Gå til innhold
Arkivverket

[#81700] Hur åkte han?


Gjest ingrid hagström
 Del

Recommended Posts

Gjest ingrid hagström

Hej! Jag tror att jag misslyckades att få in mitt inlägg men försöker igen! Min morfar Jonas Jonsson (i USA kallade han sig John Seastrom) Han lämnade Sverige, Järvsö i Hälsingland, i slutet av april 1912. Jag vet hur han tog sig från Southampton till Michigan, skeppet Ausonia. Men enligt muntlig tradition 'åkte han över Norge'. Försökt ta reda på resan från Norge till England, vet heller inte om han reste från Trondheim eller någon annan hamn. Kan någon hjälpa mig med detta. MVH Ingrid H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid hagström

Glömde skriva att han var född den 29 juni 1884 och att han anlände till Sault St Marie i Michigan omkring 30 maj 1912. MVH IngridH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid hagström

Tack för hjälp men det är något som inte stämmer. Namn, födelseort,gift, allt detta stämmer men han åkte 1912 och var född 1884. Min mamma som var född 1910 hade inget minne av honom men systern född 1907 hade ett svagt minne av honom. Det är också dokumenterat att han lämnade Järvsö april 1912. Att han skulle uppehålla sig i Norge två år innan emigrationen förefaller osannolikt. Jonas Jonsson är ju ett vanligt namn men det är ändå konstigt om två personer från Järvsö skulle ha åkt över Trondheim Med vänlig hälsning Ingrid H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid hagström

Tack för svar från Jonas och Per. Men inget stämmer med de de uppgifter jag har. Kan han ha åkt från en annan hamn än Trondheim??Hälsningar från Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

(4) Han lämnade Sverige, Järvsö i Hälsingland, i slutet av april 1912. Jag vet hur han tog sig från Southampton till Michigan, skeppet Ausonia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Hvordan VET man (SIKKERT) at ''han lämnade Sverige, Järvsö i Hälsingland, i slutet av april 1912'' ? (Mao. hvilken DOKUMENTASJON finnes ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

På svensk sida finns en övertro på officiella uppgifter. Står det i en husförhörslängd eller i en flyttlängd att någon lämnat församlingen 1912, behöver det inte alltid vara överensstämmande med sanningen. Det gäller all migration. Att man tog ut flyttbetyg en viss tidpunkt behöver alltså inte betyda att vederbörande också reste den tiden. Vanligast var att man migrerade först och tog ut betyget sedan när det erfordrades. T.ex. flyttade min egen morfarsmor från Norge till Jämtland 1880 enligt kyrkböckerna, men i verkligheten begav hon sig iväg redan i mitten av 1870-talet.Via sajten http://www.ellisisland.org/ kan man också söka på skeppsnamn. Reste Jonas med Ausonia gick färden uppenbarligen inte till Ellis Island. Kanske landsteg han i en kanadensisk hamn. Den kopierade emigrationsakten ovan innehåller ett formellt fel. I Sverige kom husförhörslängder generellt ur bruk före år 1900. Sannolikt är det dess efterföljare församlingsboken som avses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Vedlagte skipsmanifest viser en Jonas Jonsson - # 3 - ved ankomst Halifax 6 januar 1915 på vei til Duluth. Det framgår at han er gift med Anna som fortsatt er igjen i Sverige og at han har oppholdt seg i Amerika tidligere – 1909 til 1911. Dette er høyst sannsynlig samme person som reiste fra Norge i desember 1914 – (6) ovenfor, men kan det være samme person som pekt på i (3) ?Hvis trådstarter Ingrid kan bekrefte/eliminere denne Jonas som hadde kone ved navn Anna, er vi jo et stykke på vei i elimineringsprosessen som Jonas (8) foreslår !

bilete10260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid hagström

Tack alla som anstänger sig för min skull. Att hans fru, Brita, och hans tre döttrar skulle ha vistats i USA har förvånat oss i släkten när vi forskat. De har bevisligen aldrig varit i USA. Flickorna var födda 1907, 1909 och 1910(min mamma) Den enda som hade ett svagt minne av honom var Malla, född 1907. I hans Declaration of intention står att han anlände till Sault St Marie den 30 maj 1912. (utfärdat 10 mars 1919). (amerikansk medborgare efter 7 år! Stämmer väl med lagstiftningen?)Ljusdals Tidning, 31 maj 1912, har en notis att han avvikit dvs rymt,på grund av polissak. MVH Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

At det skulle finnes 2 familier med samme navn både på ekteparet og barna og som kom til USA samtidig er vel nesten usansynlig. Den familien jeg fant var der i 1930 ellers hadde de ikke blitt registrert. Jeg skal lete litt mer og se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det ankommer en Johan Sjastrom til Quebeck 1912 i transit til USANamn: John Sjastrom Kön: Male (Man) Ålder: 25 Uppskattat födelseår: cirka 1887 Ankomstdatum: 26 May 1912 (26 maj 1912) Fartyg: Ausonia Granska fartygsdatabas: View the 'Ausonia' in the 'Passenger Ships and Images' database Ankomsthamn: Quebec Avresehamn: Southampton, England Rulle: T-4785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Er nok ikke han. Oppgir Jonas Sjöstrom som far ved grensepass. Johan Sjostrom Ankomst: 27 May 1912 (27 maj 1912) Ålder: 25 Födelsedatum: cirka 1887 Födelseland: Sweden (Sverige) Kön: Male (Man) Härstamning/nationalitet: Scandinavian (Skandinavisk) Fartyg: Ausonia Ankomsthamn: Quebec, Quebec, Canada (Kanada)

bilete10267.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingrid hagström

Tack Berit! Jag tror absolut att det är han. Det stämmer väl med att han också ändrade sitt namn till John Seastrom i USA. Tydligen gjorde han det redan när han for från Sverige. Och att han kom till Quebeck stämmer med de uppgifter jag har. Födelseår var visserligen 1884 men det verkar inte vara så noga med detta. Men fortfarande hur tog han sig från Norge till Southampton? Tack för all hjälp. MVH Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.