Gå til innhold
Arkivverket

[#81701] Wigen i Orkdal, ST


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei.Har en person Johanna Rasmusdatter født 13 sept. 1838, som er født på WIGEN i Orkdal.Kan noen stedfeste WIGEN for meg?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Da trur eg vi skal til Hoston i Orkdal. PÅ vegen frå Hoston til LOmmundalen i Rindal,M og R. passere du Risegrenda og så langt som eg har forstått ligg Viken i det området. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!Not sure if this is any help...but I think Lomundalen is in Sør Trøndelag (just over the border from Rindal in M and R)... close by there is Vika (in ST)...is that what you meant, Gunnar S.?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Tja, jeg mener nok heller at Vika blir litt i retningen og veien til Svorkbygda når en er i Hoston i Orkdal.En kan også søke i Google Earth med å peile seg inn dit.Mvh.Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Gunnar Andre!Viken ligger på vestsida av Hostovatnet, men det har du nok sikkert funnet.Jeg lurer på om jeg kan tøye tråden din litt. Johanna Rasmusdatter blir døpt her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp16381800&gardpostnr=4486&personpostnr=19966&merk=19966#ovre>LenkeOppkalling og fadderskap tyder på at dette er barnebarn til Rasmus Rasmussen Gildal (Sommervold) og Johanna Jonsdatter Echlie som blir gift her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Om en kjører fra sentrum av Hoston i Orkdal og veien som går til Svorkbygda og noen få hundre meter etter enden av Hostovatnet der som det heter Vikabukta, der tar veien av til venstre og til Vika.Dette er hva kartet til Statens Kartverk viser til.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Og takk for dette. MEN;JOHN TORE; Jeg tror du har feil. (Skal aldri seg aldre)Rasmus Rasmussen Ramsesløkken er født 1805 i Rennebu Stenett Pedersdatter Aas/ Storaas er født 1806, Storaas og de giftet seg; 1 nov. 1831 i Meldal kirke, side 150, nr. 29. De bodde da på Storaas hos far til Stenette. Derfra dro de til WIGEN, hvor Peder ble født i 1833. ca. 1842 dro familien fra Orkdalen med kurs for Agdenes, og de er å finne på Fenæs i Imsterfjorden. Se FT. 1865 Familien blir boende der ute resten av si tid.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Rasmus Rasmusen Ramsesløkk f 1803 på Ramsesløkkja, Ramsem, Rennebu findes på min Hjemmeside:http://leskjerv.seria.no/aner/0015/21288.htmg m Stenetta Pedersdatter f 1804 i Meldal.Du finder også rikt med slekt bakover til 1580 deriblandtmine anerMikkel OLsen Ramsem f 1696 g m Ingeborg IVersdatterSkjerve f 1704 påOppstuggu Skjerve.Det kan tilføyes at Oppstuggu i nær fortid er delti Sørbo og Nordbo.Min far Ole Skjerve er f 1881 på Nordbo.Dobbel versal OL og IV forteller at de er bl. mine anerLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei og takk for sist Leiv.Selvfølgelig er Rasmus født 1803. Han er jo døpt 19.07.1803 så her hadde jeg en tastefeil ja. Sorry. Skulle du ikke ha barna er det disse; Rasmus f. 1831, Peder f. 1833, Ole f. 1835, Johanna f. 1838. Disse født på Wigen. Anne f. 1842 på Fenæstrøen i Imsterfjorden. Rasmus og Stenetta ble gift 1 nov. 1831 i Meldal kirke.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Gunnar Andre!Visst tok jeg feil, men det passet så innmari godt med 'min' bortkomne familie!For meg ser det ut som Rasmus' to yngste søsken også dro ut mot kysten. Jeg tror den yngste Anders Rasmussen er den vi finner på plassen Mælen i Hemne i Ft 1865. Også Hågen Rasmussen skal ha dratt ut til Hemne, men dette er kanskje kjent.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei John Tore.Det er liksom ANDERS som e MIN da. Har litt på han ja, men det dukker opp litt nytt om brødre, sønne osv. sånn hele tiden da.Anders ble jo bosatt på Krogen i Orkdal, med samboer og 2-barn, før han dro vidre etter 10 år, først til Agdenes hvor han ble gift, senere til Hemne og derfra vidre til Hitra en kort stund, for endelig å 'slå seg til ro' tilslutt 88 år gammel,på Singsøya i Bogøyvær , 2 uker før FT 1900, døde, og er en av opphavet til min mors SINGSØ-slekt. Det har vært spenende å følge hans livsløp som jeg nå kjenner fra Rennebu-Frøya.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.