestyre representant og var med og startet Tjøme Sparebank! Skulle vært interessant å vite hva den stakkars matrosen Torger Larsen fikk for å gå med på avtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var litt av en historie du har om den stakkars Sofie Karoline :-)Ikke alt var bra på den tiden heller.Fint at de opplysninger jeg fant var riktige.Jeg sitter for tiden i Sverige og hygger meg med litt slektsforsking.Skal delta hjemme i Sandefjord på slektsforskerdagen 30.okt.Lykke til med din slektsforsking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.