Gå til innhold
Arkivverket

[#81713] Knud Haugen, Nes Akershus, hvor finnes han?


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner
Lenke Knud Haugen er far til Inger Martha nr 9. Jeg har søkt etter ham uten hell. Dette gjelder også hans kone. Jeg har søkt i kommuner rundt Nes.Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Han heter nok Knut Hansen. Han er omtalt i Nes bygdebok - bind IV - som husmann i Østhagen under Søndre Folmo(side205). Der står kun: Knut Hansen gift med Berte Syversdatter. Barn: Inger Marthea f. 1812, Amund f. 1814Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Gaute.Odd Brede har rett i at han heter Hansen. Hvis du ser på venstre side på guttene i kirkeboka hvor datteren blir konfirmert, ser du at s-ene skrives sånn. (Ja, det ser ut som en g..)I tillegg til at familien omtales på Østhagen under Folmo, fortsetter beskrivelsen av Knut Hansen f. 1779 og familien på s. 336 Svarthus i samme bd. IV. (En sønn syver overtar Svarthus.)Her er dåpen til Knut Hansen: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Fødte og døpte 1779, side 248. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 78 h. side) Foreldrene er Hans Rasmussen og Dorte Knudsdatter Bollerud. Fadderne er fra Skarning og Bollerud.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Her finner du foreldrene til Berte Syversdatter i 1801 tellingen for Nes LenkeI Nes bygdebok bind IV side 144 finner vi som husmann på Husmosand under Nordre HusmoSyver Syversen f.ca. 1747 g.m.Anne Gunnersdatter f.ca. 1750 død 1833. Syver var husmann her fra 1791. Datter Berte g.m. Knut Hansen var her når deres barn Amund f. 1806 og Anne Gorine f. 1809 ble født. Plassen fødde i 1804 1 ku, 2 sauer og 1 gris. Utsæden var 1 1/8tn. havre og 1/8 tn. byggOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Vielsen deres: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Trolovede 1774-1776, Ekteviede 1775-1777, side 158. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 12) Trolovet 4. august, viet 23. november 1775, soldat Siver Ihlang og Anne Gunnersdatter Rachestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Knut Hansens foreldre, Hans Rasmussen og Dorte Knutsdatter, får et barn, Berte, 8. juli 1770: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Fødte og døpte 1770, side 214. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 58 - nest nederst h. side) Da er de på Herberg og unntatt én fadder fra Skovereng, er de fire andre fra Herberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Jeg tror denne Knud Hansen er den som finnes under Kjus ved FT 1801. Han ble døpt 2. juledag 1779 med foreldre Hans Olsen og Anne Knudsdatter,Drogneseie http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes KB 1780 - 1789/Dopte1780_1789.pdfJeg så på denne saken for noen år tilbake,og utelukket den andre Knut(innlegg 8). Jeg kan på stående fot ikke belegge dette ytterligere.Knud/Knut og kona Birthe Syversdatter fikk i 1817 dattera Birthe Oline Knudsdatter.Denne Knut er den Knut som 'etterlyses' som Knut fra Ostehaugen i boka gamle boplasser på skauen.Ved FT 1865 for Osthaugen/Ostehaugen er Birthe Oline feilført som Birthe Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var rart. Det passer jo så godt med faddere fra Skarning og Bollerud. At paret viser seg å ha vært på Herberg stemmer godt med den videre historien også - se debatt 80892. Her blir datteren til Inger Marthea (som denne tråden starter med) hjemmedøpt av mormoren Birte Syversdatter Svarthus: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 6 (1833-1845), Fødte og døpte kvinner 1834, side 74. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 28)Gårdene en har kommet borti hittil er Skarning, Bollerud, Husmosand, Folmo, Herberg, Wetbyeie, Frognereie, Øjeneie og Dystland. (Jeg har sikker glemt noen, men Fjuk var ikke blant dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant forøvrig vielsen til Hans Rasmussen og Dorte Knudsdatter - trolovet 8. oktober, gift 20. oktober 1766 i Nes. Han på Biertnes, hun på Skarning. Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Trolovede 1765-1767, Ekteviede 1765-1767, side 192. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 21 - øverst h.side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ser du på lenkene til dåpen til Inger Marthea og vielsen til foreldrene i (2), er det de gårdene som er utgangspunktet videre. Ved vielsen er de på Skarning og da jeg fant en Knut Hansen født i 1779, (som bygdeboka angir på s. 334 i bd. IV), hvor foreldrene har med seg faddere fra Skarning, synes jeg det stemmer godt. Moren til Knut, Dorte Knutsdatter er også på Skarning når hun og Hans Rasmussen gifter seg.Om det skal være en helt annen Knut, kan nok Frode belegge det.Ved konfirmasjonen til Inger Marthea bor familien på Øjeneie. Jeg vet ikke hvor Øjen ligger, så det sier meg ikke så mye. Det er som jeg sa gårdsnavnene oppgitt ved vielsen og Inger Martheas dåp som leder til Hans Rasmussen og Dorte Knutsdatter som foreldre til Knut Hansen. Dessuten flytter husmenn ofte, så at de er på Øjeneie når Inger er 15 år, behøver ikke å bety at de ikke har flyttet et annet sted året etter.Jeg pleier å legge inn alle søsken i slektsprogrammet mitt. På den måten finner jeg ofte slektskap til faddere og forlovere, som ellers ville gått meg hus forbi. Om en har med alle søsken, kan en også se om barn blir kalt opp etter slektninger. Det er vel den eneste måten du kan finne ut av det på også. Om det dukker opp søsken av paret som faddere, kan en bli litt sikrere på familien.Angående oppkalling har jeg forøvrig funnet en annen søster av Knut Hansen som døpes Inger 3. mai 1776: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Fødte og døpte 1776, side 240. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 57)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja jeg tror du har rett Anne-Lise. Jeg er kun en nybegynner og har mye å lære av dere proffer. Lenke her fant jeg Anne Gorine døpt. Ny gård? Men tusen takk igjen, vi møtes nok senere!Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Har sett litt i gamle papirer,og finner ikke ut hva som har gjort at jeg har utelukket Knud med foreldre Hans Rasmussen, og Dorte Knutsdotter. Det som gjenstår som fakta er at det er født(desverre?) 2 stk.Knud Hansen i Nes i 1779.I 1794 konfirmeres Knud Hansen, Runden. I 1844 sies det om Syver Knudsen(f.1819)(nevnt i innlegg 5) at han bor på: Svarthus under Runden skov. Dersom denne Knud Hansen som konfirmeres i 1794 faktisk bor på Svarthus, så styrker det teorien om at Knud med foreldre Anne Knutsdatter, og Hans Olsen er den'rette'. Øjen/Øjeneie skrives i dag Yn/Ynseie. Svarthus som lå under Runden skov(Runni) i 1844, lå under Yn i 1865.Gården Yn ligger ved Glomma,på motsatt side av Bollerud.Svarthus ligger på skogen, en drøy mil fra Yn.Dette var nok lite avklarende,beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Jeg tror Anne-Lise har rett. Det fødes 2 stk. Knud/Knut/Knudt Hansen i Nes i 1779, og ved FT i 1801 er kun disse to registrert med dette navnet i Nes. Knud Hansen Runden konfirmeres som 14 åring i 1794,Knud Hansen Herberg konfirmeres som 16 åring i 1796. I kirkeboka finnes Knud Hansen Svarthus Øienseie død 1. jan 1864,begravet 5.jan, 85 år gammel. Den andre Knud Hansen dør 23/12 1838:Knud Hansen Fjug-eie,60 år.(Der kom Fjuk!).Dette er høyst sannsynnlig Knud Hansen Runden. Han bodde bl.a her da han bror Anders ble døpt i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.