Gå til innhold
Arkivverket

[#81699] Hvor ble søskene Hjalmar Johannes og Olga Sofie Magnussen av i Amerika?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hjalmar Johannes Magnussen født i Bergen 20.03.1895 dro som dekksgutt over til Amerika 02.08.1910. Reisemålet var Tacoma, Washington.Lenke En Olga Magnussen født 1988 var i 1910 bosatt i Minneapolis Ward 4, Hennepin, Minnesota. Jeg lurer på om det kan være søsteren til Hjalmar, Olga Sofie Magnussen født i Bergen 11.08.1888. Jeg har ikke funnet hennes utreise.Jeg håper at noen med tilgang til Amerikanske folketellinger kan hjelpe meg med å få sjekket disse to søskene. Hjalmar Johannes var ikke registrert i sjømannslistene i Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her ankommer en 'dekksgutt' fra Melsomgate 7, Bergen. Han skal til Tacoma, Washington.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Hyalmar MagnusenArrival Date: 14 Aug 1910Birth Year: abt 1894Birth Location: NrwBirth Location Other: BergenAge: 16Gender: MaleEthnicity/Race­/Nationality: ScandinavianPort of Departure: Glasgow, ScotlandPort of Arrival: New York, New YorkShip Name: Columbia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en gjeng som reiser sammen, de skal antagelig mønstre på en båt på vest-kysten.Kansje er det din mann her, ombord på 'Hornelen'California Passenger and Crew Lists, 1893-1957Name: Hjalmar MagnussenArrival Date: 29 Oct 1910Age: 15 Birth Date: abt 1895Ethnicity: NorwegianShip Name: HornelenPort of Arrival: San Francisco, CaliforniaPort of Departure: PanamaArchive information (series:roll number): m1416:6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og herSeattle Passenger and Crew Lists, 1882-1957Name: Hjalmar Magnussen Arrival Date: 17 Nov 1910 Age: 15 Estimated birth year: 1895 Race/Nationality: Norwegian Ship Name: Hornelen Port of Arrival: Port Townsend, Washington Port of Departure: Comox, British Columbia Line: 14 Microfilm Roll Number: m1399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillene dine Kurt. Jo, det er nok 'min' mann. Og det sto jo også i emigrasjonen at han dro som dekksgutt. Men han er altså ikke registrert som sjømann i listene ved Statsarkivet i Bergen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillene dine Kurt. Jo, det er nok 'min' mann. Og det sto jo også i emigrasjonen at han dro som dekksgutt. Men han er altså ikke registrert som sjømann i listene ved Statsarkivet i Bergen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang til amerikanske folketellinger som kan sjekke om søskenparet befant seg i Amerika også etter 1910?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er et eksempel på det som kommer opp ved søk på Ancestry.com. Denne karen er eneste nordmann ombord. Har du tid kan du jo søke på FamilySearch' nye webside, der kommer opp mange sider med 'treff'.Lenke States&givenName=hjalmar johannes&year=1910&toYear=1970Ancestry.com:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: John MagnussenArrival Date: 10 Jan 1929Birth Year: abt 1895Age: 34Ethnicity/Race­/Nationality: NorwegianPort of Departure: Kingston, JamaicaPort of Arrival: New York, New YorkShip Name: Santa Marta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Så den karen her, ombord på 'Ravnanger' - en Westfal-Larsen båt (se nederst). Han er kokk og han i forrige innlegg var 'assistant Steward' så det kan være samme person.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: John MagnussenArrival Date: 18 May 1924Birth Year: abt 1895Age: 29Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: ScandinavianPort of Departure: MatanzasPort of Arrival: New York, New YorkShip Name: RavnangerLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig Takk Kurt for to nye interessante innspill. Dersom dette er rett person, har vi i det minste kommet frem til at han var i live i 1929. Men det gjenstår jo å kunne dokumentere at John = Hjalmar Johannes.Det som derimot trolig er et faktum er at de to registreringene i 1927 og 1929 gjelder samme person. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skal prøve å kontakte dem. Han var imidlertid ikke registrert i sjømannsregisteret for Bergen i følge opplysninger fra Yngve Nedrebø. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis Olga emigrerte omkring 1906 så kan dette være henne:1910 United States Federal CensusName: Olga Magnoson [Olga Magnick] [Olga Magnuson]Age in 1910: 22Estimated birth year: 1888Birthplace: NorwayRelation to Head of House: ServantFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Minneapolis Ward 4, Hennepin, MinnesotaMarital Status: SingleRace: White Gender: FemaleYear of immigration: 1906Household Members: Name Age Agustus H Hibbert 50 Olga Magnoson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Olga Magnuson født 1888 i Norge, som gifter seg med en nordmann, Paul A. Lofsness, den 13. mai 1911 i Minneapolis, Hennepin, Minnesota.Her er de i 19301930 United States Federal CensusName: Paul A LofsnersHome in 1930: Minneapolis, Hennepin, MinnesotaEstimated birth year: abt 1882 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Olga M LofsnersOccupation: Proprietor, GroceryEducation:Military Service:Rent/home value: Own. USD 12.000Age at first marriage: 30 (han), 25 (hun)Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgePaul A Lofsners 48 Olga M Lofsners 43 Helen M Lofsners 18 Stanley V Lofsners 14 Harold N Lofsners 11 Carol E Lofsners 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for fin hjelp. Når det gjelder Olga, har jeg nå fått bekreftet at hun ble gift 26.11.1910 med Marius Hansen i Ontario, Canada. De fikk en datter Ruth Ingeborg Marie 23.10.1911 samme sted. Olga døde 03.03.1915 i Timiskaming, Canada. Foreldrenes navn sto oppført ved vielsen i 1910.Beklager at jeg ikke hadde husket å melde fra om dette tidligere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og så har vi denne OlgaCook County, Illinois Marriage Index, 1930-1960Name: Olga MagnusonMarriage Date: 9 Nov 1936Spouse: Axel GoransonMarriage Location: Cook County, ILMarriage license: {B56B4B2D-D628-461E-AB6B-688DB6B6A4CB} File Number: 1514067 Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Marriages) Archive repository location: Chicago, IL Archive repository name: Cook County Clerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det var bra, den som leter han skal finne, heter det jo :) men hvorfor en erfaren kar som Rune oppretter to like tema med to dagers mellomrom, det lurer jeg litt på .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var selvsagt dumt av meg Kurt, både å lage to tema og å unnlate å lage lenke til det gamle temaet her. Men jeg følte at jeg egentlig ikke fikk respons på det jeg spurte om, nemlig om noen kunne sjekke amerikanske tellinger etter 1910 for meg. Jeg beklager at du brukte tid på noe jeg hadde fått svar på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.