Gå til innhold
Arkivverket

[#81702] Tyding av skrift


Gjest Margit Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Margit Berg

Min.bok for Røros 1829-1844, side 355.Konfirmant nr 25, Johanna Svensdt. Feragen foreldre Sven Jensen av Sverge og Gunhild Jacobsdt. Er det noen som kan fortelle meg kva det står videre? LenkeMvh Margit berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Om faren står det: Svend Jensen i Sverrig.Neste rubrikk:et uægte Barn forladt af en Svendske. Moderen et usselt Menneske fra Svartvigen. Denne noget Læst af Forklaringen, læser taalelig i Bog, er et usselt tankeløst ? Subject.(Svartvika er et gårdsnavn i Røros)Stengel attest af 1. Nov 1823(Stengel er navnet på bergkirurgen)Fint om noen andre kan se på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har du funnet Johanna døpt i kirkebok for Røros? Jeg lette 1820-22 uten å finne henne.Mora Gunnild Jacobsdatter Svartvig 18 år ble konfirmert i 1812, den siste av jentene:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A06 (1806-1816), Konfirmerte 1813, side 258-259. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16222&idx_id=16222&uid=ny&idx_side=-64>LenkeI samme konfirmant kullet på foregående side finnes også Ole Evensen 17 år.Gunnild Jacobsdatter finner du sannsynligvis her under Feragen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Nei, jeg ha ikke funnet Johanna døpt, kanskje ho er døpt i Sverge? står det ikke attest til Sverge i 1815, bak konfirmasjonen til Gunnild Jacobsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er vanskelig, men jeg tror jeg klarer en del. Legger inn lenke her, konfirmant nr 35 Ole Evensen Opdahl, rubrikk lengst til høyre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A06 (1806-1816), Konfirmerte 1812, side 256-257. Permanent sidelenke: Lenkeact(?) for Tyverie 1825, paa Thiems Tugth (Tronhiems Tugthus) attest 10de Julii(?), act(?)atter 1826, Livs Slav (Livsslave) 1826.Vi får håpe på Gunnar Sigdestad eller noen andre som klarer dette bedre enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har fått bekreftelse på at jeg har lest riktig, slik at alle spørsmålstegn kan fjernes. 'Act' må være forkortelse for et ord som betyr 'dømt for'.Ole Evensen er her i 1801: LenkeHans mor Karen Mathiasdatter er søster av en av mine aner, datter av Mathias Fastesen og Berit Evensdatter Selbyg. Slekten Opdahl har jeg mindre greie på, men har et par skifter før 1750.Gunnhild Jacobsdatters slekt har jeg noe greie på. Jacob Henriksen Feragen gift 1791 med Johanna Jonsdatter Koch. Mora er etterslekt etter en av mine aner. Jacob Henriksensens far er Henrik Smideknegt, og hans mor Gunnhild Jacobsdatter (Sund) er også etterkommer etter en av mine aner.Når du har flere spørsmål å stille, så er det best du starter nye temaer med personens navn i overskriften pluss Røros. Da er alt lettere å finne tilbake til senere.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Gunnar. Da har to eksperter uttalt seg, den andre er Else B Rustad:-)Til slutt må jeg si meg enig med deg, Margit, at Johanna Svendsdatter må være døpt et annet sted en Røros, kanskje i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.